نتایج یک تحقیق جدید، نقش احتمالی باکتری ها و قارچ ها را در سرطان های سر و گردن نشان می دهد.

باکتری ها و قارچ ها عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان های سر و گردن

به گزارش قدس آنلاین، مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی نوشت:

محققان در این مطالعه بر عملکرد متابولیت هایی که این میکروارگانیزم ها تولید می‌کنند تمرکز کردند.

محققان دانشگاه سائوپائولو برزیل نشان دادند که بیوفیلم های تشکیل شده توسط قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌توانند ژن‌های مرتبط با سرطان‌های سر و گردن را فعال کنند.

سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن (HNSCC) که در غشاهای مخاطی دهان، بینی و گلو ایجاد می‌شود، ششمین نوع شایع سرطان در سراسر جهان است.

در سطح جهان، تقریباً ۸۹۰ هزار مورد جدید HNSCC و ۴۵۰ هزار مرگ ناشی از آن در سال ۲۰۱۸ رخ داده است.

فاکتورهای پرخطر HNSCC عبارتند از استعمال تنباکو، مصرف مشروبات الکلی و عفونت HPV.

محققان با انجام یک مطالعه آزمایشگاهی نشان دادند که چگونه قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌توانند ژن‌های مرتبط با تومورهای سر و گردن را فعال کنند.

محققان نشان دادند که متابولیسم بیوفیلم ها با اولویت قرار دادن مسیرهای سیگنال‌ده سلولی که برای رشد تومور لازم است، سلول‌های تومور را تحریک می‌کند. بیوفیلم ها وقتی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها جمع شده و جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند.

به طور خاص، این مطالعه توضیح می‌دهد که چگونه بیوفیلم ها متابولیت هایی را که محصول نهایی متابولیسم هستند ترشح می‌کنند. این متابولیت ها می‌توانند تجلی ژن‌هایی را که متخصصان با رشد سلول‌های تومور مرتبط می‌دانند اصلاح نمایند.

دکتر «پائولا آبود باربوگلی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «برای ما بسیار هیجان انگیز بود که رابطه‌ای بین متابولیت های این میکروب‌ها و رفتار سلول‌ها پیدا کردیم.»

به گفته محققان، کنترل بیوفیلم ها، از جمله حفظ بهداشت دندان مصنوعی و بهداشت دهان، برای به حداقل رساندن فرآیندهای التهابی بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.