رییس سازمان محیط زیست گفت: اکنون بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت استاندارد تولید می شود و اگر وضعیت سوخت ما امروز مثل ۴ سال پیش بود، شهرها قابل سکونت نبود.

کلانتری: اگر وضعیت سوخت اصلاح نمی‌شد کلان شهرها قابل سکونت نبودند/ وزارت نیرو حقابه محیط زیست را ندهد، شکایت می‌کنیم

قدس آنلاین؛ عیسی کلانتری، روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، گفت: امروز دیگر محیط زیست مربوط به یک منطقه و کشور نیست و همه دنیا بی توجهی سران کشورهای جهان و مردم جهان را حفاظت از محیط زیست لمس می‌کنند و تقریباً ثابت شده ادامه این سیاست‌ها در کره زمین برای حفاظت از محیط زیست پاسخگو نیست و باید همه دنیا تجدید نظر جدی برای حفاظت از محیط زیست انجام دهند.

وی ادامه داد: در هر کشوری مسئولان به عنوان تفنن و مساله ثانوی به محیط زیست نگاه نکنند، گرچه در کشور ما اکثر مسئولان محیط زیست را فانتزی و ثانویه می‌بینند. این نگاه اکثر مدیران کشور است، حتی بعضی که در ارتباط مستقیم با محیط زیست هستند در حالی که در کشور ما محیط زیست بر لبه آسیب پذیری حرکت می‌کند و به تدریج مردم محیط زیست را حقوق شهروندی خود تلقی کرده‌اند. هرچقدر آگاهی مردم بالاتر رود و پرسشگری در باره محیط زیست بالاتر رود ممکن است کار ما را سخت کند اما در اصل حفاظت محیط زیست از همین مسیر خواهد رفت.

کلانتری گفت: در ۴ سالی که خدمتگزار محیط زیست کشور بودم دستاوردهای نسبی خوبی را داشتیم و باید اذعان کنم برخلاف تبلیغات علیه دولت، عملکرد زیست محیط ی دولت عملکرد خوبی بود. انتظاراتی که جامعه از محیط زیست دارد برآورده نشده و عملی هم نیست، در شرایطی که منابع مالی دولت در اثر تحریم‌ها به شدت تحلیل رفته بود من شخصاً از رئیس جمهور قدردانی می‌کنم که در این شرایط بد اقتصادی با حمایت‌های وی در محیط زیست پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: ۴۵۰ میلیون دلار در این شرایط از صندوق توسعه محیط زیست تخصیص داده شده و یا در مورد پسماندها و پایش ها و برخط کردن آنها، حفاظت از مناطق ۴ گانه نزدیک هزار ۲۰ نفر به جمعیت محیط‌بانان اضافه کردیم. سازمان محیط زیست از مستضعف‌ترین سازمان‌های کشور بود و می‌توان توجه به محیط زیست را از این طریق جستجو کرد، پایین‌ترین اشل حقوقی دولت در حد افسر وظیفه سرباز، به این سازمان تخصیص پیدا می‌کند و چنین سازمانی انگیزه‌ای برای حفاظت از محیط زیست ندارد.

وی افزود: در ۴ سال اخیر ۱۳۰ درصد تورم داشتیم اما افزایش حقوق محیط‌بانان بیش از ۳۰۰ درصد بوده است. و خوشبختانه از متوسط پرداختی‌های دولت بالاتر آمدیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حوزه حفاظت از مناطق ۴ گانه با افزایش محیط‌بانان انگیزه‌های لازم را به وجود آوردیم که با جان دل برای حفاظت تلاش کنند. گفت: کمبود نیروی فنی در استان‌ها و تهران داشتیم و بررسی کردیم که اگر کمبودها را با استخدام انجام دهیم، کافی نیست و از سرمایه عظیم دانشگاهی با حداقل‌های لازم تقریباً همه دانشگاه‌های کشور را در بخش‌های صنعتی و پایش همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از پایش ها به دانشگاه‌ها واگذار شده است، یک هم افزایی خوبی در محیط زیست انسانی صورت گرفته است. تحولات گسترده حوزه دریایی و تالاب‌ها صورت گرفته است. در حوزه آموزش کارهای خوبی شروع شده و آموزش‌های کلاسیک و عمومی و ارتباطات با سمن‌ها با توجه به اتفاقات گذشته ما گفتیم که از سمن‌ها حمایت کنیم و اختیارات جدیدی از بعد نظارتی به سمن‌ها واگذار کنیم.

وی درباره جا به جایی آرادکوه گفت: دو ماه پیش به اتفاق معاون اول از آرادکوه بازدید داشتیم و این مرکز پاسخگوی دفع زباله‌های تهران نخواهد بود و نیاز به جابه‌جایی دارد. کارهای خوبی در دو سال اخیر صورت گرفته است و بخش عمده مشکلات دو سال پیش برطرف و آلایندگی‌اش برطرف سده اما جا به جایی اش ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار پول می‌خواهد. منابع صندوق ملی توسعه تقریباً به پایان رسیده اما جزو اولویت‌هاست که بخش آلایندگی برطرف شود، البته ۶۰ درصد از آلایندگی‌اش برطرف شده است.

وی ادامه داد: درباره محیط‌بانان کارهای زیادی انجام سده و هزار ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مجهز تهیه شده و تجهیزات پیشرفته هم به تدریج در حال فراهم آوری است و مشکل محیط‌بانان ما آموزش ندیدن است و در حال آموزش حین خدمت هستیم و دانشکده محیط زیست را به مرکز آموزش حین خدمت تبدیل کردیم و بیش از ۱۴ هزار نفر روز محیط‌بانان آموزش‌های لازم را در ابعاد مختلف حفاظت و حراست دیده‌اند.

کلانتری گفت: وقتی به شخصی آموزش داده نمی‌شود و به آن اسلحه نمی‌دهیم گرفتاری‌های آنها مربوط به ما بوده است، اسلحه آخرین راه حل است. سیستم محیط بانی ما نسبت به بقیه سیستم‌ها متحول‌تر شده است. و محیط‌بانان ما باید شبیه رنجرهای کشورهای دیگر باشد و تا پایان امسال تجهیزاتشان پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.

به گفته کلانتری، بیش از ۳۰۰ سرباز محیط‌بان هم به بدنه این یگان اضافه و پاسگاه‌ها تجهیز و اضافه شده است. و محیط‌بانان پیش از این یا کشته می‌شدند یا قصاص می‌شدند.

وی اشاره به اینکه با تصویب قوانین و آئین‌نامه ها آب مهم‌ترین دغدغه کشور است و در حال تبدیل منابع تجدید پذیر به تجدید ناپذیر است عنوان کرد: این منابع به کمتر از ۹۰ میلیارد رسیده است و امسال سرانه آب تجدید پذیر کمتر از هزار مترمکعب و مرحله بحران است، و به مرحله ورشکستگی آبی رسیده‌ایم و کماکان بزرگترین معضل کشور است. ما در سازمان محیط زیست برای یک حیوان وحشی چندین کارشناس داریم ولی برای مساله آب یک کارشناس نداریم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سرمایه آب و خاک ما به غارت می‌رود و محیط زیست گیاه و جانوری از سوی قاچاقچیان تهدید نمی‌شود گفت: به علت کمبود آب تهدید می‌شویم. و تمام تلاشمان را کردیم که در حوزه محیط زیست حقابه‌هایمان را بگیریم و تفاهمی با وزارت نیرو برای گرفتن حقابه ۳۵ تالاب و در حال رایزنی برای ۳۴ تالاب دیگر هستیم.

وی ادامه داد: برخی تالاب‌های ما امکان تخصیص آب ندارند، مثل گاوخونی که بدون برنامه آمایش بعد از ۴۳ سال به تازگی به تصویب رسیده است، کماکان باید اولویت اول محیط زیست باشد. مشکل اصلی ما این است که ما نمی‌دانیم با آب محدود چه کنیم. و اولویت استفاده از آن را نداریم و باور نداریم آب تجدید پذیر ما سال به سال کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که سیاست‌های کلان را تصویب می‌کنند فکر می‌کنیم که محدودیت آبی وجود ندارد و برنامه‌ریزی می‌کنیم ۸۵ درصد خودکفا بشویم و به اندازه ۲ برابر شرایط موجود آب تهیه کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: از دو سال پیش به یک صنعت آب بر مجوز ندادیم و گفتیم فولاد و دیگر صنایع آب بر به سواحل منتقل شود. البته دیر شده و باید ۴۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد. سالیانه حداقل ده‌ها هزار هکتار اراضی زراعی ما لم یزرع می‌شود. و باید بدانیم. مشکل محیط زیست ما فقط یوزپلنگ نیست و خاک و هوا هم هست.

کلانتری با بیان اینکه سالیانه ۱۱ هزار نفر به علت آلودگی هوا معادل تصادفات جاده‌ای در کشور می‌میرند. ابراز داشت: ما التماس کردیم به جای مصرف مازوت خاموشی بدهیم، وزارت نیرو حق دارد که کمبود برق ۳ هزار مگاواتی اش را یا از خاموشی تأمین کند یا مازوت بسوزاند.

وی درباره کاوه مدنی گفت: دولت و قانون کسی را جاسوس می‌داند که وزارت اطلاعات تشخیص بدهد نه ارگان دیگری و وزارت اطلاعات علنی اعلام کرده وی جاسوس نیست، اینکه ارگانی می‌خواهد بگوید وی جاسوس است، خودش می‌داند. وقتی مدنی مسئولیت پذیرفت وزارت اطلاعات وی را تأیید کرد در حالی که ۴ سال پیش از آن، مشاور وزیر نیرو بود.

کلانتری تصریح کرد: محیط زیست آنقدر جایگاهش پایین است که هفت نامزد در مناظره حتی دو دقیقه هم از محیط زیست صحبت نکردند.

وی درباره آخرین وضعیت معاهده پاریس گفت: ما همه سوالات شورای نگهبان درباره معاهده پاریس جواب دادیم، و گفتند ما سوالی نداریم و الان در مجلس منتظر رأی‌گیری است، اما رأی‌گیری نمی‌کنند در حالی که ایرادات برطرف شده است. و این مسئله از دست ما خارج است.

کلانتری درباره کلید خوردن تحقیق و تفحص از احیای دریاچه ارومیه گفت: این طرح را نمایندگان آذربایجان عربی امضا کردند چون دولت تصویب کرد ۴ درصد آب کشاورزی کم بشود، و شاید از نظر محلی حق داشته باشند و بسیار آمدند که مجوز آب بگیرند و قاچاقی ۲۰ هزار هکتار توسعه باغات دادند در حالی که سالیانه ۵۰۰ هزار تن چغندر قند تولید می‌شد. در کشور ۳۶ میلیون دلار هزینه می‌شود که چغندر را به خراسان ببرد تا ۳۰ میلیون دلار شکر تولید کند و هیچ احمقی در دنیا این کار را نمی‌کند اما برخی برای منافع منطقه‌ای دنبال این بودند.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: ما از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم اما در مقابل کارهای احمقانه مدیران احمق‌تر که این رویه را نمی‌پذیرند می‌ایستیم که ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب دریاچه را برای تولید ۳۰ میلیون شکر داشته باشیم.

وی درباره توقف طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: برخی خبرگزاری‌ها می‌گویند احیای دریاچه متوقف شده است، کارهای احیای دریاچه ارومیه به خوبی پیش می‌رود و کانال انتقال به مشکل خورده و احتمال دارد اجرای طرح به شهریور ماه برسد. دریاچه ۱۴۰۶ احیا می‌شود و یقین داشته باشید هیچ مشکلی احیای آن را به تعویق نمی‌اندازد؛ این مشکلی بود که روحانی قول داده بود رفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.