نخستین مناظره هفت نامزدِ راهیابی به پاستور عصر شنبه ۱۵ خرداد در حالی آغاز شد که فضای مناظره داغ‌تر از آنچه تصور می‌شد، بود.

 اقتصاد در حاشیه!

نخستین فردی که باید به قید قرعه به نخستین پرسش مجری پاسخ می‌داد، سید ابراهیم رئیسی بود. سؤال درباره چگونگی رفع موانع تولید بود که رئیسی تأکید کرد: باید برای تولید جذابیت ایجاد کنیم و  جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را کاهش بدهیم.

عبدالناصر همتی نفر دومی بود که باید به پرسشی درباره برخورد با ابربدهکاران بانکی پاسخ می داد. اما وی بدون هر گونه پاسخی به این سؤال تنها به خواندن یک متن از پیش نوشته شده اکتفا کرد. همتی با ابراز تأسف از عدم تأیید صلاحیت زنان برای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: خیلی از شماها اینجا نماینده ندارید و بحق هم به این موضوع معترض هستید اما فکر می‌کنم اعتراض مؤثرتر این است که با رأی صحنه را تغییر دهید. همتی برای نخستین بار محسن رضایی را خطاب قرار داد و گفت: توضیح دهید چگونه می‌خواستید با گروگان گرفتن آمریکایی‌ها، برای کشور درآمد ارزی ایجاد کنید؟

مهرعلیزاده: آیا حمایت از فردی خاص در دستور کار است؟

محسن مهرعلیزاده نامزد بعدی بود که در پاسخ به پرسش اول خود درباره فرار مالیاتی، متنی از پیش آماده شده را قرائت کرد. وی گفت: به هر دلیلی از جمله شائبه مهندسی انتخابات، با حذف تعدادی از افراد صالح روبه‌رو هستیم و در جایی که با صحبت رهبر انقلاب درباره جبران ظلم به برخی نامزدها روبه‌رو هستیم، آیا حمایت از فردی خاص در دستور کار است؟ وی خطاب به رئیسی گفت: شما فقط ۶ کلاس سواد دارید، البته من به سواد حوزوی شما احترام می‌گذارم اما با سواد حوزوی نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره حجم عظیم منابع ارزی کشور که به بازار تزریق شده، گفت: متأسفانه رئیس بانک مرکزی به جای اینکه خودش را مسئول حفظ ریال بداند بیشتر مسئول حفظ دلار می داند. محسن رضایی هم نفر بعدی بود که در پاسخ به پرسشی مبنی بر اصلاح فرایند کسری بودجه ریزی، یک هزار تومانی ازجیب خود درآورد و گفت: مردم عزیز، هشت سال پیش در همین مکان در مقابل آن کلید بی‌خاصیت، یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضاع به همین صورت باشد، پول ملی ما سقوط می‌کند. بانک مرکزی، جناب آقای همتی و دوستانشان با اقدامات خود، بلای بزرگی بر سر کسری بودجه آوردند. رضایی همچنین پرسید: چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک‌تر شود. امروز پشت این اقتدار عظیم ملی، قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده است.

زاکانی: اینجا کلاس انشا نیست اینجا وقت پاسخ گفتن است

در ادامه علیرضا زاکانی در پاسخ به این پرسش درباره برنامه‌اش برای کنترل حجم نقدینگی افسارگسیخته و هدایت آن به سمت تولید گفت: ما درظاهر داریم با هم مناظره می‌کنیم ولی دوستان دارند انشا می‌خوانند، اینجا کلاس انشا نیست اینجا وقت پاسخ گفتن و مستدل صحبت کردن و راست گفتن است. وی خطاب به همتی گفت: شما سال ۹۸ گفتید FATF هیچ تأثیری در اقتصاد ایران ندارد، چرا به مردم دروغ گفتید؟ ایشان می‌فرمایند ما اقتصاددان هستیم، ولی به نظر من باید به ایشان نوبل شیمی بدهند. پول ملی این مملکت را ایشان به چیز بی‌ارزشی تبدیل کرده است. زاکانی همچنین به همتی گفت: اگر قرار بود کسان دیگری را تأیید صلاحیت کنند قاعدتاً شما نباید الان اینجا می‌بودید؛ چراکه به هر حال هرکس یک حد و اندازه و ظرفیت‌هایی دارد. شما فرمودید پنج نفر، ‌الان ۸۵ میلیون نفر در برابر شما قرار دارد. ما پنج نفر یا ۶ نفر نیستیم، شما ۸۵ میلیون نفر را نابود کردید و الان در مقابل شما قرار دارند.

سعید جلیلی نفری بعدی بود که در خصوص محرومیت زدایی و برنامه خود برای محرومیت‌زدایی و تغییر چهره مناطق کم برخوردار گفت: موقع رأی گیری با هلیکوپتر هم که شده می‌رویم تا از مردم رأی بگیریم اما آیا در روستاهای دور افتاده این کار را می‌کنیم که چیزی که حق مردم در جنبه های اقتصادی است، به آن‌ها برسد؟ جلیلی همچنین برنامه خود تحت عنوان طرح «وان»، طرح سفر و طرح «سبد غذایی» را تشریح کرد. در بخش دوم مناظره نامزدها براساس قرعه کشی به صحبت‌های دیگر نامزدها نقد خود را مطرح می‌کردند.

رضایی:  برای ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی  منابع دارید، ولی برای مستضعفان و محرومان ندارید

محسن رضایی درباره منابع مورد نظرش در بحث یارانه ۴۵۰ هزار تومانی خطاب به عبدالناصر همتی گفت: شما منبع برای سلطان سازی در فولاد، شکر و روغن و ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی دارید، ولی برای مستضعفان و محرومان ندارید؟

در ادامه نوبت به همتی رسید که خطاب به سایر نامزدهای انتخابات گفت: اگر دوستان پوششی می‌خواهند که من جوابشان را بدهم باید اینجا قسم بخورند که تا آخر در صحنه رقابت انتخابات خواهند ماند. اگر قسم نخورند من جواب آنان را نخواهم داد. وی با بیان اینکه آقای جلیلی اقتصادِ تجارت و ابتدایی‌ترین مسائل تجاری را نمی فهمد، خطاب به جلیلی گفت: شما در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را درآورده‌اید.

همتی: از نحوه اخذ مدرک محسن رضایی خبر دارم

همتی همچنین زاکانی را خطاب قرار داد و گفت: شما در پزشکی هسته‌ای معلوم است چطوری مدرک گرفتید! همتی خطاب به رضایی هم گفت: من که می‌دانم چطور اقتصاد خواندید. من از نحوه اخذ مدرک شما خبر دارم. استادهای دانشگاه را مجبور می‌کردید بیایند دفتر شما از شما امتحان بگیرند.

در ادامه مهرعلیزاده با این ادعا که هر سفر استانی رئیسی حداقل ۴ تا ۵ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: ایشان [رئیسی] سندرم پست بی قرار دارند. از قوه قضائیه به آستان قدس رفتند و بعد به قوه قضائیه برگشتند و حالا هوس ریاست جمهوری کردند. چه تضمینی است که ریاست جمهوری  را به سودای یک مقام بالاتر رها نکنید. مردم نگران هستند .

رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، باشد [اهانت کنید]

امیرحسین قاضی‌زاده در بخش دوم، ادامه برنامه‌های دولت خود تحت عنوان دولت سلام را تشریح کرد. سپس نوبت به رئیسی رسید که ضمن پاسخ به اظهارات مهرعلیزاده درباره مدرک دکترای خود، گفت: از این‌همه تهمت و اهانت خسته نشدید؟ اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، باشد [اهانت کنید]. رئیسی همچنین گفت قوه قضائیه بیش از ۲هزار کارخانه را راه‌اندازی کرده است.

جلیلی: مردم ببینید تحریم‌ها برداشته شد یا نشد

در ادامه سعید جلیلی گفت: آقای همتی فرمودند FATF چرا انجام نشد، اگر شما مسئله اقتصاد کشور را این بدانی [نتیجه مدیریتتان] همین می‌شود. شما در FATF برنامه اقدام را در ۴۱ بند بستید و ۳۹ بند را اجرا کردید اما FATF فقط ۱۶ بند را از شما پذیرفته و کشورهای دیگر هنوز همین قدر هم انجام ندادند، بعد شما می گویید تمام مشکلات کشور در گرو انجام ندادن FATF است و می‌گویید نمی‌توانم. من می گویم حتماً نمی‌توانید.جلیلی درباره برجام افزود: سال ۹۴ موقع توافق برجام من گفتم طبق این اسناد نمی‌شود، در روزنامه زدند که جلیلی می گوید نمی‌شود. حالا مردم ببینید شد یا نشد.

علیرضا زاکانی در بخش دوم سخنان خود خطاب به همتی اظهار کرد: پرسشی که از جناب همتی شده بود این بود که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند اما به آن پاسخ ندادند.

قاضی‌زاده: دولت باید زانوی خودش را از روی گردن مردم بردارد

در بخش سوم مناظره، نامزدها به مدت چهار دقیقه به تبیین نقطه نظرات اقتصادی خود پرداختند. قاضی‌زاده به تشریح دخالت های دولت در اقتصاد پرداخت و گفت: دولت باید زانوی خودش را از روی گردن مردم بردارد. رئیسی هم گفت: من در قوه قضائیه جایگاه مطالبه‌گر دارم و اگر رئیس‌جمهور بشوم، جایگاه پاسخگو خواهم داشت. بنا بر این من نیاز ندارم که به فکر پُست و مقام باشم. مردم اقبال دارند و شما چرا از این اقبال ناراحت هستید؟

همتی در ادامه گفت: من یک شهروند عادی و استاد دانشگاه هستم اما ایشان رئیس قوه‌قضائیه است. آیا به من امان‌نامه می‌دهید که بعداً پیگیری قضایی نکنید؟ وی به محسن رضایی هم گفت: من اگر رئیس جمهور شوم، شما را حتماً به عنوان یکی از مخل‌های اقتصاد و معیشت مردم به دستگاه قضایی معرفی می‌کنم. همتی خطاب به جلیلی هم گفت: من خواهش می‌کنم شما و دوستانتان و شرکت‌ها و نهادهایتان، پایتان را از اقتصاد بیرون بکشید.

در ادامه جلیلی به تشریح نگاه اقتصادی دولت دوازدهم پرداخت و پرسید: چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اروپایی نصف صادرات به افغانستان است؟

همچنین رضایی گفت: در صورت پیروزی در انتخابات در نخستین فرصت آقای همتی و تعداد دیگری را در دولت آقای روحانی ممنوع‌الخروج می‌کنم و به دادگاه می‌سپارم. زاکانی نفر بعدی بود که در این بخش به تشریح سوابق خود در مبارزه با مفاسد اقتصادی برادر معاون رئیس جمهور، برادر رئیس‌جمهور،  وزیر نفت،  فرزند رئیس‌ مجمع تشخیص، رئیس دانشگاه آزاد، دادستان تهران و تعدادی دیگر از چهره‌ها پرداخت.

در بخش چهارم مناظره که پس از ۲۰ دقیقه زمان استراحت برگزار شد، نامزدها هر کدام به دو سؤال اقتصادی پاسخ دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.