رئیس دانشگاه آزاد گفت: با توجه به اینکه قیمت‌گذار شهریه دانشگاه آزاد اسلامی دولت است، سال گذشته تنها اجازه افزایش ۲۰ درصدی شهریه را داد و امسال نیز سخن از مجوز افزایش ۲۵ درصدی است.

احتمال افزایش ۲۵ درصدی شهریه دانشگاه آزاد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر یک‌روزه خود به استان خراسان شمالی، با اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

طهرانچی در این دیدار با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد از مسائلی که می‌توانست آن را زمین‎‌گیر کند، عبور کرده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در این برهه با واقعیتی تحت عنوان معیشت اعضای هیأت علمی و کارکنان مواجه است که حاصل اقدامات دولت در حوزه اقتصاد و آموزش عالی است. دولت در این دو سال و طی چند سال گذشته به صورت لجام‌گسیخته اجازه رشد به تورم را داده و از سوی دیگر نیز با قیمت‌گذاری و بالا بردن درآمد کارکنان دولت مبتنی بر ایجاد نقدینگی، حقوق را در بخش دولتی افزایش داده است.

او افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه قیمت‌گذار شهریه دانشگاه آزاد اسلامی دولت است، سال گذشته تنها اجازه افزایش ۲۰ درصدی شهریه را داد و امسال نیز سخن از مجوز افزایش ۲۵ درصدی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بدین ترتیب اعضای هیأت علمی و کارکنان ما در شرایط سخت اقتصادی کشور، تحت فشار قرار گرفته‌اند. سؤال این است که کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چه گناهی مرتکب شده‌اند که باید تاوان تصمیم‌گیری آموزش عالی دولتی را بدهند؟

انتقاد طهرانچی از افزایش ۲۰ درصدی شهریه

طهرانچی به افزایش صددرصدی حقوق اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: زمانی که درباره افزایش دوبرابری حقوق در دانشگاه‌های دولتی سؤال می‌شود، وزرای مربوطه باید به عنوان عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به این قشر خدوم آموزش عالی حساسیت داشته باشند و چرا در تأیید تعرفه شهریه تنها ۲۰ درصد افزایش را مصوب می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم جامعه‌نگری و نگرش به ملاحظات واقعی، باعث شده که امروز به یکباره پس از بهم ریختن اوضاع اقتصادی کشور، همکاران خدوم و زحمتکش دانشگاه آزاد اسلامی که خواسته‌ای بحق تحت عنوان رسیدگی به معیشت دارند، دچار مشکل شوند. اتفاقاتی که طی یک سال گذشته در حوزه آموزش عالی غیردولتی افتاده و نیازمند بازنگری است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه در شرایط سخت کرونایی توفیقات زیادی داشته است، تصریح کرد: اگر برای شرایط کرونا که دولت وعده گشایش زودهنگام دانشگاه را داده بود، تدبیر نمی‌کردیم و ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۸ بخشنامه آموزش مجازی را صادر نکرده بودیم، سال گذشته با چالش بسیار پیچیده‌ای مواجه می‌شدیم. چرا که مجبور به حذف یک ترم می‌شدیم و در این صورت ضربه آموزشی به دانشجویان وارد می شد که بحمدالله با مشارکت و همکاری اساتید و همراهی دانشجویان، موفق به برگزاری ترم تحصیلی کامل شدیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متأسفانه این دانشگاه در گذشته سرمایه خود را به سرمایه فعال تبدیل نکرده بود، تصریح کرد: سرمایه واقعی دانشگاه آزاد اسلامی نیروی انسانی آن، اعتماد و اعتقاد مقام معظم رهبری به حفظ کیان این دانشگاه و در کنار آن، امکانات منقول و غیرمنقول آن است. بنابراین تلاش و برنامه‌ریزی داریم که در یک مسیر منطقی سرمایه و ثروت دانشگاه را به سرمایه مولد تبدیل کنیم. به عنوان مثال در واحد اصفهان یک خانم عضو هیأت علمی با تأسیس شرکت دانش بنیان بذر توانست ۱۴۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد. کدام دانشگاه می‌تواند تضمین کند که در ازای ۵ سال تحقیق چنین مبلغی پرداخت کند؟ این نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی آینده درخشانی دارد و راهی را که طی می‌کند، راهی است که دانشگاه‌های موفق دیگر کشورها نیز طی کرده‌اند.

طهرانچی با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌های خارجی نیز با مشکل کمبود بودجه ناشی از کاهش دانشجو مواجه بوده اند، اظهار داشت: بروز این مشکل به دلیل وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.