محمد حسین فرهنگی با اشاره به تأکید امام در وصیتنامه سیاسی، الهی خود به مردم و مراجع برای حضور در صحنه انتخابات و مشارکت در سرنوشت خود و انقلاب گفت: نظامی که ایشان با حمایت مردم بنا نهاد مبتنب بر درآمیختکی جمهوریت با اسلام است.

مبنای قیام امام خمینی(ره) تکیه بر مشارکت مردم بود/ امام(ره) اعتقادی راسخ به اراده ملت داشت

دکتر محمد حسین فرهنگی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره سیره و نگاه امام در حوزه مشارکت مردم در اداره نظام سیاسی کشور به ویژه موضوع انتخابات و جایگاه جمهوریت نظام با اشاره به اینکه امام  خمینی(ره) شخصیت جامعی داشتند و در حوزه‌های مختلف، هم در بعد نظری و هم در زمینه طراحی نظام سیاسی و هم بعد مدیریت آن بسیار باهوش و با فراست بودند و ابتکارهایی ارائه می‌دادند که در نوع خود خاص و جالب توجه بود، اظهار داشت: در کمتر رهبری در جهان می‌توان این ویژگی‌ها را یکجا پیدا کرد.

نماینده مردم تبریز افزود: امام خمینی(ره) از همان آغاز نهضت خود بسیج عمومی را شکل داده و مبنای حرکت انقلاب قرار دادند و در واقع جمهوریت را با تکیه بر توده‌های مردم در پیروزی انقلاب اسلامی بنا نهادند. ایشان بر مبنای همین نگاه برخی از حضورهای میلیونی مردم در خیابانها در جریان انقلاب بر علیه نظام طاغوت را به منزله رفراندوم می‌دانستند و مثلاً اجتماع عظیم تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ را در بیانیه‌های خود رفراندومی خطاب کردند که در آن مردم از نظام اسلامی حمایت کردند و علیه رژیم ستم شاهی رأی دادند.

وی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی هم ایشان همه امور را با اراده، نظر و رأی مردم انجام دادند و به پیش بردند. تشکیل مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی با رأی مردم بود و طیف‌های مختلفی هم در آن مجلس حضور داشتند، حتی بعضا کسانی که نظام سیاسی مورد نظر امام را از اساس قبول نداشتند در این مجلس حاضر بودند و در نهایت هم نظامی که در قانون اساسی جدید توسط این خبرگان طراحی شد، باز هم به رفراندوم و رأی گذاشته شد و مردم آن را تأیید کردند.

نماینده پنج دوره مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ادامه مسیر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیز امام راحل همه نهادها و ارکان نظام از جمله نهاد ریاست جمهوری، مجلس و... را با اتکا به مردم تشکیل دادند، گفت: در یکی از سخنرانی‌هایی که ایشان در رزوهای پایانی عمر مبارکشان داشتند و من آن را از رادیو شنیدم، امام خمینی(ره) فرمودند در این انقلاب مردم هیچ اشتباه نکردند. یعنی امام(ره) اعتقادی راسخ به مردم و اراده ملت داشتند و نظامی هم که در قانون اساسی با حمایت مردم بوجود آوردند، نظام سیاسی بود که در آن جمهوریت با اسلامیت در هم آمیخته.

دکتر فرهنگی خاطرنشان کرد: براین مبنا باید امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام را باید به عنوان یک حامی جدی جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آن معرفی کنیم و بشناسیم.

وی در پاسخ به این سوال که بر این مبنا و همانطور که خود شما هم اشاره کردید، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقادشان این بود که مردم هیچ گاه در مسیر انتقلاب اشتباه نکردند. با این وصف فلسفه و نگاه امام در بوجود آوردن شورای نگهبان قانون اساسی و به ویژه سپردن موضوع بررسی و تأیید یا احراز صلاحیت نامزدها و نظارت بر انتخابات به آنها چه بود؟، گفت:  تشکیل شورای نگهبان از ابتدا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده و وظایفش هم تصریح شده بود.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه کرد: اما در زمان اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی چون هنوز قانون اساسی به مرحله‌ای نرسیده بود که بشود مبنای کامل اقدام قرار گیرد و جزئیات و بخشهایی از آن اجرایی نشده بودند و نهادهای نظام کامل نبودند، امام(ره) یک مجموعه‌ای را با هماهنگی وزارت کشور طراحی کردند که صلاحیت داوطلبان انتخابات اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کنند. لذا در آن دوره ابتدا وزارت کشور و سپس کمیته‌ نظارت بر تبلیغات انتخابات، صلاحیت داوطلبان را بررسی و گزارشهایشان را هم در نمازهای جمعه به عموم مردم می‌دادند که از تلویزیون هم پخش می‌شد.

محمد حسین فرهنگی با بیان اینکه این نهاد در اولین انتخابات ریاست جمهوری تقریباً مشابه همان رویه و کاری را که شورای نگهبان بعد از تشکیل انجام می‌داد، اعمال کردند، افزود: بعد هم که جزئیات قانون اساسی عملیاتی شد در انتخابات‌های بعدی شورای نگهبان مستقر بود و وظایف خودش را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: در اکثر کشورها هم نهادهایی مشابه شورای نگهبان وجود دارد. مثلاً در برخی کشورها نهادهایی تحت عنوان دادگاه قانون اساسی که مرجعی قضایی است مراقبت از قانون اساسی را انجام می‌دهد. در نظام ما هم چون در قانون اساسی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شرایطی قید شده، موضوع بررسی صلاحیت‌ها و انطباق داوطلبان با این شرایط و احراز صلاحیت آنها به شورای نگهبان قانون اساسی سپرده شده است.

فرهنگی در پاسخ به این سوال که در این انتخابات برخی چهره‌های سیاسی و حتی منسوبین به امام(ره)  از به خطر افتادن میراث ایشان در نتیجه عدم احراز صلاحیت برخی چهره‌های داوطلب انتخابات اخیر گفتند و تلاش کردند در این حوزه شبهه وارد کنند. چه نظری درباره این ادعا دارید؟ گفت : معتقدم این ادعای درستی نیست و اخلاقی هم نیست که اگر کسی صحنه و نامزدهای تأیید صلاحیت شده و خروجی شورای نگهبان را منطبق  با سلیقه خودش ندید شروع کند به اعمال رویه‌هایی که امام خمینی(ره) اتفاقا سالها با آن رویه‌ها و گروه‌هایی که در داخل و بیگانگانی که در خارج از آن حمایت می‌کردند، مبارزه کردند و بسیار با آنها درگیر بود.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: اگر به نطق‌های امام(ره) و حتی وصیتنامه سیاسی الهی ایشان رجوع کنیم می‌بینیم که بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی تأکید زیادی داشتند که مردم باید در انتخابات حضور و مشارکت فعال داشته باشند. ایشان در بخشی از وصیتانه خود خطاب به مردم ایران می‌نویسند: وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود.

وی افزود: امام خمینی(ره) حتی در وصیتنامه خودشان با اشاره به تجربه دوران مشروطه و حدف روحانیت از امور کشور و سپردن آن به غرب‌گرایان، به مراجع و روحانیون هم تاکید کردند که "خود را از مسائل جامعه خصوصاً مثل انتخاب رئیس جمهور و وکلای مجلس، کنار نکشند و بی‌تفاوت نباشند. " بنابراین کسانی که مدعی دنباله روی از سیره و راه امام خمینی(ره) هستند باید از آنچه امام تأکید داشتند و حتی به آن وصیت کردند تبعیت کنند نه مسیر مخالف آن را و اگر راه دیگری بروند آنها هستند که باید توضیح دهند و پاسخگوی مردم باشند.

وی در پاسخ به این سوال که سیره و رویه امام در مورد اخلاق انتخاباتی چه بود و از ادوار مختلف برگزاری انتخابات در زمان حیات با برکت اما چه برداشتی در این حوزه می توان داشت؟ اظهار کرد: ایشان همواره همه را به رعایت اخلاق اسلامی در رقابت‌های انتخاباتی توصیه می‌کردند. حتی در برخی مقاطع بعد از انتخابات در زمان تصدی مسئولیت‌ها برخی بداخلاقی‌هایی وجود داشت که امام (ره) تلاش می‌کردند مدیریت کنند و آنها را  برطرف یا به حداقل برسانند.

محمد حسین فرهنگی خاطرنشان کرد: به همین منظور در مقاطعی کسانی را تعیین کردند که وظیفه شان مراقبت از رویه‌ها و مبانی بود که نهایتا منجر شد به برخی تصفیه‌ها ی لازم در درون نظام و حذف‌ برخی عناصر شد که در تاریخ انقلاب، اسناد و مصادیق آن موجود است. بنابراین آنچه مبنای ما در جریان انتخابات بعد از پیروزی انقلاب بوده توصیه امام خمینی(ره) به رعایت اخلاق انتخاباتی بوده و هست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.