مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات از کاهش ۴۰ درصدی کشت برنج نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: سال جاری به دلیل خشکسالی شدید، سطح زیر کشت برنج در این شهرستان از ۱۴۰۰ هکتار به ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کاهش ۴۰ درصدی کشت برنج در کلات

به گزارش قدس آنلاین، وحید عطار  عنوان کرد: خشکسالی یکی از معضلات جدی سال جاری است  که بخش‌های مختلف کشاورزی و از جمله زراعت و دامداری  را  به شدت تحت تأثیر قرار داده‌ و شهرستان کلات نیز به عنوان قطب تولید برنج استان، از این امر مستثنی نبوده و خشکسالی باعث کاهش سطح زیر کشت برنج در منطقه شده‌ است. سطح زیر کشت شالیکاری در کلات هر سال به طور متوسط ۱۴۰۰ هکتار بوده‌ اما سال جاری به دلیل خشکسالی بی‌سابقه‌ای که منطقه را فرا گرفته‌ است، سطح زیر کشت شالیکاری به ۸۰۰ هکتار کاهش یافته‌ است.

وی ادامه داد: برنجی که در شهرستان کلات کشت می‌شود، رقم دم سیاه صدری است و این رقم برنج، یکی از ارقام مرغوب، خوش‌ عطر و خوش‌ طعم است که متوسط عملکرد آن ۲.۵ تن در هکتار است و برآورد ما این است که سال جاری ۲۰۰۰ تن محصول مرغوب و درجه یک در شهرستان کلات تولید کنیم.

عطار با اشاره به اینکه شالیکاری در شهرستان کلات از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و برداشت این محصول نیز از اواخر شهریور ماه است، خاطر نشان کرد: شهرستان کلات دارای ۱۴ کارخانه شالیکوبی است که کار فرآوری و سفید کردن برنج را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با خشکسالی تمهیداتی اندیشیده شده‌ است و یکی از این اقدامات اجرای طرح تحقیقاتی خشکه‌کاری برنج در شهرستان کلات است که این طرح برای اولین بار و به صورت آزمایشی و تحقیقاتی در حوزه رودخانه کلات و با مشارکت جهاد کشاورزی شهرستان و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی در حال اجراست و چنان چه نتایج رضایت‌ بخش باشد، به سایر نقاط تعمیم داده شده و در سال‌های آینده سطح زیر کشت را گسترش خواهیم داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات توضیح داد: بیشترین میزان آبی که ما در شالیکاری مصرف می‌کنیم مربوط به مرحله غرقابی کردن مزرعه است که آب زیادی مصرف می‌شود.

وی افزود: در روش خشکه‌کاری دانه‌های برنج مثل دانه‌های سایر غلات نظیر گندم و جو به صورت مستتقیم در زمین  کشت شده و طبق مدار آبیاری مشخص آبیاری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات تصریح کرد: میزان نیاز آبی در روش خشکه‌کاری یک سوم نیاز آبی در روش شالی‌کاری است و چنان چه این طرح موفق عمل کند راهکار مناسبی برای استفاده بهینه از آب در سال‌های کم‌ آب مثل امسال است.

عطار گفت: شالی‌کاری نقش مهمی در معیشت مردم شهرستان دارد و کشت برنج چه در بحث خزانه‌ کردن، چه در بحث شالی و چه برداشت برای نزدیک به  ۱۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.

وی  علاوه بر برنج، کنجد و بالنگو (تخم شربتی) را از  محصولات مهم زراعی دانست که در شهرستان کلات کشت می‌شود به طوری که سالیانه حدود ۶۰۰۰ هکتار کنجد و ۴۰۰۰ هکتار بالنگو در کلات به صورت دیم کشت می‌شود و رتبه اول تولید کنجد و بالنگو به صورت دیم در استان خراسان رضوی، متعلق به شهرستان کلات است.

عطار با اشاره به اینکه پایه معیشتی مردم شهرستان دامداری است، بیان کرد: علاوه بر کشت غلات از قبیل گندم و جو، کشت محصولات علوفه‌ای از قبیل یونجه، شبدر، ذرت علوفه‌ای و سورگوم نیز در حاشیه  رودخانه‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.