حمید بهمنی کارگردان سینما می‌گوید: سال ۷۶ و پیش از آن که دولت اصلاحات وارد عرصه فرهنگ شود تولیدات در حوزه سینمای دفاع مقدس بسیار زیاد بود و به دلیل اینکه من در شورای عالی فیلمنامهٔ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتم خاطرم هست که در طول سال آثار زیادی حمایت و هدایت می‌شد تا ساخته شود و همان سال ۲۶ فیلم تولید شد. یک سال بعد به قدری میزان این تولیدات سقوط کرد که به تعدادی کمتر از انگشتان یک دست رسید.

تولیدات ژانر دفاع مقدس در دوران اصلاحات سقوط کرد/ شاهد ولنگاری و بی‌هویتی در سینما هستیم/ دولت بعدی در حوزه فرهنگ خیلی کار دارد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، حمید بهمنی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما در نقد و ارزیابی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد: به نظرم عملکردی وجود ندارد که بخواهیم اصلاً درباره آن صحبت کنیم و آن را مورد نقد وبررسی قرار دهیم! در واقع چیزی شکل نگرفته که بخواهیم بگوییم کاری که انجام داده‌اند درست یا غلط بوده است.

شاهد یک بی‌هویتی و ولنگاری در سینما هستیم

وی در ادامه افزود: بنابراین با قاطعیت عرض می‌کنم هیچ اتفاقی در حوزه سینما، تلویزیون و رسانه به شکل مناسبی از سوی دولت صورت نگرفته و آنچه که در طول این سال‎ها شاهد آن بودیم یک ولنگاری و بی‌هویتی در حوزه سینما است. با شیوع کرونا و به واسطه محدودیت‌هایی که به وجود آمد نیز مشکلات این وضعیت نابسامان دوچندان شد.

این کارگردان سینما با اشاره به عملکرد بخش فرهنگی در دولت‌های نهم و دهم گفت: صرف نظر از رویکرد و شرایط تفکر امروز آقای احمدی‌نژاد، آن زمان اتفاقات خوبی افتاد. زمانی که دولت ایشان روی کار آمد در حوزه سینما که چهارسال نخست فقط مجادله بود، اما چهار سال بعدی با روی کار آمدن آقای شمقدری اقدامات مثبتی انجام شد و البته در آن دوران سه ساله تا خواستند کارهای بیشتری انجام دهد عمر دولت به پایان رسید، اما در مجموع کارهای خوبی انجام شد و متاسفانه فرصت نشد که این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند.

دولت بعدی در حوزه فرهنگ خیلی کار دارد

کارگردان «گلوگاه شیطان» تاکید کرد: به نظرم به قدری خرابی و مشکلات زیاد است که بعید می‌دانم دولت بعدی بتواند کاری بکند اما امیدواریم که شرایط بهتر شود. دولت بعدی در حوزه فرهنگ خیلی کار دارد، همچنان که در حوزه اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی با موارد زیادی روبرو خواهد بود. ذهن‌ها و فکرهایی که شکل گرفته خیلی خدشه دار است و زخم به صورت نظام ما انداخته و کاری برای درمان آن هم انجام نشده است، بنابراین دولت بعدی با انبوهی از مشکلات و مطالبات از سوی کسانی که خیرخواه نظام و مردم هستند روبه‌رو خواهد شد.

این فیلمساز با اشاره به اینکه با این حال در این چهل و اندی سال مردم ایران به خصوص در حوزه فرهنگ ثابت کردند که مرد روزهای سخت و مشکلات هستند، تأکید کرد: مردمی که انقلاب اسلامی را به همه چیز ترجیح داده‌اند ناچاراً سختی‌هایی را هم در این راه متحمل می‌شوند. به فرموده مقام معظم رهبری صبر می‌کنیم و باید تلاش کنیم مملکت را بسازیم؛ این همان چیزی است که دشمن نمی‌خواهد. ما باید به دولت آینده کمک کنیم و پای آن بایستیم تا مشکلات را کم کم حل کند و از همه مهم‌تر بحث معیشتی و مشکلات اقتصادی است و که باید توأمان با مسائل فرهنگی حل شود تا بتوانیم آرامش را به جامعه برگردانیم.

وضعیت سینمای دفاع مقدس از دوران اصلاحات متزلزل شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت سینمای دفاع مقدس در هشت سال گذشته و چرایی کمرنگ بودن فیلم‌های تولید شده در این ژانر تصریح کرد: بد نیست در اینجا به آماری درخصوص سینمای دفاع مقدس اشاره کنم.  سال ۷۶ و پیش از آن که دولت اصلاحات وارد عرصه فرهنگ شود تولیدات در حوزه سینمای دفاع مقدس بسیار زیاد بود و به دلیل اینکه من در شورای عالی فیلمنامهٔ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتم خاطرم هست که در طول سال آثار زیادی حمایت و هدایت می‌شد تا ساخته شود و همان سال ۲۶ فیلم تولید شد. یک سال بعد به قدری میزان این تولیدات سقوط کرد که به تعداد کمتر از انگشتان یک دست رسید.

به گفته بهمنی،  برنامه ریزی که در سال ۷۶ برای به عزلت بردن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کردند خیلی شدید و به قدری جدی بود که این سینما دیگر نتوانست سر بلند کند. اتفاقات بزرگی در این سال‌ها افتاد که سینمای دفاع مقدس به معنای واقعی هنوز نتوانسته خودش را پیدا کند.

دولت آقای روحانی هم راه دولت اصلاحات را در پیش گرفت

وی ادامه داد: شاید یک سری فیلم تولید شده باشد اما هنوز با آن دهه که بزرگان سینمای دفاع مقدس مانند رسول ملاقلی پور کارهای فاخری تولید می‌کردند خیلی فاصله پیدا کردیم. دولت فعلی هم که آمد ادامه دهنده آن مسیر بود و اعتقادی به سینمای تاثیرگذار و ارزشمند دفاع مقدس نداشت و در هرتعداد فیلمی که در جشنواره فجر بود شمار بسیار محدودی آثار دفاع مقدسی داشتیم که این خود یک ضایعه است.

کارگردان «گام‌های شیدایی» با تاکید بر اهمیت سینمای دفاع مقدس و با بیان اینکه ما سینمای انقلاب اسلامی را داریم و آن سینمایی که به عنوان سینمای پاک به دنیا معرفی شد ریشه‌اش در همین سینمای دفاع مقدس بود، متذکر شد: این همان سینمایی بود که برای اولین بار به عنوان بومی‌ترین، فرهنگی‌ترین و ناب‌ترین سینمای پس از انقلاب اسلامی، شکل گرفت و به قدری پاک و دارای سوژه‌های بکر و عالی بود که دنیا را حیرت‌زده می‌کرد و اتفاقاً همین سینما باعث شد تا حوزه‌های دیگری همچون سینمای اجتماعی، سیاسی و ... شکل بگیرد.

دنبال منکوب کردن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هستند

بهمنی متذکر شد: ما از سال ۷۶ به بعد دیگر فیلمی مانند «آژانس شیشه‌ای» یا «ستارگان خاک» آقای حمیدنژاد، یا آثار مرحوم ملاقلی پور و آقای شورجه نداشتیم. فیلم‌هایی که طی این سال‌ها ساخته شده بیشتر با تاکید بر فرم و جذب مخاطب و شبیه سازی سینمای هالیوود بوده است و عملاً از درون و محتوا خالی شده است. به طور مثال فیلم «تنگه ابوقریب» با هزینه هنگفتی ساخته شده که از نظر محتوا چیزی ندارد اما به لحاظ فرم بسیار خوب و پرطمطراق است اما همچنان فاصله‌اش با فیلم‌های دفاع مقدسی مانند «دیده بان» و «مهاجر» و یا «از کرخه تا راین» بسیار زیاد است. دلیل عمده‌اش اتفاق هم این است که سیستم سیاست گذاری که در این سال‌های اخیر شکل گرفته بر مبنای سیاه نمایی بوده و در واقع آن جنس سینما را منکوب و از آن دوری کرده است.

این سینماگر با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهایی که دولت بعدی باید انجام دهد ساماندهی همین وضعیت است، گفت: باید با تغییر سیاست‌های کلی در حوزه سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. البته مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند برای این که بتوانیم مشکلاتمان را در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حل کنیم باید به دهه شصت بازگردیم.

رقابت سرسام آوری در دنیاطلبی و حوزه فرهنگی و سیاسی ایجاد شده است

وی عنوان کرد: در فرهنگ دهه شصت ایثار، از خودگذشتگی، قناعت و مهربانی و اتحاد بود اما امروز یک رقابت سرسام آوری در دنیاطلبی و در حوزه مسائل فرهنگی و سیاسی ایجاد شده که نشان می‌دهد ما در حال از دست دادن زیربنای فرهنگی‌مان هستیم که سینمای دفاع مقدس بخشی از آن است.

بهمنی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که فیلم‌هایی مانند «از کرخه تا راین» اکران می‌شد هر کسی از سالن سینما بیرون می‌آمد بدون استثناء اشک می‌ریخت اما دیگر چنین چیزی را نمی‌بینیم. در این سال‌ها چه بلایی سر سینما آمده و ما چه کردیم؟! البته تلاش‌های خوبی هم شده که مانند قطره‌ای در یک اقیانوس است. باید خیلی کار کنیم تا این وضعیت ترمیم شود و شکاف‌ها و زخم‌هایی که بر بدنه فرهنگ نشسته است اصلاح شود.

بیشتر بخوانید

در حوزه بین‌الملل و نشر فرهنگ ضعیف عمل کرده‌ایم/ توجه به ارزش‌های انقلابی، الویت فرهنگی دولت آینده باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.