مرگ مدیر سابق سازمان فضائی رژیم صهیونیستی شوک بزرگی را به اسرائیل وارد کرده است، در حالی که ابعاد جدیدی از فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی این شخصیت صهیونیست هم به‌تدریج در حال انتشار است.

جاسوسی که قربانی «شمشیر قدس» شد/ جزئیات جدید از مرگ مدیر سابق سازمان فضائی اسرائیل

قدس آنلاین: رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی با پرداختن به موضوع مرگ آوی هار ایون مدیر سابق آژانس فضائی این رژیم  را که بر اثر جراحات وارده در جریان آتش‌سوزی در یک هتل در عکا در اولین روز از آغاز جنگ ۱۱روزه با غزه رخ داده بود، ضایعه‌ای بزرگ برای اسرائیل توصیف کردند.

رادیو اف‌ام۹۳ در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در شبکه مجازی نوشت: مدیر سابق آژانس فضائی اسرائیل در سن ۸۴سالگی در بیمارستان رامبام جان سپرد او در جریان درگیری‌های اخیر (همزمان با جنگ شمشیر قدس) که در شهر عکا رخ داد، به‌شدت مجروح شده بود.

به‌نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی «آوی هار ایون» مدیر سابق آژانس فضائی اسرائیل، یکی از مسئولین ارشد نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بود که جایزه امنیت اسرائیل هم به وی اختصاص یافته بود.

او در جریان یکی از ۵ هزار و ۷۷۷ مورد درگیری فلسطینیان ۱۹۴۸ با صهیونیست‌ها که در جریان درگیری با نوار غزه رخ داد بر اثر آتش‌سوزی در هتل "افندی" عکا به‌شدت مجروح و در بیمارستان بستری شده بود.

به‌گفته مسئولین بیمارستان رامبام وی از زمان ورود به بیمارستان به‌دلیل شدت جراحات و سوختگی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شد.

یک رسانه علمی اسرائیلی هم خبر داد «آوی هار ایون» سهم عمده‌ای در انتقال فن‌آوری فضایی آمریکا به اسرائیل داشت و در دوره سخت سانحه فضاپیمای کلمبیا که منجر به کشته شدن یک فضانورد اسرائیلی شد او مدیریت سازمان فضایی اسرائیل را عهده‌دار بود.

هار ایون  همچنین پدرخوانده همکاری فضائی اسرائیل و هند محسوب می‌شود و گفته می‌شود او هندی‌ها را مجاب به همکاری فضائی با اسرائیل کرده بود.

این مدیر سابق اسرائیلی همچنین نقش قابل توجهی در توسعه صنایع نظامی اسرائیل داشته و مسئول شماری از پروژه‌ها از جمله پروژه موشک بالستیک و ماهواره بر  "شاویت" اسرائیل محسوب می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان مرکز علوم دیویدسون (davidson) هم در این رابطه نوشت گرچه نام وی با آژانس فضائی اسرائیل همراه شده است اما وی سهم عمده‌ای در تولید موشک‌های بالستیک اسرائیل داشت.

وی متولد ۷ مارس ۱۹۳۷ در رومانی بود، بعد از آن در سال ۱۹۵۰ به همراه خانواده اش به  (فلسطین اشغالی) مهاجرت و در قدس اقامت کرد.

بخشی از خدمت نظامی خود را در بخش پدافند هوایی طی کرد و یکی از ماموریت‌هایش حضور در سایت پدافندی مراکز هسته‌ای اسرائیل بود.

او حتی بعد از بازنشتسگی در سال ۲۰۰۵ به فعالیت‌های خود ادامه داد و یکی از کارشناسان اندیشکده بگین سادات بود، تا آن که ۱۱ مه گذشته در حادثه ای در عکا رخ داد به شدت دچار سوختگی شد.

کارشناسان اسرائیلی به شکل تلویحی تاکید دارند (آوی هار ایون) نقش عمده‌ای در توسعه فضائی اسرائیل به ویژه در بخش جاسوسی فضایی داشت.

همین امر باعث شد تا شبکه ۲۰ تلویزیون اسرائیل مرگ وی را ضایعه بزرگ برای اسرائیل توصیف کند.

این پایگاه عبری زبان به نقل از  مدیر فعلی آژانس فضائی اسرائیل نوشت : گرچه او پنجمین مدیر این آژانس بود اما دوره ریاست وی از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ سهم بسزایی در گسترش توانمندی‌های فضائی اسرائیل داشت.

یدیعوت آحارانوت هم وی را قهرمان از دست رفته اسرائیل توصیف کرد که قربانی جنگ و درگیری اخیر شده است.

این روزنامه عبری زبان همچنین فاش کرد ، (آوی هار ایون) فعالیت‌های بسیار گسترده اطلاعاتی و امنیتی داشت که در حال حاضر رسانه‌ها اجازه انتشار  و پرداختن به آن را ندارند.

همین امر باعث شد تا بنی‌گانتس وزیر جنگ اسرائیل هم از مرگ وی ابراز تاسف کرده و اعلام کند او نقش بزرگی در امنیت اسرائیل داشت که در حال حاضر نمی‌توان به آن پرداخت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.