مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای به عنوان یک روش نوین آبیاری زمینهای کشاورزی برای نخستین بار در این شهرستان واقع در جنوب غربی خراسان رضوی اجرا و به کار گرفته شده است.

آبیاری زیر سطحی برای نخستین بار در خلیل‌آباد خراسان رضوی اجرایی شد

به گزارش قدس آنلاین،  محمود شبان افزود: کشاورزی در خلیل‌آباد به دلیل کم‌آبی دچار چالش زیادی شده لذا اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی نه تنها روشی نوین برای رساندن کافی و به هنگام آب به درختان بلکه راهکاری در التیام زخم کم‌آبی شدید در این شهرستان است.

وی ادامه داد: آبیاری قطره‌ای زیرسطحی نوعی آبیاری قطره‌چکانی است که در آن با قرار دادن لوله‌های آب ده و قطره‌چکانها در زیر سطح خاک، آب و عناصر غذایی به طور مستقیم به ریشه گیاه رسانده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: هم‌اینک پنج هکتار از باغهای پسته برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی این شهرستان به سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای مجهز شده و مورد استفاده باغداران قرار گرفته است.  
شبان افزود: با توجه به رشد روزافزون جمعیت، محدودیت شدید منابع آبی و مصرف بالای این مایع حیاتی در بخش کشاورزی باید از قطره قطره آب به نحو مطلوب استفاده کرد.  
وی به مزایای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی نیز اشاره و بیان کرد: آب با استفاده از این روش به طور مستقیم در زیر خاک و پای ریشه تخلیه شده و در همانجا نیز به مصرف گیاه می‌رسد.  

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای نه تنها سبب کاهش تبخیر آب و از دست رفتن ناخواسته آن می‌شود بلکه درصد جذب آب توسط ریشه گیاه را به میزان مطلوبی افزایش می‌دهد.  
شبان افزود: همچنین در این روش به دلیل محدود بودن تبخیر، تجمع شوری نیز کمتر بوده است لذا امکان استفاده از آن در آب با شوری‌های بالاتر نیز وجود دارد.
وی افزایش حجم خیس شدگی خاک را از دیگر مزایای این روش آبیاری مکانیزه ذکر و بیان کرد: توزیع رطوبت در زیر سطح خاک از حالت پیاز مانند به شکل کره‌ای در می‌آید و شاهد کاهش علف هرز و عملیات خاک ورزی نیز هستیم زیرا آب به هیچ وجه در سطح خاک پخش نمی‌شود.  

خلیل‌آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد با ۱۸ هزار هکتار زمین باغی و زراعی سالانه ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می کند و انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان هستند که به خارج از کشور هم صادر می‌شوند.

۶ هزار هکتار باغ انگور خلیل‌آباد به تنهایی نیمی از کل تولید این محصول را در استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است و سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن انگور از باغهای خلیل‌آباد برداشت می‌شود. این شهرستان همچنین با هزار و ۱۴۰ هکتار باغ انار سالانه ۲۱ هزار تن محصول تولید می‌کند که بیشتر آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، کره جنوبی و ژاپن صادر می‌شود.
۸۵ درصد اهالی خلیل‌آباد به کشاورزی اشتغال دارند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.