نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با خرید تضمینی موافق هستم، اما با قیمت تضمینی که به ضرر کشاورز باشد مخالف هستم.

با خرید تضمینی موافقم، اما با قیمت واقعی

قدس آنلاین: عبدالناصر همتی بعد از حضور در برنامه «تولیدی آگاهانه» شبکه خبر در جمع خبرنگاران گفت: یک مشکل اساسی که بخش کشاورزی ما دارد آن است که خرید تضمینی را به عنوان قیمت تضمینی قید کردیم و این مشکل کشاورزی ماست.

وی ادامه داد: من همیشه می‌گویم دولت نباید قیمت تعیین کند فرض کنیم اعلام کنیم قیمت تضمینی خرید گندم کیلویی ۵ هزار تومان است، اما بازار کیلویی ۶ هزار تومان باشد چرا باید کشاورز را مجبور کنیم که کیلویی ۵ هزار تومان به ما بفروشد ما باید خرید را تضمین کنیم، اما قیمت آن بر مبنای بازار باشد.

همتی اظهار داشت: تامین نهاده‌هایی مانند، بذر، کود و سم و مواردی که بخش کشاورزی به آن نیاز دارد در شرایط کنونی سامان خوبی ندارد گزارش‌هایی که من دارم نشان می‌دهد کشاورزان از این بابت در رنج و تحت فشار هستند.

وی افزود: موضوع بسیار مهم دیگر بحث آب و هوایی کشورمان است، یک روز سیل، یک روز تگرگ می‌آید یک روز خشکسالی داریم و یک روز سرما که میوه‌ها و محصولات کشاورزی را از بین می‌برد در این میان صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید خیلی قوی باشد، صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم اکنون مشغول فعالیت است، اما قدرت پشتیبانی مالی آن بسیار ضعیف است.

همتی گفت: موضوع دیگر بحث توزیع است و ما باید پیش‌بینی کنیم که انبارهایی در استان‌ها داشته باشیم تا دولت بتواند محصولات کشاورزان را به صورت تضمینی بخرد، نگهداری کند و به موقع بفروشد و اینگونه نباشد وقتی کشاورز مجبور می‌شود محصول خود را بفروشد به یک دهم قیمت بازار بفروشد.

وی ادامه داد: شب عید گذشته قیمت محصولات کشاورزی مانند سیب و پرتقال در جایگاه‌های پیش‌بینی شده کیلویی دو هزار تا سه هزار تومان بود، اما در بازار تا ۲۰ هزار تومان هم به فروش می‌رفت چرا باید چنین وضعیتی داشته باشیم این نشان می‌دهد ما سیستمی برای جمع آوری، نگهداری و فروش محصولات کشاورزی نداریم ضمن اینکه معمولا وضع مالی کشاورزان به گونه‌ای است که مجبور می‌شوند محصولات خود را پیش فروش کنند. وقتی محصول را پیش فروش می‌کنید یعنی در عمل پول کمتری باید بگیرید از این رو باید سیستمی راه‌اندازی کنیم تا این خرید را با قیمت واقعی انجام دهد، نگهداری و در موقع مناسب عرضه کند حتماً نباید دولت این کار را انجام دهد بلکه ساز و کار را دولت باید طراحی کند و هر هنگام که نیاز به نقدینگی بود دولت حمایت کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: روحیه رئیس‌جمهور نباید اشرافی باشد روحیه رئیس جمهور باید ساده زیست باشد و مهم این است وقتی رئیس جمهور شدید همه فکر و ذکر شما این باشد که به امور مردم برسید.

همتی بعد از حضور در برنامه آگاهانه شبکه خبر در جمع خبرنگاران افزود: در این برنامه پرسیدند رئیس جمهور آینده باید چه روحیه‌ای داشته باشد؟ و اینکه آیا رئیس جمهور آینده و خانواده‌اش باید زندگی اشرافی داشته باشند یا ساده‌زیست باشند؟ که این نکته مهم را توضیح دادم بد نیست شما خبرنگاران منعکس کنید بعضی‌ها فکر می‌کنند ساده زیستی این است که پایین‌ترین ماشین کشور را سوار شوند، اما تصمیماتی بگیرند که کل کشور را نابود کند می‌گویم رئیس جمهور بهترین ماشین را سوار شود، زیرا او رئیس جمهور و اعتبار کشور است، اما برای مردم کار کند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم ماشین پراید سوار شویم و کشور را به جایی برسانیم که حداقل ۳۰ درصد جمعیت مردم زیر خط فقر بروند این هنر نیست می‌گویم یک نفر ماشین خوب سوار شود، اما باعث شود که ۸۰ میلیون نفر هم ماشین خوب سوار شوند، ماشین و زندگی داشته باشند و شب گرسنه سر بر بالین نگذارند.

همتی گفت: می‌گویم روحیه اشرافی‌گری نداشته باشید رویه شما حمایت از مردم و طبقات پایین باشد به بازنشسته‌ها و کارگران برسیم، اما اگر خودتان می‌خواهید ماشین خوب سوار شوید این مشکل مردم نیست مردم به این رویه انتقاد نمی‌کنند مردم می‌گویند اگر ماشین اینجوری سوار شوید و این مدلی زندگی کنید، اما به مردم نمی‌رسید این روحیه، اشرافی‌گری است.

وی افزود: نوع ساده زیستی هم خوب است نمی‌گویم بد است، اما باید کاری کرد که مردم هم در رفاه بیفتند و به رفاه برسند اگر رئیس جمهور توانست این کار را انجام دهد خوب است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.