۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 755649

لطفاً مراقب حرف زدنتان باشید

دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی
قبل از هر چیز آزاده باشید. یعنی صادقانه سخن بگویید، احترام دیگران را نگه دارید، از عوام فریبی بپرهیزید، رقبای خود را تحقیر نکنید و هرگز اجازه ندهید در زمان خشم شیطان جای شما بنشیند و سخن بگوید. اینجا جلسه مناظره است آن هم برای رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری که میلیون ها نفر در داخل و خارج آن را می بینند و هر کلمه شما می تواند انقلابی عظیم در رسانه ها له یا علیه کشور ایجاد کند پس لطفاً مراقب حرف زدنتان باشید. مناظره خوب است، لازم و مفید بوده و در ادوار گذشته انتخابات هم نقش بسیار مهمی برای مردم در تصمیم گیری داشته است اما یادتان نرود در شریعت ما و همچنین نگاه پاک و اخلاق مدارانه ایرانی هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند. پس هیچگاه اجازه پرده دری، آبرو بردن و تحقیر و تهمت نسبت به رقیب، به کار بردن الفاظ نادرست و یا دروغ پردازی و غیبت ندارید. چرا برخی که حتی در روند زندگی عادی خود مبادی آداب هستند تا پشت میز مذاکرات و مناظرات می نشینند اصول اخلاقی را خدشه دار می کنند و در برخی موارد آن طوری رفتار می کنند که با خودشان فرق دارد. آقایان شما می میرید! باقی نخواهید ماند.

مثل همه ی آدم ها ولی این رفتار و گفتار شما ثبت و ضبط می شود و حتی سال ها پس از نبودن شما ممکن است کلام شما باری باشد بر گردن تان که هیچ گاه نتوانید اثرات آن را پاک کنید. پس خویشتن داری کنید، صبور باشید و حتی اگر طرف مقابل اخلاق را رعایت نکرد شما به آن وفادار باشید که هیچ کس جز رفتار و گفتار شایسته خود چیزی نخواهد برد. با هدایت رسانه ملی این دوره از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نیز در حال برگزاری است. اما در آن کماکان اشکالات فراوانی به چشم می خورد.

عدم رعایت اصول مناظره، دروغ پردازی، به حاشیه بردن کلام، تهمت به رقبا و بیانیه خواندن به جای پاسخ گویی و مسئولیت پذیری برخی از مهم ترین مواردی بوده که تا به حال به چشم آمده است. این دوره که تقریباً تمام شده است اما برای آینده باید؛ اولاً آگاهی های عمومی نسبت به اصول مناظره افزایش یابد، ثانیاً اصول اخلاقی آن توسط عناصر مختلف اجتماعی تمرین شود تا در بزنگاه هایی همچون انتخابات از مشاهده فرآیندی هیجان برانگیز و اخلاق مدارانه لذت ببریم و ثالثاً فرهنگ نقدپذیری و بیان صادقانه مسائل از سوی نخبگان جامعه ایجاد شود. بدون شک سطح و اخلاق لازم برای مناظره در حد انتخابات ریاست جمهوری باید با کل کل هوادران تیم های ورزشی متفاوت باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.