وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) و قرآن اهدایی رهبرکبیر انقلاب اسلامی به آستان قدس رضوی در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری به نمایش درآمد.

وصیت نامه معمار کبیر انقلاب در موزه رضوی به نمایش درآمد

به گزارش قدس آنلاین، وصیت‌نامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره) در ۲۶ بهمن ۱۳۶۱ توسط ایشان تنظیم و نسخه‌ای از آن در ۲۲ تیر ۱۳۶۲ نزد مجلس خبرگان رهبری به امانت سپرده شد.
امام خمینی(ره) در سال‌های بعد، این وصیت‌نامه را مورد بازبینی قرار داد و دو نسخه از متن اصلاحی را برای نگهداری در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوی ارسال کردند.

وصیت‌نامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره) مشتمل بر دستورالعمل تداوم انقلاب اسلامی و حفظ جمهوری اسلامی بر محور ولایت فقیه و بر پایه ارزش‌های اصیل مورد نظر ایشان است.
از این منظر، مفاد وصیت‌نامه نگاهی آینده‌نگرانه و حاوی رهنمودها و مضامین مختلف آموزنده امام راحل(ره) در همه امور سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عقیدتی است.

این‌وصیت‌نامه که با حدیث ثقلین آغاز شده، دارای یک پیش‌گفتار، دو مقدمه و ۱۷ تذکر بوده و توصیه‌ای ‌ به همه نسل‌های آینده است که همواره به کتاب و عترت تمسک جویند و هیچ‌گاه از توجه توأمان به این دو ثقل گران‌بها غافل نمانند، زیرا تأمین سعادت اخروی، در بهره‌گیری از کلام خداوند و سیره معصومان(ع) است.

وحدت و انسجام امت اسلامی، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از توطئه‌های آینده به ‌ویژه خطر تبلیغات منفی سکولاریزم، اجرای قسط و عدل اسلامی، اتحاد بین دانشگاهیان و روحانیت، هوشیاری و بصیرت جوانان و مقابله با تهاجم فرهنگی، استفاده از نیروهای متعهد و متخصص در اداره کشور، برنامه‌ ریزی صحیح و اصولی در امور فرهنگی و آموزشی و حفظ اقتدار ملی از نکات مهم و مورد تأکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.
تجلید و تذهیب وصیت نامه
اما وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) که در موزه رضوی نگهداری می شود، توسط هنرمندان آستان قدس رضوی تذهیب و تجلید شده است. جلد این اثر روغنی با نقش ترنج و گل و برگ در زمینه لاجوردی در وسط و چهار عدد نقش گل و برگ ظریف تر در چهارگوشه ترنج، دارای دو سر لوح مرصع مذهب پر کار و دو سر لوح کوچکتر و کم کارتر است.
این اثر فاخر برای اولین بار با آرایه های هنری و تجلید مورد اشاره در موزه آستان قدس رضوی به نمایش در آمده است.
قرآن راوندی، اهدایی امام خمینی(ره)
یکی از قرآن‌های فوق‌العاده نفیس گنجینه رضوی، مصحف راوندی است که در سال ۵۸۶ ق توسط احمد بن محمّد بن علی راوندی کتابت و در سال ۵۸۷ ق توسط نجم ‌الدّین محمّد بن علی بن سلیمان تذهیب شده است. این مصحف در مرداد ۱۳۶۳ توسطِ بنیانگذارِ جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد.

خط نسخ کهن ۱۳ سطری به شیوه ابن بوّاب، سرسوره‌ها به خط رقاع عالی و به قلم زر، حواشی اوراق به خط نسخ غبار، کاغذ خان بالغ حنایی، تعداد اوراق ٢۱٦، قطع سلطانی، نشانه‌ها در حاشیه میان شمسه ‌ها، فواصل آیات گوی زرین، حاشیه صفحات مزین به شمسه و قندیل زرین منقش، جلد سوخت از ویژگی‌های این مصحف شریف است که در حال حاضر در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

علاقه مندان می توانند برای بازدید همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۲ به حرم مطهر، صحن کوثر، موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری مراجعه کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.