رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی از اجرای فاز بهاره طرح ملی مایه کوبی طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل درسطح روستاهای استان خبر داد و گفت: در طرح یادشده تمامی واحدهای روستایی منتخب دارای طیور بومی، ایمن‌سازی شده و واکسیناسیون طیور موجود در این واحدها با واکسن کشته نیوکاسل مقاوم به حرارت ساخت داخل کشور انجام خواهد شد.

اجرای طرح ملی ایمن‌سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علیرضا شهرام شرقی در خصوص اجرای فاز بهاره طرح ملی مایه کوبی طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در سطح روستاهای  استان اظهار کرد: درمدت اجرای این طرح بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه تحت پوشش عملیات ایمن‌سازی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هدف از اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی کمک به اقتصاد خانوار روستایی، جلوگیری از تلفات طیور خانگی و جلوگیری از انتشار و انتقال این بیماری از طیور خانگی به طیور صنعتی است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی  خراسان رضوی، نیوکاسل را از جمله بیماری‌های جمعیت طیور دانست که در صورت بروز و شیوع آن، مخاطرات بسیاری جمعیت طیور را در تمامی واحدهای صنعتی و روستایی تهدید می‌کند و لازم است ایمن‌سازی واحدهای پرورش طیور بومی مجاور با واحدهای صنعتی در اولویت قرار گیرد.

شرقی با توجه به اهمیت درج سریع اطلاعات در سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و لزوم گزارش دهی به موقع موارد مشاهده شده بیماری بیان کرد: گزارش‌دهی سریع بیماری‌های دام و طیور در سامانه یادشده می تواند از شیوع بیماری ها جلوگیری کرده و گروه‌های واکنش سریع دامپزشکی با توجه به آنلاین بودن ثبت و مشاهده موارد بیماری می توانند اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.