البرز- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: یکی از منابع اصلی آلودگی رودخانه حفاظت شده کرج، ساخت و سازهای غیرمجاز و واحدهای خدماتی واقع در حریم و بستر این رودخانه است.

ساخت و سازهای غیرمجاز حریم رودخانه کرج عامل اصلی آلودگی آب است

به گزارش قدس آنلاین؛ فردین حکیمی افزود: رودخانه حفاظت شده کرج به دلیل عبور از صخره ها و شیب بالا همراه با تلاطم و جوش و خروش بوده و به همین دلیل از ظرفیت خوپالایی بالایی برخوردار است.
حکیمی گفت: عامل اساسی نگران کننده در رودخانه کرج، ورود  فاضلاب های بهداشتی بوده و تقریبا وجود  فاضلاب های شیمیایی که ناشی از فعالیت صنعت می باشد در این حوزه نداریم.
وی اصلی ترین منابع آلاینده این رودخانه را ناشی از فعالیت های  مسکونی و روستاها دانست و گفت: آلایندگی این منابع عمدتا در ۲ بخش فاضلاب های بهداشتی و آلودگی های ناشی از نشت مواد  نفتی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص آلودگی های نفتی این رودخانه بیان داشت: عمده اتفاقاتی که منجر به نشت مواد نفتی به رودخانه می شود سهل انگاری سرایداران ویلاهای مسکونی در زمان سوخت گیری مخازن ذخیره سوخت و یا به دلیل پوسیدگی لوله ها و یا مخازن ذخیره سوخت ویلاها و مراکز خدماتی مستقر در حاشیه رودخانه می باشد.
حکیمی گفت: ایجاد سیستم تصفیه خانه یکی از تکالیف مهم وزارت نیرو در اجرای مصوبات شورایعالی امنیت ملی بوده که به آن تاکید شده  اما این مهم در حال حاضر فقط در تعداد محدودی از روستاها مثل روستای سرودار و پورکان انجام شده است.
وی افزود: هر چند وضعیت عملکردی این تصفیه خانه ها عمدتا منطبق با استانداردهای محیط زیست نبوده ولی ضمن کاهش میزان بار آلودگی فاضلاب های خانگی از ورود مستقیم فاضلاب به رودخانه و منابع آب های زیرزمینی جلوگیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.