تیم ملی فوتبال ایران مقابل هنگ‌کنگ نمایش دلچسبی نداشت اما آیا با این بازی می‌توان، تیم تحت هدایت «دراگان اسکوچیچ» را قضاوت کرد؟ در این گزارش به این سوال پاسخ داده شده است.

با «هنگ‌کنگ» تیم ملی فوتبال ایران را قضاوت نکنید

به گزارش قدس آنلاین، تیم ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه در پنجمین بازی خود در چارچوب دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین در ورزشگاه المحرق بحرین به مصاف هنگ‌کنگ رفت و با نتیجه سه بر یک به برتری رسید تا سومین برد خود را در این مرحله به دست بیاورد و با ۹ امتیاز همچنان در رده سوم گروه سوم قرار بگیرد.

شاگردان دراگان اسکوچیچ در این دیدار مطابق انتظار توپ و میدان را در اختیار داشتند ولی نمایش دلپذیری را ارائه نکردند و عده‌ای از علاقمندان به تیم ملی را نگران کردند. اما این نگرانی منطقی و به حق است؟  با این شیوه بازی می‌توان به پیروزی بر تیم‌های قدرتمندتری چون بحرین و عراق امیدوار بود؟ در این گزارش راجع به دلایل بازی نه چندان دلچسب تیم اسکوچیچ صحبت خواهیم کرد.

ناهماهنگی بازیکنان: با شروع اردوی کیش بود که بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران دور هم جمع شدند. یعنی از ششم خردادماه که تمرینات در جزیره استارت خورد، شاهد حضور بازیکنان در کنار یکدیگر بودیم. یک هفته تا بازی با هنگ‌کنگ. طبیعتا در این بین روز اول و آخر تمرینات و همچنین روزی که بازیکنان از کیش به منامه آمدند فشار چندانی به بازیکنان وارد نشده است. این یعنی ملی‌پوشان در بهترین شرایط چهار روز تمرین پرفشار و جدی و تاکتیکی را پشت سر گذاشتند. آن هم برای تیمی که ۱۶ بازیکنش لژیونر هستند و از ۱۵ تیم مختلف به اردو اضافه شده‌اند،  زمان بیشتری برای هماهنگی بازیکنان نیاز است.

نداشتن بازی دوستانه: همین زمان کم یکی از عواملی بود که دراگان اسکوچیچ علاقه‌ای به برگزاری بازی دوستانه نداشت. بازیکنان ما آخرین بار در فروردین ماه دیداری تدارکاتی داشتند که حدود ۲ ماه از آن می‌گذشت. بازی‌های درون تیمی هم هرچقدر به بازیکنان فشار بیاورد بازهم نمی‌تواند جای یک دیدار تدارکاتی با یک رقیب بیرونی را داشته باشد. دیدار با هنگ‌کنگ به نوعی یک بازی تدارکاتی هم برای تیم ملی بود و می‌شود با این دید به آن نگاهِ یک بازی دوستانه بسیار جدی که نتیجه در آن مهم بود، داشت.

وضعیت چمن: فقط ۲ دقیقه باید از زمان بازی می‌گذشت تا متوجه شویم صحبت‌های اسکوچیچ و پاتلاینن بهانه و بزرگنمایی نبوده است. زمین چمن ورزشگاه المحرق فقط از نمای لانگ و از دور استاندارد بود. در این زمین سفت و ناهموار نه می‌شد چند پاس ساده را رد و بدل کرد و نه امکان حرکات انفرادی بود. شاید به همین خاطر هم بود که دراگان اسکوچیچ ترجیح داد از مهدی قایدی استفاده نکند و نفرات اصلی‌اش را نیز زود از زمین بیرون بیاورد تا دچار آسیب دیدگی نشوند.

نوع بازی هنگ‌کنگ: هنگ‌کنگ تیم بسیار سختکوشی است. تیمی که نوع باخت برایش اهمیت دارد و پس از دریافت یک گل یا ۲ گل سازماندهی‌اش به هم نمی‌ریزد. آنها با هدایت سرمربی فنلاندی خود در این دو سال باخت‌های متعددی را داشته‌اند اما تعداد شکست‌های سنگین آنها به اندازه انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد. این تیم با تجمع افراطی بازیکنان دونده‌اش مقابل دروازه امکان ضربه زدن و برگشتن به مهاجمان و نیروهای تهاجمی حریف را نمی‌دهد. تماشا کردید که گلر این تیم کیفیت بسیار پایینی داشت و هر توپی که به سمتش می‌آمد را به سختی می‌گرفت یا در برابرش تسلیم می‌شد. با این حال ساختار دفاعی هنگ‌کنگ اجازه نمی‌داد که توپ چندانی به این دروازه‌بان برسد. آنها در این گروه برای اولین بار بیش از ۲ گل دریافت کردند و البته به اولین تیم به جز کامبوج هم گل زدند.

آب و هوا: با وجود حضور چهار روزه در جزیره کیش که آب و هوایش بسیار نزدیک به هوای منامه بود؛ بازهم باید به ملی‌پوشان حق داد که مقابل هنگ‌کنگ خسته شده باشند. بازیکنان ما متراژ بیشتری از زمین را می‌دویدند و گرما و رطوبت هوا آنها را خسته و عصبی کرده بود. در سوی مقابل هنگ‌کنگ به آب و هوای شرجی عادت دارد و اصلا شاگردان اسکوچیچ تنها تیم گروه هستند که با چنین شرایط آب و هوایی آشنایی کامل ندارند وگرنه تمامی همگروهی‌های ما در چنین وضعیت اقلیمی زندگی می‌کنند.

تقسیم کردن انرژی برای بازی‌های حساس‌تر: در آخر باید این را هم در نظر گرفت که تیم ملی فوتبال ایران تنها تیم حاضر در گروه سوم است که باید در بحرین چهار بازی را انجام دهد. به عبارتی دیگر ما تنها تیم در میان تیم‌های این گروه هستیم که هر چهار روز یک بار بازی داریم که البته یکی از این چهار مسابقه به انجام رسید. الباقی تیم‌ها یک هفته را استراحت خواهند کرد و از این حیث هم کار ما سخت‌تر است. به همین رو دراگان اسکوچیچ در این دیدار احتمالا از نفراتش خواست تا بعد از زدن گل نخست تمام توان و انرژی خود را به هدر ندهند. یکی دیگر از دلایل تعویض شدن بازیکنانی چون علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، مهدی طارمی و سردار آزمون هم همین مساله بود. ما حساس‌ترین بازی خود را باید روز دوشنبه مقابل تیم بحرین انجام دهیم و نیاز بود که انرژی بازیکنان برای آن بازی نگه داشته شود. ما این فرصت را داریم تا پیش از مسابقه با عراق در دیدار با کامبوج به همه نفرات اصلی استراحت بدهیم.

در نهایت باید به ۲ سوالی که در ابتدای گزارش طرح شد این پاسخ را داد: نگران بودن در وضعیت کنونی برای هر هوادار تیم ملی کاملا طبیعی و منطقی است اما نمی‌توان نحوه بازی تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ را سنگ محکی برای قضاوت تیم دراگان اسکوچیچ دانست و با توجه به آن به این نتیجه رسید که ما مقابل بحرین و عراق به مشکل خواهیم خورد. معمولا اولین بازی‌ها برای تیم‌های بزرگ در تورنمنت‌ها سخت است و دشوار. بدون شک ما برابر بحرین نمایشی سزاوارانه‌تر خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.