رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق کشور گفت: شکی نیست که برای رفع نیاز کشور در اوج مصرف باید از تمام ظرفیتهای داخلی و وارداتی استفاده کرد و واردات ۱۴۰ مگاواتی برق از ترکمنستان عدد قابل توجهی نیست اما به جای واردات، می‌توانستیم نیروگاه‌های مقیاس کوچک داخلی را به مدار برگردانیم.

 می‌توانیم برای تأمین برق، نیروگاه‌های کوچک مقیاس را به مدار برگردانیم/ دولت، مخلّ سرمایه‌گذاری در برق است

حمیدرضا صالحی در گفتگو با قدس آنلاین افزود: تامین برق از طریق همسایگان شمالی که پیک مصرف زمستانی دارند و کمک متقابل به این همسایگان در صورت ضرورت، شیوه‌ای معقول برای تحقق هدف اصلی یعنی تأمین برق کشور در این روزهاست. این رابطه متقابل اما نباید لزوم سرمایه گذاری روی صنعت برق داخلی را که افزایش اشتغال و درآمد برای کشور را به همراه دارد، به حاشیه ببرد.

دبیر فدراسیون صادرات انرژی ایران اظهار داشت: امکان استفاده از توان نیروگاه‌های کوچک مقیاس از طریق عقد قرارداد برای تأمین نیاز ماه‌های اخیر وجود دارد چرا که این نیروگاه‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات ظرفیت خالی دارند ضمن  اینکه وقتی قرار است رشد صنعت در ماه‌های آتی افزایش یاید و با توجه به چشم انداز مثبتی که نسبت به تاثیر مثبت مذاکرات وین بر صنعت کشور شکل گرفته، افزایش سرمایه گذاری و بهره گیری از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس ضروری است.

عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران واقعی سازی قیمت‌ها در صنعت برق را خواستار شد و گفت: علاوه بر وجود مطالبات معوق در این صنعت، مجلس و دولت باید برای حل مشکل اقتصاد برق چاره‌اندیشی کنند. امروز همه بخش‌های اقتصاد به سمت واقعی سازی قیمتها حرکت کرده‌اند اما در صنعتی زیرساختی مانند برق که زندگی روزمره مردم و حیات صنایع به آن وابسته است، واقعی سازی انجام نشده است.

صالحی اظهار داشت: از یک سو طرحی مانند "برق امید" و رایگان سازی برق برای مشترکان کم مصرف اجرا می‌شود از سویی شاهد قطع برق صنایع در این روزها بوده‌ایم. وقتی سرمایه گذاری بهینه در این صنعت صورت نگرفته، طبیعی است شاهد خاموشی در  زمان پیک مصرف باشیم.

به گفته این فعال اقتصادی، دولت در چرخه سرمایه گذاری در صنعت برق، اختلال ایجاد کرده  است. وی افزود: تقریبا نیمی از نیروگاه های کشور، دولتی هستند که دولت با اتکا به برق این نیروگاه‌ها به بازار برق ورود کرده و نرخ پایین دولتی، منجر به دور شدن بورس کالا از فلسفه شکل گیری خود، عدم تقویت حضور بخش خصوصی و  کشف قیمت واقعی و رقابتی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.