۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 755765

استاد حوزه علمیه گفت: چگونه است که برخی از والدین درموضوعاتی مانند معاش و لباس و تحصیل و... برای فرزندان دغدغه دارند و سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهند. اما برای پرورش و ادب آموزی و تهذیب نفس او چندان توجه ندارند. پرورش روح و آموزش اخلاقیات بسیار واجب تر از دیگر مسایل است.

تربیت اولاد صالح بهترین ارث برای والدین است

آیا تاکنون باخود فکر کرده ایم که پس از پایان یافتن مهلت زندگی در دنیا و وفات و کوچ به آخرت چه چیزی از ما به ارث می رسد؟ آیا مفهوم ارث همان اموالی است که به ورثه می رسد یا می تواند مسائل دیگری نیز باشد که بر اطرافیان و جامعه تاثیر گذار بوده و پس از وفات ما، نقش ایفا کند.

 شاید بتوان گفت که عدم رعایت حق الناس و خوردن مال یتیم و ربا و رشوه و رانت و... وهمچنین مسایلی مانند وقف و خیرات و گرفتن دست محرومان و... ازجمله مواردی هستند که بعد از گذشت متوفی، سالهای سال، در جامعه زنده بوده و بین مردم تاثیر منفی یا مثبت می گذارند.

اما به جز این موارد که ماهیت فیزیکی ندارند موجودی زنده نیز می تواند به نمایندگی از ما در دنیا، تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشد. این شخص کسی نیست جز فرزند انسان که بعد از درگذشت والدین خود با همان تربیتی که بزرگ شده است، اقدامات خوب و یا بدی را انجام می دهد. به همین دلیل بسیاری براین باورند که تربیت فرزند موضوعی بسیار مهم و اساسی است. حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در گفتگویی به این موضوع پرداخته است که در ادامه باهم می خوانیم.

بهترین ارث؛ تربیت اولاد صالح

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد عنوان کرد: وقتی صحبت از ارث و میراث به جا مانده از انسان به میان می آید برخی فکر می کنند، بهترین ارث، می تواند مال و ثروت و مسکن و اموالی از یک زندگی مرفه و زمین و ... باشد. حتی با نگاه دینی نیز نمی توان به جا گذاشتن مسجد و محراب و ... را بهترین ارث دانست.

وی با ذکر این موضوع که براساس روایات ما بهترین ارث، تربیت فرزندی شایسته و صالح است و منظور از فرزند شایسته، فرزندی است که خدامحور باشد و هرکه این فرزند را ببیند بر پدرومادر او رحمت فرستد، ابراز داشت: حدیثی از امام صادق(ع) روایت شده است که می فرمایند " إنَّ خَیرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لِأَبنائِهِم الأَدَبُ لاَ المالُ؛ فَإِنَّ المالَ یَذهبُ، و الأَدَبَ یَبقی" بدین معنی که: بهترین چیزی که پدران برای پسرانشان به ارث می گذارند، تربیت است نه مال، چراکه مال با گذشت زمان فانی می شود و تربیت باقی می ماند. هرچه برخورد و رفتار و گفتار پدر و مادر با ادب تر باشد در فرزند تاثیر بیشتری خواهد گذشت.

وی در ادامه به نقل خاطره ای از یکی از علمای بزرگ پرداخت که می گفت، هیچگاه به یاد ندارم که پدرم مرا بدون کلمه آقا صدا زده باشد و تصریح کرد: این شیوه رفتاری برای تربیت فرزند بسیار تاثیر گذار است و شرایط متفاوتی با آن کودک دارد که والدینش باکلمات نامناسب او را صدا می زند. درواقع این پدرومادر هستند که باید به بچه خود شخصیت دهند تا فرزند با شخصیتِ بالا، بزرگ شود.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: روایت دیگری از پیامبر گرامی اسلام(ص) موجود است که می فرماید: "أدِّبوا أولادَکُم عَلی حُبّی وحُبِّ أهلِ بَیتی وَالقُرآنِ" ما باید  فرزندانمان را بر سه محور محبت بر حضرت محمد(ص) و محبت بر اهل بیت او و کتاب آسمانی قرآن ادب و تربیت کنیم.  

حجت الاسلام فرحزاد بیان داشت: چگونه است که برخی از والدین درموضوعاتی مانند معاش و لباس و تحصیل و... برای فرزندان دغدغه دارند و سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهند. اما برای پرورش و ادب آموزی و تهذیب نفس او چندان توجه ندارند. پرورش روح و آموزش اخلاقیات بسیار واجب تر از دیگر مسایل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.