کارشناس معارفی سیما گفت: استفاده صحیح از عقل، فهم صحیح و تفقه در دین، از جمله ویژگی‌های شیعه راستین جعفری به شمار می‌روند.

تعقل در امور و تفقه در دین ویژگی شیعه راستین جعفری است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام لقمانی  اظهار کرد: لازم است از حضرات معصومین(ع) درس زندگی بیاموزیم و به این مناسبت، شیعه جعفری بودن را از همین امشب شروع و بقیه عمرمان را اینگونه زندگی کنیم.
وی افزود: امام صادق(ع) به برخی اصحاب می‌فرمودند طوری به نماز بروید که هر کس شما را دید بگوید او شیعه جعفری است، عامل زینت و سرافرازی ما باشید نه عامل شکست و سرافکندگی اهل بیت(ع).

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از مراحل زندگی هر کس، خودآزمایی است گفت: حفظ شعائر دینی و مذهبی یکی از راهکارهای این امر خطیر است.

وی ادامه داد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) کسی که هشت ویژگی داشته باشند شیعه جعفری است؛ نخست کسی که عاقل باشد و بر اساس عقل تصمیم بگیرد.

لقمانی با بیان اینکه انسان‌های فرهیخته ابتدا تولید اندیشه می‌کنند و سپس انگیزه گفت: عقل نیرویی است که اجازه نمی‌دهد انسان کارهای بیهوده انجام دهد.

این کارشناس معارفی عنوان کرد: نخستین چیزی که امام صادق(ع) در دعا به درگاه الهی از پروردگار عالم می‌خواهند عقل است، عقل چراغ راهی است که آدمی بتواند مسیر زندگی را به درستی برگزیند و از ریل‌گذاری این راه که توسط پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) صورت گرفته به درستی استفاده کنیم.

وی راهکارهای تقویت عقل را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: یک عقل ذاتی وجود دارد که به صورت خدادادی است ولی راه‌هایی برای تقویت این عقل و هوش وجود دارد و البته کارهایی هم هست که اگر انجام دهیم عقلمان کاهش می‌یابد.

لقمانی افزود: دقت نکردن در گوش دادن به هر سخنی، خوردن هر لقمه‌ای و دیدن هر صحنه‌ای و به عبارتی انجام گناهان و معاصی، عقل و خرد آدمی را کاهش می‌دهد.

کارشناس مذهبی سیما با بیان اینکه عقل از جنس نور است گفت: هر چیزی که جنسش از نور باشد عقل را افزاش می‌دهد مثل قرائت آیات قرآن کریم، ذکر خدا، ایمان و عمل صالح که علاوه بر تقویت عقل، آثار و برکات دنیوی و اخروی دیگری هم دارند.

وی تصریح کرد: کسانی که اهل چنین اعمال نیکی باشند، بعد از مرگ هم از دنیا نرفته‌اند بلکه همچنان زنده‌ان و یاد و راهشان ادامه می‌یابد، مثل حاج قاسم سلیمانی که بعد از شهادتش، همچنان شکوفا شد و حاج قاسم‌های زیادی به پیروی از او در مسیر انقلاب به پا خاستند.

لقمانی با بیان اینکه افزایش و تقویت عقل، میل به گناه را در انسان کاهش می‌دهد خاطرنشان کرد: دومین مورد از ویژگی‌های شیعه جعفری، فهم درست و سومین مورد، تفقه در دین است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: شتاب نکردن در امور زندگی و در حقیقت صبر و شکیبایی و نیز مدارای اجتماعی و فردی، از دیگر ویژگی‌های شیعه جعفری در کلام حضرات معصومین(ع) است.
انتهای پیام/2258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.