افزایش تعداد دکل‌ها و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی یکی از مسائل حل ‌نشده نه ‌تنها در ایران بلکه در جهان است؛ مسئله‌ای که از یک سو شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی و شهروندان را در مقابل هم قرار داده و از سوی دیگر موافقان و مخالفانی نیز در میان کارشناسان و اهل فن دارد.

 تجمیع دکل‌های رادیویی؛شاید وقتی دیگر

این در حالی است که حل این موضوع به دلیل ارتباط آن با سازمان‌ها و نهادهای گوناگون و دارا بودن ابعاد مختلف خدماتی، ارتباطی، امنیتی و اقتصادی و ایجاد تغییر در روند فعلی با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است.

امادر شهری مانند مشهد گرچه این موضوع سبب ایجاد امکانات و بهره‌مندی شهروندان از مزایای آن شده است، ولی به واسطه نبود نظارت و خلأهای قانونی در زمینه کنترل توسعه شبکه‌های موبایل، ساخت غیراصولی دکل‌های مخابراتی و سایر دکل‌ها با کاربری‌های متفاوت در شهر سبب ایجاد آلودگی بصری و به هم ریختگی مبلمان شهری شده است.

در برخی از موارد نیز به دلیل نصب دکل مخابراتی در فضاهای غیراستاندارد، ایمنی و سلامت ساکنان همجوار دکل‌ها به خطر افتاده است؛ تعدد دکل‌های مخابراتی هر اپراتور عمدتاً به دلیل تأکید آن اپراتور به تکمیل پوشش آنتن‌دهی در سطح شهر بوده و تا حدودی اجتناب‌ناپذیر است، اما اینکه هر اپراتور دکل خاص و انحصاری خود را در سطح شهر نصب کند، کاملاً غیرضروری است.

اواخر سال۸۸ و اوایل سال ۸۹ بود که افزایش انواع دکل‌ها در سطح شهر مشهد موجب ایجاد آلودگی بصری در سیما و منظر شهری و نگرانی شهروندان از خطرات دکل‌ها شده بود.

همان زمان بود که شورای وقت شهر مشهد، شهرداری را مکلف کرد لایحه‌ای را برای ساماندهی دکل‌های مخابراتی در سطح شهر ارائه کند و قرار شد در مدت دو سال تعداد دکل‌های سطح شهر مشهد به یک سوم کاهش یابد، هر چند در این زمینه از همان ابتدا مقاومت‌هایی از جمله مقاومت‌ اپراتورهای تلفن همراه و سازمان‌هایی که بدون دریافت مجوز از شهرداری دکلی را نصب کردند، وجود داشته و دارد.

در این بین و با توجه به اینکه هر کدام از اپراتورها در سال‌های قبل به صورت مجزا اقدام به نصب دکل می‌کردند، سال ۹۰ بود که لایحه ساماندهی و تجمیع دکل‌های مخابراتی دیگری در شورای اسلامی شهر تصویب شد و نقاط مشترک برای ساخت و نصب دکل‌ها شناسایی شد تا از گسترش بی‌ضابطه این دکل‌ها جلوگیری شود.

همان سال بود که برای ساماندهی دکل‌ها یک بازه زمانی چهار ساله تعریف شد تا شهرداری مشهد در این بازه زمانی دکل‌های موجود را ساماندهی، تجمیع و زیباسازی کند و قرار بر این بود که نزدیک به هزار و ۲۰۰ سایت موجود مشهد جمع‌آوری و در ۳۴۹ سایت زیباسازی ‌شده و تجمیع شوند.

با وجود این و با گذشت بیش از ۱۲ سال از مصوبه شورای شهر مشهد، هر چند شاهد زیباسازی برخی از این دکل‌ها در حاشیه معابر اصلی مشهد بودیم اما به نظر می‌رسد هنوز اتفاق قابل توجهی در ارتباط با تجمیع این دکل‌ها که به طور خاص در پشت‌بام بسیاری از ادارات، ارگان‌ها و سطح شهر افزایش هم داشته نیفتاده و هنوز مدیریت شهری اقدام خاصی در این ارتباط صورت نداده است.

توضیحات فاوا

سخنگوی سازمان فاوا شهرداری با اشاره به اینکه در بحث ساماندهی و البته ایجاد سایت‌های مخابراتی باید حتماً از شهرداری مجوز دریافت شود، عنوان کرد: سازه‌ای که بنا می‌شود باید تأیید سازمان نظام مهندسی را داشته باشد و به لحاظ سیما و منظر شهری مورد تأیید باشد.

مهدی‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در بحث تجمیع دکل‌های مخابراتی که در سال ۹۵ در شورای شهر کلید خورد در سال ۹۶منجر به یک قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی شد و پیش‌بینی این بود که تا آبان ۱۴۰۰، ۳۰۰ دکل تجمیعی، قابلیت پذیرش دو یا سه اپراتور را داشته باشند و شاهد تعدد دکل‌ها برای هر اپراتور نباشیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال۱۴۰۰، تاکنون ۱۵۶ دکل تجمیعی را در قالب همین قرارداد با بخش خصوصی ایجاد و ۹۱ دکل تجمیعی هرم را احداث کردیم، بیان کرد: امیدواریم تا آبان ۱۴۰۰ که قرارداد ماست به ۳۰۰ دکل تجمیعی برسیم.

وی افزود: نرسیدن احتمالی ما به این رقم به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد؛ یکی اینکه در یک سال و نیم اخیر ویروس کرونا پروژه‌های ما را تا حدودی با وقفه مواجه کرد و دیگر اینکه از ابتدای طرح با مقاومت اپراتورهایی روبه‌رو شدیم که برخی از دکل‌ها را بدون مجوز نصب کرده بودند.

وی همچنین تصریح کرد: در خصوص دکل‌های ارتباطی تاکنون ۳۰۰ دکل ارتباطی در شهر مشهد جمع‌آوری شده و درحال حاضر از بسترهای دیگر در حال استفاده هستند، اما براساس قانون دیگر مجوز دکل‌های مخابراتی تک‌اپراتور صادر نمی‌شود و باید حداقل دو اپراتور در یک دکل مشترک باشند تا مجوز صادر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ سایت متناظر با سایت‌های تجمیعی وجود دارد که اخطار جمع‌آوری به آن‌ها داده شده و باید برچیده شوند، افزود: درحال حاضر دکل تجمیعی داریم که به عنوان مثال ایرانسل می‌تواند بیاید روی این دکل، اما مقاومت کرده و ۱۰۰متر جلوتر یک دکل مخصوص خودش را دارد، این دکل در اصل باید قلع شود، اما اکنون داریم از مسیرهای تفاهمی ادامه می‌دهیم، ولی اگر تا آبان ۱۴۰۰اتفاقی نیفتد این دکل‌های معارض از طریق ابزارهای قانونی جمع‌آوری خواهند شد.

وی افزود: طرح تجمیع دکل‌های مخابراتی با بخش خصوصی است و از سال ۱۳۹۶تا ۱۴۰۱هم دکل‌های درختی و هم دکل‌های زیباسازی شده هندسی شکل را احداث می‌کنند و هیچ هزینه‌ای برای شهرداری ندارد و تا سال ۱۴۰۷، بهره‌برداری از این دکل‌ها با شرکت طرف قرارداد خواهد بود و پس از آن، تمام عوایدش در اختیار مدیریت شهری و شهرداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم بستر جدید تجمیعی برای اپراتورها تأمین کنیم، مجوز جدید هم صادر می‌شود، گفت: دادن این مجوز اما جنبه بازدارندگی دارد و از طرفی درخواست‌کننده هم باید هزینه پرداخت کند و هم باید به تأیید سازمان‌های مربوط برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.