رییس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: در دهه ۱۴۳۰ کشور با سونامی مرگ روبرو می شود و جمعیت به ۳۰ میلیون نفر کاهش می یابد.

دهه ۱۴۳۰ با سونامی مرگ روبرو می شویم

به گزارش قدس آنلاین فاطمه محمدبیگی ، با اشاره به اینکه جمعیت به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مباحث جمعیت حجت را تمام کرده اند و تاکنون ۴۴ مرتبه موضوع جمعیت را به عنوان دغدغه مطرح کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای امر باید خودمان به مباحث عامل باشیم چراکه فقط برگزاری جلسات و سخنرانی تاثیری نخواهد شد و در واقع مدیران الگوی جامعه هستند، گفت: گاها بدنه برنامه ریزی کشور از منویات رهبری عقب هستند در حالی که باید برنامه ریزی درستی در راستای تحقق منویات ایشان و رفع مشکلات صورت گیرد.

محمدبیگی با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی، افزود: مجلس در سال ۱۳۹۲ پس از گذشت ۳۰ سال، قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را به تصویب رساند. مقرر بود که در دهه ۹۰ ایرانیان به ۴ فرزندی برسند، اما این مهم به خوبی انجام نگرفت. در سال ۱۳۹۵ قانون کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص مصوب شد و پس از آن تهیه و تدوین طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور توسط کمیسیون بهداشت مجلس در دستور کار قرار گرفت که به علت اعلام مغایرت، بایگانی شد.

وی افزود: تهیه و تدوین و بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده توسط کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و تصویب احکامی در قالب برنامه ششم توسعه با هدف کاهش سن ازدواج و افزایش فرزندآوری با حمایت و پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس نهم دنبال شد.

رییس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها اقدام قابل توجه مجلس از سال ۱۳۹۰ تاکنون در این حوزه تصویب لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در سال ۱۳۹۲ بوده است و طرح جامعه جمیعت و تعالی خانواده در مجلس دهم مطرح شد که پس از تلاش های بسیار به تصویب رسید، در واقع کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم و دهم به وظیفه قانونی خود عمل کرد، اما عملا در مجلس دهم اتفاقی برای کمک به رشد جمعیت صورت نگرفت.

وی با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، افزود: این طرح در حال حاضر در شورای نگهبان در حال بررسی است، اما عواملی مانند مدرنیته و فاصله گرفتن از سبک زندگی بومی و اسلامی مانند کاهش ذائقه فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و آمار طلاق، فاصله زیاد بین فرزندان، عوامل قانونی و دولتی مانند قانون تنظیم خانواده، تنظیم خانواده دولتی تا عمق روستاها، عقیم سازی رایگان، غربالگری های اجباری، آموزش های جنسی به بهانه های بهداشتی مثل ایدز و تاثیر نهادهای ذی نفوذ بین المللی و غربی باعث کاهش جمعیت در کشور شده است.

محمدبیگی با بیان اینکه در انگلستان کاهش فرزندان از ۶ به ۴ طی یک قرن انجام گرفت، اما در ایران این اتفاق در یک دهه رخ داد، افزود: عدم وجود متولی مشخص و توانمند برای پیشبرد رویکرد افزایش جمعیت، عدم تصویب قانون جامع جهت افزایش جمعیت طی سال اهای اخیر و عدم بازنگری و اصلاح اثر قوانین و آیین نامه های معارض افزایش جمعیت از جمله عوامل موثر در وضعیت جمعیتی کشور با وجود ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در سال ۱۳۹۳است و برای رسیدگی به این عوامل نیازمند متولی قانونگذاری، اجرایی، رصد و راهبری هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ کشور دنیا دارای وزارت خانواده هستند، گفت: در سال ۹۷ بودجه اجرای سیاست جمعیتی توسط وزارت بهداشت ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن هزینه شد.

محمد بیگی تاکید کرد: باید المان ها را تغییر داد تا مباحث در ذهن ملکه شود و از دیدگاه تک یا دو فرزندی خارج شویم، در مقطعی بر روی ذهنیت جامعه کار شد که کاهش جمعیت رقم بخورد و امروز باید تمامی المان ها تغییر کند و پنجره جمعیتی را حفظ کنیم.

وی افزود: سونامی مرگ از سال ۱۴۳۰ در کشور رقم می خورد و جمعیت کشور به ۳۰ میلیون نفر کاهش می یابد، دولت ها در برنامه ریزی ها فقط ۴ سال عمر خود را می بینند. اگر دولت آینده دولت سلامت محور و آینده محور باشد برای ۱۰۰ سال آینده پیش بینی خواهد داشت.

رییس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: در دهه ۱۴۳۰ باید خانه سالمندان بسازیم و هزینه های هنگفتی را صرف ارائه خدمات به جامعه سالمندی کنیم. به طوری که صندوق های بیمه گر زیر بار فشار این هزینه های سنگین از بین خواهند رفت، بر این اساس باید از امروز برای جمعیت آینده کشور سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.