روابط عمومی وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی درباره میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران در دوره پسابرجام تاکید کرد که پس از اجرای برجام، این رقم صعودی و پس از خروج آمریکا از برجام این رقم نزولی شد.

 ۵ میلیارد دلار با برجام، ۲/۷ میلیارد دلار بی برجام

به گزارش قدس آنلاین روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اخیرا در شبکه‌های اجتماعی اخباری از آمار سرمایه‌گذاری خارجی تحت عناوینی همچون سقوط سرمایه‌گذاری خارجی در دولت روحانی، روحانی رکوردار کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در بیست سال گذشته، عدم تاثیر برجام بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و .... منتشر شده است، به‌طوری که نمودار ستونی منتشر شده که جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌تفکیک سال از در بازه زمانی سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد، به مخاطب این‌گونه القا می‌کند که کمترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و خصوصا پس از امضا و اجرایی شدن برجام رقم خورده است.

اصولا در مطالب و مقالاتی که عدد، رقم و آمار محتوای اصلی آن را تشکیل می‌دهد، اصول حرفه ای ایجاب می‌کند که آمار مستند به مرجع رسمی اعلام شود. این در حالی است که آمار سرمایه گذاری منتشره در شبکه‌های مجازی، فاقد مرجع شناخته شده در کشور و مراجع بین‌المللی می باشد.

در ایران، مرجع رسمی سرمایه‌گذاری خارجی و اعلان آمار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران است. نمودار ذیل، آمار رسمی سرمایه‌گذاری خارجی کشور که توسط سازمان مذکور منتشر می‌شود را نشان می دهد:

همان‌گونه که آمار فوق نشان می دهد، با امضا و اجرای برجام از دی‌ماه سال ۱۳۹۴، آمار سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۱۳۹۵ روند افزایشی به خود گرفته است، به‌طوریکه به رقم ۳.۲ میلیارد دلار در آن سال و رقم ۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ رسیده است. با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ و ترس شرکت‌های بین المللی از حضور در بازار ایران، آمار سرمایه‌گذاری خارجی با کاهش قابل ملاحظه ای مواجه شده و به رقم ۲.۷ میلیارد دلار رسیده است و در سال ۱۳۹۸ نیز روند نزولی حفظ شده ‌است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.