سرنوشت لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان همچنان در حاله ای ابهام است و دولت و مجلس بایستی هرچه سریع تر نسبت به پرداخت بازنشستگان لشکری، کشوری و بازنشستگان اقدام کنند.

سرنوشت نامعلوم لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان/ دولت و مجلس هرچه سریع تکلیف بازنشستگان را شفاف کنند

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است بررسی های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت ، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافتها و برخورداری از امکانات شاغلین  بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشگری سنوات مختلف را انجام دهد. در ادامه اعتبارات متناسب سازی حقوق بازنشستگان از سال 96 تا 1399 قابل مشاهده است.

اخبار بازنشستگان ,

همچنین در ادامه  تغییرات متوسط حقوق بازنشستگان اعم از کشوری و تامین اجتماعی قابل مشاهده است.

متوسط حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با بازنسشتگان تامین اجتماعی بیش از 2 میلیون تومان اختلاف دارد. بر این اساس متوسط حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از حدود 3.3 میلیون تومان به بیش از 7 میلیون تومان افزایش یافته و رشد 120 درصدی تجربه کرده است.

همچنین دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی از 2.1 میلیون تومان به حدود 5 میلیون تومان افزایش یافته و رشد 138 درصدی داشته است.

اخبار بازنشستگان ,

نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که این افزایش پرداختیها عمدتا بر اساس احکام بودجه سنواتی بود و یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد و ممکن است با رها کردن این موضوع بعد از یکی  دو سال مجددا شاهد افزایش اختلاف دریافتی بازنشستگان و شاغلان باشیم.

بر اساس اعلام رسمی پوراصغری از مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه،‌ درفت و پیش نویس اولیه لایحه با همکاری  نهادهای ذی ربط و تشکلهای صنفی مربوط به بازنشستگان آماده شده و در مرحله بعد باید به هیئت دولت برود و در نهایت بایستی و عبور از این مرحله در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. 

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که این مراحل بسیار زمان بر خواهد بود و حتی ممکن است خروجی این لایحه به دولت دوزادهم هم نرسد و بایستی در دولت سیزدهم منتظر نظر سازمان برنامه و هئیت دولت باشد که این روند احتمالا با واکنش منتقدان همراه شود.

گفتنی است، لایحه دائمی همسان سازی حقوق بازنشستگان در آستانه تصویب در دولت قرار دارد و پیش بینی می شود این لایحه با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.  این لایحه با هدف بهبود وضعیت دریافتی بازنشستگان تدوین شده است. در اولین روزهای خرداد نیز در نشستی با نمایندگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی که به ریاست رییس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد،  پیش‌نویس لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی و مفاد پیش‌بینی شده در آن  مورد تایید نمایندگان بازنشستگان قرار گرفت.

نوبخت پیش از این توضیحاتی مبسوط درباره لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان ارائه داده و گفته است: بازنشستگان انتظار داشتند که متناسب با کارکنان شاغل از این افزایش برخوردار بشوند. به این ترتیب موضوع دریافت 90 درصد حقوق ناخالص مشمول کسور شاغل، باید در هر شرایطی اجرا بشود. وی گفته است در لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است؛ چکار باید کرد که به محض اینکه شاغل از یک افزایشی برخوردار می‌شود بلافاصه همه احکام بازنشستگی بازنشستگان کل کشور، اعم از لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی تغییر بکند. پیش بینی ما این است که سالی یک بار در مهر ماه این همسان‌سازی صورت بگیرد و اعتبارات آن در نظر گرفته شود تا در لایحه بودجه سال بعد آورده شود. وی با اشاره به اینکه امکان پذیر نیست که صندوق در آن واحد و به محض اینکه حقوق کارکنان افزایش پیدا کرد احکام بازنشستگان را هم اصلاح کند، گفته است: این کار باید سالی یک‌بار انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.