کارشناس مسائل سیاسی و ارتباطات بین الملل گفت: امام همواره به نفع جهان اسلام و بر ضد توطئه های استعمار علیه مسلمانان عمل می کرد و اقداماتی که علیه مسلمانان انجام می شد را نه در حرف بلکه در عمل محکوم می کرد، مثل اهانت سلمان رشدی که اهانت به اسلام و مسلمانان بود، یا دفاع از نهضت فلسطین که غصب فلسطین اهانت و تجاوز به حریم مسلمانان است، لذا از این جهت حتی فلسطینیانی که عرب و سنی مذهب هستند گرایش شدیدی به امام پیدا کردند از این جهت جهان اسلام به امام خمینی (ره) به عنوان رهبر کل جهان اسلام نگاه کردند.

امام خمینی امام مسلمین جهان بود/ راهبرد وحدت آفرین امام عامل بیداری اسلامی است

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین در پاسخ به این سوال که امام خمینی احیا گر هویت بیداری اسلامی در جهان اسلام شناخته می‌شود بیداری اسلامی حقیقی از نگاه امام چه بود، گفت: در وهله اول شناخت اسلام و پذیرش آن و سپس عمل به آن، بخصوص نپذیرفتن سلطه بیگانگان بر کشورهای اسلامی،لذا امام خمینی بر این باور بودند که شکل گیری وحدت در جهان اسلام می‌تواند منجر به شکل‌گیری قطب بزرگ اسلامی در جهان و پیشرفت همه جانبه مسلمانان در همه ابعاد شود.

کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیست درباره اینکه به غیر از شیعیان سایر مذاهب اسلامی هم امام را رهبر مسلمانان جهان می دانستد با اشاره به دلایل این موضوع خاطر نشان کرد: همه می دانستند که امام شیعه است اما چون حضرت امام اعتقاد والایی به وحدت جهان اسلام داشتند و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر این موضوع تاکید داشتند و خواستار این موضوع بودند که کلیت جهان اسلام مطابق با قرآن و سنت عمل کنند تا در مسیر پیروزی بیفتند. امام همواره به نفع جهان اسلام و بر ضد توطئه های استعمار علیه مسلمانان عمل می کرد و اقداماتی که علیه مسلمانان انجام می شد را نه در حرف بلکه در عمل محکوم می کرد، مثل اهانت سلمان رشدی که اهانت به اسلام و مسلمانان بود، یا دفاع از نهضت فلسطین که غصب فلسطین اهانت و تجاوز به حریم مسلمانان است، لذا از این جهت حتی فلسطینیانی که عرب و سنی مذهب هستند گرایش شدیدی به امام پیدا کردند از این جهت جهان اسلام به امام خمینی (ره) به عنوان رهبر کل جهان اسلام نگاه کردند.

محمد حسن قدیری ابیانه در خصوص راهکار حضرت امام برای ایجاد وحدت اسلامی در جهان اسلام گفت: احکام صادر شده برای وحدت بین شیعه و سنی از سوی حضرت امام نشان می دهد که امام اهتمام قابل توجهی به این موضوع داشتند. مثلاً در سفر حج برای انسجام و حفظ وحدت اسلامی به شیعیان اجازه دادند که مهر نگذارند یا به علمای اهل تسنن اقتدا کنند. حمایت امام از مسلمانان جهان و به ویژه مظلومان جهان از بارزترین نمونه های است که موجب جلب محبت مسلمانان جهان به ایشان شد. نهضت امام چون نهضتی انسانی و اسلامی بود بعد از رحلت ایران خاموش نشد و پایان نگرفت، چنانچه بعد از رحلت حضرت امام(ره) نهضت امام خمینی در سوریه و عراق و حتی در غیر مسلمانان برای رهایی از استیلای استعمارگران و استکبار جهانی که داعش و گروه های تروریستی زاییده و محصول آنها هستند، این نهضت ادامه دارد و مسلمانان در راستای تعمیق بخشی به وحدت اسلامی و عزت افزایی بییشتر تلاش می کنند تا رهنمودهای امام را عملیاتی کنند.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا طرح و نقشه و آرمان امام برای وحدت اسلامی کارساز بوده است گفت: حرکت امام در حد زیادی کارساز بوده است، چرا که امروز شاهد بیداری مسلمانان در کشورهای مختلف هستیم. امروز بعضی از کشورهای منطقه که دارای درآمد نفتی هستند مثل کویت، قطر، امارات و عربستان سعودی تلاش می کنند تا با پول پاشی رضایت مردم خود را کسب کنند، در حالی که  مراکز پژوهشی آمریکا سالها پیش در حالی که دست بازی برای تحقیق در کشورهای اسلامی داشتند، اعلام کردند اگر در هر کشوری اسلامی انتخابات آزاد برگزار شود مسلمانان ضد آمریکایی به قدرت خواهند رسید و این نکته یک بسیار مهمی است، یعنی بیداری اسلامی محقق شده است. به نحوی که شاهد بیداری اسلامی در بین ملت های مسلمان منطقه هستم، بنابراین هر جا مسلمانی باشد تحت تاثیر انقلاب اسلامی و نهضتی است که امام خمینی برپا کرده است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که پرچم مبارزه با رژیم صهیونیستی عرب گرایی بود با پیروزی انقلاب اسلامی به اسلامگرایی تبدیل شد، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران آرزوی سلطه از نیل تا فرات اسرائیل را به یک رویای دست نیافتنی برای رژیم صهیونیستی تبدیل کرد به نحوی که اسرائیلی ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در همه جنگ هایی که با گروه های مقاومت دادشته اند شکست خورده میدان بوده اند. بی تردید حمایت جمهوری اسلامی باعث شده فلسطینیان که قبلاً با سنگ در برابر اسرائیلی ها از خود دفاع می کردند امروز با موشک به عمق رژیم صهیونیستی حمله می کنند، لذا اگر همه مسلمانان جهان راهبردهای وحدت بخش امام را مد نظر قرار دهند می توانیم به اتحادجماهیر اسلامی که در قانون اساسی پیش بینی شده برسیم تا مسلمانان در این اتحاد از حقوق خود در برابر ظالمان و مستکبران عالم دفاع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.