مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل، گفت: باید از فرهنگ وقف به خوبی بهره‌گیری کرد و رسانه‌ها در جهت‌دهی افکار عمومی وقف‌های گمنام به مردم اقدام کنند.

رسانه‌ها در جهت‌دهی افکار عمومی به وقف‌های گمنام اقدام کنند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی ستوده، ۱۶ خردادماه، در بازدید مسئولین اوقاف و امور خیریه کشوری، با اشاره به اینکه وقف یک مسئله شرعی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی است که می‌تواند آثار و برکات بسیاری برای جامعه داشته باشد، گفت: باید از فرهنگ وقف به خوبی بهره‌گیری کرد و رسانه‌ها باید در جهت‌دهی افکار عمومی وقف‌های گمنام به مردم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه وقف و موقوفات باید بیشتر از گذشته به جامعه معرفی شود و این مسئله با کمک رسانه‌ها محقق می‌شود، افزود: ارتباط رسانه‌ها با اوقاف در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف مناسب است اما انتظار می‌رود این ارتباطات افزایش پیدا کند و سمت و سوی گزارش‌های تبلیغی به سمت وقف‌های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد.

نخستین موقوفه‌ سال ۱۴۰۰ در استان اردبیل

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، گفت: به همت والای خیرین استان نخستین وقف جدید در قالب یک باغ ویلا در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید.

وی افزود: این وقف یک باغ ویلا به مساحت ۹۱۱۷ متر مربع واقع در شهرستان نیر بود که توسط وراث مرحوم شجاع مهدویان نیری به‌نام موقوفه آن مرحوم جهت استفاده اشخاص تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان اردبیل به‌عنوان مکان تفریحی، آموزشی و ورزشی ثبت شد.

حجت‌الاسلام ستوده، اظهار کرد: رویکرد اداره اوقاف استان پیرامون موقوفات در سال جدید، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و با هدف تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع‌ها خواهد بود.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، با توجه به اهمیت و ارزش وقف، خاطر نشان کرد: فقرزدایی از جامعه با گسترش فرهنگ وقف انجام گرفته و محرومیت کاهش می‌یابد چرا که وقف یکی از راه‌های توزیع مجدد درآمد به شمار می‌رود و تمامی هزینه کرد در موقوفات بر اساس نیت موقوفه بوده و اولویت این اداره اجرای امینانه نیات واقفین است.

به دنبال احیای فرهنگ موقوفات در اردبیل هستیم

وی گفت: آگاهی‌بخشی لازم در راستای توسعه فرهنگ وقف در حال و آینده بایستی محرز و آشکار باشد که با تشویق مردم به توسعه این فرهنگ، از ظرفیت و مشارکت همگانی در زمینه وقف بهره‌گیری ‌کنیم.

حجت‌الاسلام ستوده، با اشاره به این که آگاهی‌دهی های لازم در راستای توسعه فرهنگ وقف در حال و آینده باید محرز و آشکار باشد، گفت: در این زمینه با تشویق مردم به توسعه وقف از ظرفیت و مشارکت همگانی در این زمینه بهره‌گیری می‌کنیم که این موضوع به عنوان یک اولویت اساسی و مهم در استان مطرح است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل، گفت: عمل به وقف‌نامه در حال حاضر به عنوان مناسب‌ترین راه اشاعه و احیای فرهنگ وقف است که در صورت صرف هزینه موقوفات در چهارچوب وقف‌نامه بدون شک ترویج فرهنگ وقف در بین مردم شکل مناسبی پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام ستوده یادآور شد: باید آثار وقف در بین مردم به شکل مناسب و همه‌جانبه محرز شود که در این زمینه در صورت بی‌توجهی به موقوفات دیگران نیز از عمل به وقف منصرف می‌شوند و دیگران را نیز از این کار منصرف می‌کنند، بنابراین نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام یابد.

وی اظهار کرد: توسعه برنامه‌های تبلیغی و ترویجی فرهنگ وقف در سطح جامعه با افزایش گرایش مردم برای مشارکت در این سنت حسنه اولویت اساسی است که درصدد هستیم با بسترسازی‌های مناسب برای مشارکت در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی گستره و شفاف در راستای جلب اعتماد مردمی به‌عنوان بزرگترین سرمایه‌سازمان از اجزای امینانه نیات واقفین که آزادسازی زندانیان، تهیه جهیزیه، مهرتحصیلی، تعذیه داری حضرت اباعبدالله، کمک به نیازمندان و فقرا، کمک به مساجد، حمایت از کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست نمونه‌ای از آن است در دستور کار همیشگی این اداره بوده است.

حجت‌الاسلام ستوده، گفت: وقف رمز و راز اقتصادی دین مبین اسلام است و به همین طریق می‌توان کمک شایانی به جامعه کرد.

وی افزود: نباید به رسانه برای معرفی موقوفات، آثار وقف در جامعه به صورت مقطعی و فقط در این دهه نگاه کرد، بلکه باید از ظرفیت رسانه برای جریان‌سازی با ارائه محتوای مناسب در این زمینه و حتی شناساندن امامزادگان استفاده کرد.

حجت‌الاسلام ستوده، اظهار کرد: برای ایجاد وقف‌های جدید و شناخت مردم و آگاهی مردم از وقف نیاز به استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ها است.

لازمه احیای فرهنگ قرآنی، احیای فرهنگ وقف و انفاق است که فعالیت‌های پژوهشی و رسانه‌ای برای ایجاد موقوفات قرآنی لازم و ضروری است و باید به آن بیشتر پرداخته شود و کارهای قرآنی در کنار فعالیت های مربوط به وقف نشان از پویایی این مجموعه است که نباید در این زمینه کوتاهی شود.

سرمایه‌گذاران برای توسعه موقوفات و اشتغالزایی در اردبیل تلاش کنند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش موقوفات در اردبیل برای احیا و توسعه موقوفات و رونق و اشتغال سازی در این استان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در موقوفات دارد، افزود: در شهرهای مختلف این استان پروژه‌های خوبی آغاز شده و پروژه‌هایی نیز با قابلیت آغاز به کار وجود دارد که از همه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و افرادی که توانمندی سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها دارند، دعوت می‌شود از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش موقوفات در استان اردببل استفاده کنند تا هم موجب احیا و توسعه موقوفات شوند و هم از جهت اقتصادی، رونق و اشتغال‌سازی خوبی در این استان ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام ستوده، افزود: وضعیت بقاع متبرکه استان اردبیل نیز در این بازدید سه روزه موردبررسی قرار گرفت، خوشبختانه بقاع متبرکه این استان در شهرهای مختلف مورد استقبال عمومی همه مسلمانان ساکن قرار دارد و تمام برادران شیعه و اهل سنت از این بقاع‌های متبرکه استفاده خوبی می‌کنند.

وی یادآور شد: درآمدزایی حاصل از این بهره‌وری و پروژه‌های استان نیز در اجرای نیات واقفان و کمک به نیازمندان استان، صرف می‌شود.

گفتنی است؛ مهدی پندار، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، سید محراب کلامی، مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور، محمدجواد ابوالحسنی، مدیرکل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، دکتر روزبه مشاور اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، دکتر نهضت، مدیرکل مجامع وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مهندس علیزاده، مدیر عامل شرکت زرین رویش ماندگار و هیئت همراه در سفری سه روزه به اردبیل، از کشت و صنعت مغان، پروژه زائر سرای سرعین، زمین های قابل سرمایه گذاری استان و زمین های موقوفه هیر بازدید کرده و در جریان امور قرار گرفتند.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.