شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸

خوردن این میوه جلوی خریدهای غیرضروری سوپرمارکتی را می‌گیرد

میوه و سبزیجات

خوردن این ماده غذایی پیش از رفتن به سوپرمارکت به شما کمک می‌کند تا کمتر سراغ هله‌هوله بروید.

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه «people.com» نوشت:

حتما شما هم شنیده‌اید که خوردن یک عدد سیب در روز می‌تواند رفتن به پیش دکتر را از شما دور کند؛ همچنین بارها و بارها شنیده‌ایم که نباید با شکم خالی برای خرید خواربار به سوپرمارکت برویم؛ چرا که این مسأله سبب می‌شود تا خریدهای یهویی و از پیش برنامه‌ریزی نشده از شیرینی‌جات داشته باشیم. اما تصور کنید اگر این دو مسأله را کنار هم قرار دهیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

محققان دانشگاه کرنل (در ایالت نیویورک آمریکا) می‌گویند خوردن یک سیب پیش از رفتن برای خرید خواربار سبب می‌شود افراد تا ۲۵ درصد بیشتر میوه و سبزیجات خریداری کنند.

دکتر «آنر تال» (Aner Tal) و دکتر «برایان وانسینک» (Brian Wansink) از پژوهشگران آزمایشگاه غذایی دانشگاه کرنل تلاش کردند تا تئوری خود را مبنی بر اینکه «میان‌وعده‌های سالم سبب سوق دادن خریداران به خرید غذاهای سالمتر می‌شود» امتحان کنند؛ آزمایشی که نتایج آن در پایگاه خبری دانشگاه کرنل (Cornell University) در مه ۲۰۱۵ منتشر شد.

در نخستین آزمایش آن‌ها به صورت تصادفی ۱۲۰ خریدار که قصد رفتن به سوپرمارکت را داشتند، انتخاب کردند و به برخی از آن‌ها یک نمونه سیب، به برخی دیگر یک نمونه شیرینی کوکی و به برخی دیگر هیچ نمونه‌ای ندادند؛ سپس خریدهای آن‌ها را تحت نظر گرفتند.

بر اساس این تحقیقات، افرادی که نمونه سیب را پیش از رفتن به سوپرمارکت استفاده کرده بودند، ۲۸ درصد بیشتر میوه و سبزیجات در مقایسه با افرادی که شیرینی کوکی خورده بودند، خریداری کردند. افرادی که نمونه سیب را مصرف کرده بودند، همچنین ۲۵ درصد بیشتر میوه و سبزیجات در مقایسه با شرکت‌کنندگان در این تحقیق که میان‌وعده‌ای مصرف نکرده بودند، خریداری کردند.

دکتر «آنر تال» پس از انجام این تحقیق گفت: آنچه این پژوهش به ما می‌آموزد، این است که خوردن یک میان‌وعده اندک سالم پیش از خرید می‌تواند ما را به وضعیت عقلانی سالم‌تری هنگام خرید هدایت کرده و ما را به این سمت سوق دهد که گزینه‌های غذایی بهتری را انتخاب کنیم.

همچنین در دومین آزمایش، دکتر تال و دکتر وانسینک بار دیگر به ۵۶ شرکت کننده، نمونه‌های سیب و شیرینی کوکی را دادند و سپس از آن‌ها خواستند تا از میان ۲۰ جفت از اقلام در صورتی که می‌خواستند خرید آنلاین داشته باشند، انتخاب کنند. گروه اول، اقلام کم کالری بود و گروه دوم اقلام پر کالری بود. آن‌ها مشاهده کردند افرادی که در ابتدا سیب خورده بودند، در مقایسه با افرادی که شیرینی کوکی خورده بودند، بیشتر مواد غذایی کم کالری را انتخاب کردند.

این پژوهشگران سپس در آزمایش نهایی خود، به خریداران یک نوع شیر کاکائوی کاملا یکسان، اما با برچسب‌های مختلف دادند، روی شیر کاکائو گروه اول برچسب «شیرکاکائوی پر از شکلات و کرم» درج شده بود و روی گروه دوم برچسب (شیرکاکائو سالم و بی خطر) نوشته شده بود؛ هرچند محتویات هر دو شیرکاکائو کاملا یکسان بود و تنها برای فریب ذهن خریداران، چنین عناوینی بر روی کالا درج شده بود. همچنین به گروه سوم نیز هیچ شیری داده نشد. بار دیگر این محققان مشاهده کردند گروهی که شیرکاکائوهای دارای لیبل سالم و بی‌خطر را مصرف کرده بودند، هنگام خرید اینترنتی، انتخاب مواد غذایی سالم‌تری داشتند.

این آزمایش نشان داد یک ماده غذایی لزوما نباید سالم باشد تا بتواند بر عادت خرید شما تأثیر بگذارد؛ بلکه تنها کافی است که شما تصور کنید که آن سالم است. محققان این مسأله را «سلامتی درک شده» (perceived healthfulness) می‌نامند.

در پایان این گزارش آمده است: حال مشخص نیست آیا شما می‌توانید با خوردن یک سیب (و یا چیزهای دیگری که ممکن است ادعا شود مواد غذایی سالمی هستند) ذهن خود را فریب دهید تا به سمت خرید کالاهای سالم‌تر برود یا خیر، اما اگر چنین کاری سبب می‌شود تا شما خریدی هوشمندانه‌تر داشته باشید، قطعا این کار ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.