استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که امام خمینی (ره) راه و مسیر سیدالشهدا (ع) را ادامه داد، گفت: قیام ۱۵ خرداد برگرفته از قیام امام حسین (ع) بود.

قیام ۱۵ خرداد برگرفته از قیام امام حسین (ع) بود/ انتخابات یکی از نمادهای مکتب امام خمینی (ره) است

به گزارش قدس آنلاین، شاهین صادقی نسب با اشاره به سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد اظهار داشت: برای ریشه‌یابی ۱۵ خرداد و این حرکت عظیم مردمی به رهبری امام خمینی (ره) بهتر است به‌پیش زمینه‌های تاریخی این حرکت تاریخی اشاره کنیم.

وی ادامه داد: شاه به لحاظ خط و مشی سیاسی تمایلش در آمریکا به سمت جمهوری‌خواه‌ها بود و برای این هم دلیل داشت چراکه دیده بود آیزنهاور جمهوری‌خواه با طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد حکومتی که از دست شاه خارج شده بود، این حکومت را به او برگردانند.

صادقی نسب تأکید کرد: این موضوع سرسپردگی تمام‌عیار شاه به ایالات متحده به‌خصوص به جریان جمهوری‌خواه را بیشتر و بیشتر کرد.

وی افزود: در انتخابات سال ۱۹۶۱ و زمانی که اوضاع به نحوی بود که تمایل مردم آمریکا به دمکرات‌ها بود شاه حکومت و داشته‌های خودش را در خطر دید، حکومتی که در طی این سال‌های ریاست‌جمهوری آیزنهاور با استبداد کلیه جریان مخالف را قلع‌وقمع کند حال این استبداد با روی کار آمدن دمکرات‌ها در آمریکا شکننده شده بود از سوی دیگر جان اف کندی هم با شعارهای انتخاباتی که در آمریکا می‌داد می‌خواست سهم‌خواهی حزب دمکرات را بر عرصه‌های بین‌المللی بیشتر کند و سیطره جمهوری خواهان بر آمریکا را بگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در این میان نوکران آمریکا در خاورمیانه در رأس آن‌ها شاه موقعیت خودشان را در خطر می‌دیدند و به‌محض این‌که دولت دمکرات جان اف کندی مستقر شد شاه به شدت تلاش کرد که برای او هم خوش‌خدمتی بکند و رضایت او را هم جلب کند.

وی ادامه داد: جان اف کندی هم شروطی را برای شاه گذاشت که این شروط در قالب مجموعه‌ای از اصلاحات در ایران بود در واقع رئیس‌جمهور آمریکا به شخص اول کشور گفت که اگر می‌خواهی با ما دوست باشی باید این اصلاحات را انجام بدهید، اصلاحاتی که بعدها به انقلاب سفید یا انقلاب شاه و ملت معروف شد که پایه و مبنای آن اسلام‌ستیزی و اسلام زدایی و ازبین‌بردن کامل جریانات استقلال‌طلب، ملی‌گرا و مذهبی گرا بود.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: این مجموعه اصلاحات مخالفان زیادی در کشور داشت اما مخالفت‌هایی که به دلیل این‌که جرات ابراز آن‌ها نبود برش چندانی نداشتند و در این میان یک روحانی محترم و یک مرد مورد اعتماد در نهایت شجاعت و جسارت دست به کاری زد که ادامه آن کار ظهور انقلاب اسلامی ایران و بازگرداندن استقلال، آزادی به جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ابراز داشت: امام خمینی (ره) در ایام محرم سال ۱۳۴۲ که در خردادماه بود ایشان فرصت را مهیا دیدند تا علیه شاه اعلام قیام کنند.

رژیم طاغوت از هر روزنه برای ضربه‌زدن به قیام بهره برد

صادقی نسب با بیان این‌که رژیم شاهنشاهی هم از این اقدام امام باخبر شده بود، ادامه داد: از همان روز رژیم طاغوت از هر روزنه برای ضربه‌زدن به قیام بهره برد و در برابر اعتقادات مردم ایستاد به‌طوری‌که به روحانیون و وعاظ گفته بود که اگر می‌خواهید سخنرانی داشته باشید باید سه مورد را رعایت کنید به این شکل که از شاه چیزی نگویید، از اسرائیل چیزی نگویید و این‌که به مردم مرتباً نگویید که اسلام در خطر است.

وی افزود: در عاشورای ۱۳۴۲ و در عصر این روز مقدس که مبارزه خونین علیه یزید زمان بود امام خمینی (ره) سخنرانی قاطعی در مدرسه فیضیه انجام می‌دهند و نماد شجاعت، جسارت و خداباوری را نشان می‌دهد.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: امام خمینی (ره) به گواه تاریخ و مفسران و ناظران و همه دلباختگان انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه معتقد به «حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» بود، ایشان این را به‌خوبی می‌دانست و به این باورداشت که کسی که خدا را دارد همه چیز را دارد و کسی که خدا را دارد خدا هم با اوست.

وی افزود: این مهم را ما به‌وضوح در جریان انقلاب اسلامی دیدیم، اگر به سال ۱۳۴۲ برگردیم و آن استبداد و خفقان را زور و فشار را ببینیم می‌بینیم که چقدر سخنرانی این شخصیت بزرگ جسورانه و شجاعانه بوده است.

امام خمینی (ره) یک‌تنه در برابر طاغوت و رژیم کفر ایستاد

صادقی نسب تأکید کرد: در واقع امام خمینی (ره) یک‌تنه در برابر طاغوت و رژیم کفر ایستاد و از هیچ چیزی نترسید که در واقع نشان از باخدا بودن و باورداشتن به قدرت خداوند است.

وی ادامه داد: همه این موارد باعث می‌شود که ما بگوییم چیزی به نام مکتب خمینی (ره) وجود دارد، مکتب یک منظومه فکری است که برای همه ابعاد زندگی شخصی انسان حرف دارد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مکتب خمینی (ره)، مکتب عاشورا است، روزی که اعلام حضور می‌کند، روز عاشورا است و همه دلباختگان او به‌خصوص فرزند خلف و جانشین شایسته ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارهاوبارها این مهم را به‌وضوح در حرف‌ها و رفتارهای ایشان دیدیم که مکتب ما مکتب امام حسین (ع) است.

ویژگی اساسی انقلاب اسلامی ایران ظلم‌ستیزی است

وی افزود: ویژگی اساسی انقلاب اسلامی ایران ظلم‌ستیزی است به طوری که اگر استبداد ستیزی و استقلال‌طلبی را از انقلاب بگیریم چیزی از انقلاب باقی نمی‌ماند و همه این‌ها در کالبد اسلام و شریعت است.

صادقی نسب با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: در آستانه این انتخابات مهم بازهم ما نیاز به بصیرت و بازگشت به مکتب امام خمینی (ره) هستیم.

انتخابات یکی از نمادهای مکتب امام خمینی (ره) است

وی زنده نگه‌داشتن مکتب امام خمینی (ره) را مهم برشمرد و گفت: انتخابات یکی از نمادهای مکتب امام خمینی (ره) است به‌طوری‌که ایشان بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب صندوق رأی را فصل‌الخطاب قرار می‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رهبر انقلاب نیز همواره بر روی انتخابات و رأی دادن تأکید دارند که در واقع ادامه مسیر امام خمینی (ره) است.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.