آیت‌الله سعیدی، با اشاره به اهمیت فعالیت در عرصه ترویج فرهنگ و سبک زندگی ائمه اطهار(ع) در جامعه، اظهار کرد: معرفی سیره اهل‌بیت(ع) در گره‌گشایی از مردم محور فعالیت‌های دهه کرامت باشد.

معرفی سیره اهل‌بیت(ع) در گره‌گشایی از مردم محور فعالیت‌های دهه کرامت باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت: امروز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) میزبان ۳۲ نهاد و دستگاه عضو در ستاد بزرگداشت دهه کرامت در بستر فضای مجازی بود.

آیت‌الله «سید محمد سعیدی» در این نشست مجازی طی سخنانی با اشاره به واقعه غدیر خم و انتخاب حضرت امیر (ع) به عنوان اولین امام شیعیان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز قبل از خاکسپاری امام خمینی (ره) به عنوان ولی فقیه معرفی شدند و انتخاب امام خامنه‌ای به عنوان ولی فقیه موجب شد که کشور، منطقه و جهان تحت تاثیر مدیریت عالی ایشان قرار بگیرند، بسیاری از نظریه‌پردازان امروز به پیشگویی‌های معظم‌له توجه دارند، پیشگویی‌های ایشان همواره به عنوان یک پدیده خاص و قابل توجه قرار گرفته‌ است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه بحث مقاومت مردم فلسطین، از بین رفتن داعش و نابودی صدام از جمله پیشگویی‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است، تصریح کرد: همه این موارد در پرتو عنایات خداوند، حضرت ولیعصر(عج) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است که باید ما باید این نعمت را شکر کنیم.

وی در ادامه افزود: شهادت امام صادق(ع)، ولادت حضرت معصومه(س)، ولادت امام رضا(ع) مصادف با ایام دهه کرامت بوده و انتخاب شعار «خدمت کریمانه؛ گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع)» شعار محتوایی و مناسبی برای این ایام است، اهل بیت(ع) در عمر با برکت خود همواره گره‌گشای مسلمانان و حتی پیروان سایر مذاهب بودند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) افزود: امام علی(ع) در بخشی از نامه خود به مالک‌اشتر می‌نویسد: «مردم دو دسته‌اند، دسته ای برادر دینی تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش می‌باشند»؛ این نشان می‌دهد که نگاه اسلام فراتر از فرقه‌ها و مکاتب است.

وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) در امور کلان و خرد نسبت به مسایل اجتماعی و سیاسی و فقهی گره‌گشا بودند بنابراین امسال در این ایام و با توجه به انتخاب شعار دهه باید از این ویژگی ائمه(ع) با مردم سخن بگوییم.

آیت الله سعیدی همچنین با اشاره به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با دهه کرامت گفت:این انتخابات باید گره گشای کار مردم باشد و شخص منتخب به مردم خدمت کریمانه داشته باشد، شرکت حداکثری در انتخابات اهمیت دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه دهه کرامت درس بزرگ حمایت از قشر محروم در قالب مواسات و کمک مومنانه را به همراه دارد، افزود: مردم باید بدانند هرجا پرچم اهل بیت(ع) بلند می شود گروه گشایی از سوی این ولی نعمتان صورت می گیرد؛ بنابراین دهه کرامت باید همراه با خدمات و گره گشایی کریمانه و به نام اهل بیت گره بخورد تا مردم بیش از پیش این مساله را درک کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: همچنین خدمات مومنانه، ایجاد اشتغال جوانان و تهیه جهیزیه از جمله فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که ضرورت دارد در این ایام مورد توجه قرار گیرد؛ باید دهه کرامت را با عمل و خدمت خود با یاد اهل بیت (ع) گرامی بداریم و تلاش کنیم که برنامه‌های این ایام از بُعد مردمی بودن خارج نشود.

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» طی سخنانی اظهار کرد: امسال به دلیل کرونا امکان برگزاری نشست‌های حضوری را نداشتیم و امیدوارم با برطرف شدن این ویروس بتوانیم سال آینده به صورت حضوری مجموعه نشست‌ها را برگزار کنیم.  

رئیس ستاد فهما با اشاره به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و دهه کرامت افزود: انتخاب اصلح بحث مهمی است، کار اصلی دهه کرامت با آستان‌های مقدس است و سازمان‌ها و نهادها در این عرصه یاری رسان آستان ها هستند؛ به بیان دیگر همه مردم ایران به دلیل ارادت خاصی که به حضرات معصومین(ع) دارند در این عرصه وارد شده و هرکسی به نوبه خودش فعالیت می کند.

وی با تاکید بر حضور و هم افزایی بیشتر با شوراهای هماهنگی کشور به منظور هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن دهه کرامت گفت: باید از ظرفیت این مجموعه ها استفاده شود.  

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه نسبت به فعالیت ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم در دهه کرامت تاکید کرد و افزود: ستاد فهما این استان در ایام دهه کرامت باید برنامه های ویژه تری را در سطح کلان و کشوری داشته باشد.

رئیس ستاد فهما افزود: مساله مهم دیگر رعایت پروتکل های بهداشتی در این ایام است، جان مومن اهمیت دارد بنابراین در برگزاری معدود نشست های حضوری این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: همچنین تمرکز برنامه‌ها در سطح فضای مجازی و تولید کلیپ، نماهنگ، اینفوگرافی از جمله اقداماتی است که می تواند در معرفی سیره حضرات معصومین در سطح فضای مجازی موثر باشد.

وی در ادامه عرصه بین الملل را از جمله محورهای مورد توجه در بزرگداشت دهه کرامت دانست و افزود: ضرورت دارد در این ایام در قالب وبینار از دیدگاه‌ها و نظرات اندیشمندان شیعه و  اهل سنت بهره‌مند شویم.

در بخش دیگری از این نشست، «مرتضی  طاهریان» با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های اهل مسجد و هیات آن است که هر تهدیدی را تبدیل به فرصت می‌کنند، اظهار کرد: در جریان شیوع ویروس کرونا با وجودی که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مساجد تعطیل و بسیاری از فعالیت ها با محدودیت مواجه شد اما بچه های مسجد و آنان که علاقه مند به مکتب اهل بیت(ع) بودند آغاز یک جریان مهم بود.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما گفت: ما بچه‌های مسجدی اصطلاحی داریم بر این مبنا که مسجد تعطیل بردار نیست، با عنایت به این مساله بچه‌های مسجد در عرصه خدمت به مردم در ایام شیوع کرونا جانانه به میدان آمده و در قالب ضدعفونی معابر و اماکن عمومی، کمک های مومنانه و توزیع بسته های معیشتی پیش قراول شدند.

وی افزود: در جریان برگزاری دهه کرامت نیز این مساله وجود داشت و همه به میدان آمدند، هرچند که بسیاری از مجامع و اجتماعات محدود شد اما دهه کرامت سال گذشته اتفاقاتی افتاد که تا الان شاهدش نبودیم، از جمله حضور پررنگ تر در حوزه بین الملل، تولید محتواهای متعدد و انتشار آن در شبکه های اجتماعی که منشا اثر شد.

طاهریان تصریح کرد: اما امسال در موضوع دهه کرامت بسیاری از نهادها فعالیت های متعددی داشتند و به معنای واقعی کلمه کرونا برای آنها یک مانع نبود که کارها با کاهش مواجه شود بلکه خدمت در این ایام بیش از هر زمان دیگری بروز و ظهور یافت.

همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «مهدی احمدی» طی سخنانی اظهار کرد: امروز شاهد نقش‌آفرینی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مردم در بزرگداشت دهه کرامت هستیم؛ البته با توجه به اینکه اعتاب مقدسه به ویژه آستان مطهر امام رضا(ع) محور فعالیت‌های این ایام هستند در نتیجه بسیاری از فعالیت ها در این عرصه ظهور و بروز دارند.

معاون فرهنگی و معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت‌های کمیته محتوایی ستاد بزرگداشت دهه کرامت پرداخت و گفت: خدمت کریمانه؛ گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع)، به عنوان شعار دهه کرامت سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد و شعاری مناسبی با توجه به شرایط شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن بود؛ همچنین پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری که در واقع این شعار همه این موارد را پوشش داد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی افزود: قطعا انتخاب یک دولت انقلابی گره گشا خواهد بود، بحث ولایت مداری و هم‌عهدی با ولایت و توجه به توصیه‌های مقام عظمای ولایت باید در این ایام به شکل خاص‌تری مورد توجه ویژه باشد.

وی افزود: امسال کمیته محتوایی ستاد بزرگداشت دهه کرامت همچون سال گذشته جشن «فدای دخترم» را برگرفته از الگوی امام کاظم(ع) نسبت به دخترشان حضرت معصومه(س) برگزار می کند، سال گذشته از این برنامه استقبال فراوانی در ایام دهه کرامت شد؛ البته با توجه به فضای انتخاباتی تمرکز برگزاری این جشن در روز ولادت کریمه اهل بیت(ع) خواهد بود.

معاون فرهنگی و معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: از جمله برنامه‌های آستان توجه به شعارهایی است که برای روزهای دهه کرامت در نظر گرفته شده به گونه ای که تلاش کردیم که فقط در حد یک شعار نباشد، در این راستا به صورت روزانه کلیپ‌هایی ویژه مسابقه «حدیث کرامت» تهیه شده است تا با مشارکت نهادهای عضو در ستاد بزرگداشت دهه کرامت در راستای تبیین شعار سال استفاده شود؛ ضمن اینکه از ویژگی های مسابقه مذکور اختصار و در عین حال برخورداری از جذابیت صوتی و تصویری است.

وی همچنین راه اندازی کاروان شادی به منظور تغییر حال و هوای کشور را از دیگر برنامه‌های کمیته محتوایی عنوان کرد و افزود: ۲۰۰ اجرا در کل کشور خواهیم داشت، همچنین مراسم روز ولادت حضرت معصومه(س) که آغاز جشن های دهه کرامت است در حرم مطهر آن حضرت با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مروی برگزار می شود.


انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.