رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین دلایل ناکامی‌ها در صنعت گردشگری عدم دخالت بخش خصوصی در امور سیاست‌گذاری‌ها است.

عدم حضور بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها یکی از دلایل ناکامی گردشگری است

به گزارش قدس آنلاین، امیر سزاوار در خصوص آسیب‌های وارد شده به گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: در واقع با شروع کرونا فعالیت صنعت گردشگری تقریبا به حالت صفر درآمده است و از آنجایی که گردشگری در کشور ما از ابتدا نیز آسیب‌پذیر بود با اتفاقات اخیر و آسیب‌های وارده ناشی از کرونا به حالت تعطیل درآمده است.

وی اضافه کرد: با اشاره به ادامه اپیدمی کرونا و فعالیت‌های محدودی که در چند ماه اخیر در این حوزه انجام شده عملا جایی برای بحث و بررسی آسیب‌های این حوزه باقی نگذاشته است.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص راهکارهای جذب گردشگر در دوران پساکرونا عنوان کرد: در حال حاضر بسیار زود است که بخواهیم اتفاقات پساکرونا را تشخیص دهیم؛ مسلما نوع رفتار گردشگر، نوع خواسته‌ آن‌ها و نوع ارتباطاتی که بین کشورها وجود دارد در دوران پساکرونا تغییر خواهد کرد.

سزاوار تشریح کرد: با اشاره به اینکه هنوز در تکاپوی کرونا هستیم برای تشخیص و بررسی مسائل پساکرونا زود است، اما مهم این است که بازار گردشگری در دوران پساکرونا به ‌دست کشورهایی خواهد افتاد که بتوانند در این زمینه فعال‌تر، بهتر و سریع‌تر وارد عرصه شوند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

وی بیان کرد: متاسفانه کشور ما در این زمینه فعالیت خاصی انجام نداده و به نظر می‌آید که دیگر کشورها در این حوزه جلوتر از کشور ما و در حال انجام برنامه‌های خاص خود هستند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر نمی‌توان اقدامی برای پس از کرونا در این حوزه انجام داد اما باید در خصوص این حوزه مهم تفکر کرد و در ادامه آن به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پرداخت و از آنجایی که سیاست‌گذاری‌ها در حوزه دولتمردان و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار می‌گیرد باید به طور قطع اعلام کنم که هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دولت آینده برای حل مسائل گردشگری با دیدی بازتر حدود ۶ ماه زمان نیاز دارد

سزاوار با اشاره به نزدیکی تغییر دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه به پایان کار دولت فعلی نزدیک می‌شویم می‌توان مطمئن بود که اقدامی صورت نخواهد گرفت و دولت بعدی برای مستقر شدن در جایگاه خود و حل مسائل با دیدی بازتر چیزی حدود ۶ ماه زمان نیاز خواهد داشت.

وی ادامه داد: این عملکرد دولتمردان نشان‌دهنده این است که ما نتوانستیم در بحث سیاست‌گذاری‌های خود، یک برنامه واحد و مستمر در گردشگری پیاده کنیم و با به وجود آمدن جابجایی‌های ناشی از انتخابات و امثال آن ضربات متعددی را به بدنه گردشگری وارد می‌کنیم.

بخش خصوصی تنها نقش مشاور در سیاست‌گذاری‌ها را اجرا می‌کند

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی یکی از مهمترین دلایل ناکامی‌ها در صنعت گردشگری را عدم دخالت بخش خصوصی در امور سیاست‌گذاری دانست و افزود: در کشور ما بخش خصوصی در امور سیاست‌گذاری‌ها هیچ نقشی ندارد که من این موضوع را یکی از مهمترین دلایل ضعف و ایجاد ناکامی‌ها در این صنعت می‌دانم. اگر چه در پاره‌ای موارد به ‌صورت جزئی با بخش خصوصی مشورت‌هایی صورت می‌گیرد، اما متاسفانه اجازه داده نمی‌شود که بخش خصوصی بیشتر از حد مشورت در امور سیاست‌گذاری عملی انجام دهد.

سزاوار در مورد مهمترین پشتوانه ورشکستگی صنعت گردشگری گفت: می‌توان گفت که صنعت گردشگری در هیچ زمانی ورشکست نخواهد شد؛ این صنعت از چند هزار سال قبل در کشور ما وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت در نهایت این ورشکستگی هیچ گاه به وجود نخواهد آمد.

وی دلیل عدم ورشکستگی را خواسته‌ درونی انسان‌ها و ذهن جست‌وجوگر آن‌ها دانست و ادامه داد: انسان‌ها همیشه متمایل به دیدن مکان‌ها، شهرها و طبیعت متفاوت هستند که این کار از گردشگری شروع می‌شود و این همان عاملی است که موجب شده گردشگری هیچ‌گاه به ‌طور کامل از بین نرود.

رئیس انجمن حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اضافه کرد: اما متاسفانه با توجه به رکود زیاد بازار در این روزها شاهد ورشکستگی و حذف بعضی تاسیسات گردشگری از عرصه‌ خدمات هستیم و افرادی در این راه باقی خواهند ماند که توان بیشتری داشته باشند.

میزان تقاضای تاسیسات گردشگری از تغییرات عمده دوران پساکرونا خواهد بود

سزاوار تشریح کرد: ما در دوران پساکرونا با تغییرات عمده‌ای در میزان تقاضا بین تاسیسات گردشگری مواجه خواهیم شد که این موضوع به نوبه‌ خود عاملی بر حذف یا رونق برخی از تاسیسات خواهد بود، به ‌عنوان مثال می‌توان به استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی و دورکاری در رفع مایحتاج گردشگری کاربران اشاره کرد که مسلما می‌تواند در امور شرکت‌های خدمات مسافرت گردشگری تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط ایران در گذر از کرونا اظهار کرد: اینکه اتفاقات خوب یا بد رخ دهد همگی بستگی به نوع و روش سیاست‌گذاری‌هایی دارد که دولتمردان و مسئولین مرتبط با صنعت گردشگری در پیش می‌گیرند که اگر این راه درست و علمی برنامه‌ریزی شود، ما می‌توانیم افق روشن‌تری برای حل مشکلات گردشگری ببینیم اما اگر بخواهد به‌ مانند سال‌های گذشته عمل شود امیدی نیست که گردشگری رونق گیرد.

رئیس انجمن حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی عنوان کرد: شاید بتوان با استفاده از روش‌های پوسیده تا حدودی گردشگری را رونق داد، اما قطعا نمی‌توانیم به جایگاه واقعی خودمان در منطقه که حق ماست برسیم و از کشورهای منطقه پیشی بگیریم.

سزاوار با اشاره به دلایل عقب افتادگی گردشگری ما نسبت به دیگر کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل هم که کرونایی وجود نداشت ما از نظر گردشگری آنچنان که باید پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه نداشته‌ایم، اما کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، مالزی و ... توانستند با مدنظر قراردادن عواملی در این زمینه، موفق عمل کرده و به گردشگری خود رونق بخشند.

وی اضافه کرد: آن‌ها توانستند با حذف برخی از تعصبات بی‌جا و روش‌های قدیمی و با انجام تحقیق و تفحص و سرلوحه قرار دادن کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری سیاست‌ها و برنامه‌های بسیار مدونی پیاده کنند و در این زمینه موفق هم بودند.

واگذاری امور از بخش دولتی به خصوصی یکی از نکات پیشرفت گردشگری است

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی دلایل پیشرفت گردشگری کشورهای صاحب سبک را تنها یک مورد دانست و گفت: تنها یک نقطه مشترک برای پیشرفت گردشگری در کشورهای صاحب سبک وجود دارد و آن واگذاری امور از بخش دولتی به بخش خصوصی بوده که متاسفانه در کشور ما این کار اتفاق نیفتاده است.

سزاوار ادامه داد: شاهد هستیم که مدیریت تعداد زیادی از تاسیسات گردشگری بزرگ ما در دست ارگان‌های دولتی و یا نیمه دولتی است و حتی ردپایی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که تخصصشان نزدیک به گردشگری هم نیست دیده می‌شود و در حال حاضر صاحب بزرگترین هتل‌ها و تاسیسات گردشگری هستند که این امر دقیقا در نقطه مقابل سیاست‌گذاری‌های کشورهای پیشرفته در امر گردشگری است.

وی در پاسخ به این سوال که برای بازگشت به شرایط عادی قبل از کرونا چه اقداماتی باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد، تشریح کرد: ما در کشور، قبل از شیوع کرونا نیز شرایط چندان خوبی نداشتیم که امروز ملاک نظر قرار گیرد؛ در آن زمان نیز گردشگری کشور بیمار و به ‌شدت با مشکلات متعدد روبرو بود.

سزاوار ادامه داد: حداقل اگر بخواهیم به‌ همان نقطه بازگردیم باید در ابتدا حمایت‌های دولت از این حوزه قوت گیرد، البته باید گفت حمایت‌هایی که در یک سال ‌ونیم گذشته و در دوران کرونا صورت گرفته بیشتر شبیه به یک شعار تبلیغاتی است.

رئیس انجمن هتلداران خراسان رضوی بیان کرد: همه ما دست‌اندرکاران گردشگری می‌دانیم که اگر از کسی به ‌جز مسئولین سوال شود که چه حمایتی از آن‌ها صورت گرفته قطعا پاسخ خواهند داد «نه تنها حمایتی نشده‌ایم بلکه از هیچ کاری برای ضربه زدن و هجوم آوردن به کسانی که در صنعت گردشگری مشغول هستند نیز دریغی نشده است».

احیاء صنعت گردشگری نیازمند نگاه حمایتی است

سزاوار اضافه کرد: مادامی که اداراتی مانند دارایی، بیمه و ... به ‌هر موضوعی به‌ دید یک بنگاه اقتصادی نگاه کنند و نگاه حمایتی نداشته باشند، همین مسائل ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید برای بازگشت به‌ حالت عادی و حمایت از گردشگری در قدم اول به حل این موضوعات پرداخت و در قالب یک لایحه و طرح و با وضع قوانین و مقررات، تمام ارگان‌هایی که به نوعی با دست‌اندرکاران گردشگری در ارتباط هستند را قانع کرد تا به مدت سه سال دیدگاه کسب درآمد در گردشگری را کنار بگذارند و در عمل هیچ گونه کسب درآمدی از گردشگری را در تامین بودجه خود، ملاک قرار ندهند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: اگر همین یک مسئله در امور سیاست‌گذاری صورت گیرد می‌توان به احیاء صنعت گردشگری در پایان کرونا امیدوار بود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.