هندوانه در روزهای اخیر قیمت‌های عجیبی را در میوه‌فروشی‌ها نشان می‌دهد، به طوری که هر کیلوگرم هندوانه به اصطلاح درجه یک در سطح شهر بر اساس مشاهدات میدانی۶ تا ۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

گرانی هندوانه به دنبال باز شدن مرزها

قیمت‌گذاری ۸ هزار تومانی برای هر کیلوگرم هندوانه، نشان از نبود نظارت مناسب بر اصناف و خرده فروشی‌های سطح شهر دارد که به نظر می‌رسد به حال خود رها شده‌اند و کنترلی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد تا ارزان‌ترین میوه هم گران شود.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد یکی از دلایل افزایش قیمت هندوانه در بازار را تمام شدن برداشت این محصول در برخی از مناطق عنوان و خاطرنشان کرد: تا عرضه جدید هندوانه به خصوص هندوانه استان به بازار، این محصول با قیمت‌های کنونی به فروش خواهد رسید.

حیدر ساکن برجی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کمبود و تا حدودی مصرف بیش از اندازه در فصل زودرس گرما و از طرفی افزایش بیش از اندازه کرایه‌های حمل در روزهای گذشته سبب افزایش قیمت ناگهانی هندوانه در میادین و سطح شهر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر باکیفیت‌ترین هندوانه دست‌چین در میدان بار ۴ تا ۴هزار و ۵۰۰ تومان است، اظهار کرد: قیمت‌های قبلی برای کشاورزان با توجه به هزینه‌های جاری و آب فراوانی که مصرف می‌شد به نوعی ضرر محسوب می‌شد و عملاً کشاورزان هیچ سودی نمی‌بردند.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل موجب گرانی محصولات کشاورزی می‌شود، عنوان کرد: تأخیر خواب خودرو، پایانه‌های حمل و نقل، هزینه‌های کارگر و پول بیمه کارگران از جمله عوامل گرانی محصولات کشاورزی است.

وی افزود: برخی از رانندگان و باربری‌ها هم در این بین بی‌انصافی کرده و کرایه‌های بالا و نامعقول برای حمل بار مطالبه می‌کنند.

وی اگرچه باز شدن برخی مرزها و صادرات هندوانه به عراق و افغانستان در روزهای اخیر را هم یکی از عوامل گرانی هندوانه می‌داند، اما معتقد است با توجه به مجموع عوامل قیمت هندوانه هم اکنون قیمت معقولی دارد که می‌تواند یک حاشیه سود اندکی را برای کشاورزان داشته باشد.

وی افزود: واقعیت این است که صادرات محصولات کشاورزی باید وجود داشته باشد، اما دستگاه‌های نظارتی هم باید نظارت خود را داشته باشند تا هندوانه مرغوبی که در میادین ۴ تا ۴هزار و ۵۰۰ تومان  تومان است با قیمت‌های ۸هزار تومان یا بیشتر به دست مصرف‌کننده نرسد.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا حجم فروش را مشخص می‌کند و باید میانگین قیمت در میادین و غرفه‌ها مشخص و مدیریت شود، افزود: باید تعرفه‌ای مناسب برای صادرات کالاهای کشاورزی در نظر گرفته شود تا قیمت این محصولات بیش از اندازه افزایشی و یا بیش از اندازه کاهشی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.