مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۱۹۵واحد دامپروری خراسان رضوی تعطیل هستند که اغلب آنها واحدهای پرورش دام سبک می باشند.

 تعطیلی ۱۹۵واحد دامپروری خراسان رضوی /نگهداری دام به صرفه نیست

احمد داوطلب در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹۵واحد دامپروری خراسان رضوی تعطیل هستند که اغلب آنها واحدهای پرورش دام سبک می باشند که با توجه به قیمت علوفه و تسهیلاتی که در هرسال ارائه می شود فعال و یا غیر فعال می شوند.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی سعی دارد واحدهای پرواربندی را به صورت کامل تحت پوشش تامین نهاده های دولتی قرار دهد،  تصریح کرد: برای فعال شدن واحد های پروار بندی دام و خرید علوفه  در خراسان رضوی  سالانه نیاز به دوهزار میلیارد تومان تسهیلات می باشد.

داوطلب با اشاره به اینکه قیمت دام در خراسان رضوی بسیار پایین است از این رو باعث می شود دام از این استان به سایر استان های کشور منتقل شود، افزود:  به دلیل خشکسالی و همچنین افزایش قیمت نهاده ها نگهداری دام در حال حاضر اقتصادی نیست، به عبارتی هزینه های نگهداری دام از درآمد فروش آن بیشتر است از این رو باعث شده است که سرمایه گذاری در حوزه دام کاهش پیدا کرده و عرضه دام سبک در بازار افزایش کند که مجموعه این عوامل باعث شده است قیمت دام مولد به شدت افت پیدا کند.  در سال های گذشته یک میلیون تن علف بهاری مراتع، صرف تغذیه دام های این استان و نقاط دیگر کشور می‌شد اما امسال کاهش شدید بارندگی موجب خشکی مراتع و از دست رفتن فرصت علف بهاری دام ها گردید.  

وی ادامه داد: خراسان رضوی رتبه اول تولید دام در کشور را دارا می باشد و حدود هفت میلیون دام سبک در این استان در حال حاضر وجود دارد. از طرفی هم اکنون  قیمت دام در خراسان رضوی بین کیلویی ۴۸هزار تومان تا ۵۲هزار تومان متغیر می باشد و میانگین کشور نیز حدود ۵۳هزار تومان می باشد

داوطلب در مورد اینکه چرا با کاهش قیمت دام قیمت گوشت قرمز کاهش پیدا نکرده است، افزود: سازمان صمت و اتحادیه قصابان باید به این سوال پاسخ دهند که چرا  قیمت گوشت در زمانی که قیمت دام کیلویی ۶۰هزار تومان است  با زمانی که قیمت دام کیلویی ۵۰هزار تومان است تفاوتی نمی کند  .

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین محاسبه صورت گرفته در حوزه پروار بندی قیمت تمام شده دام زنده بر اساس قیمت خرید اولیه دام  و نهاده ها نباید کمتر از ۵۴هزار تومان نمی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.