یک تحلیلگر ارشد مسائل منطقه می‌گوید ابعاد پیروزی مقاومت و شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه به مراتب بیشتر از بعد نظامی آنست و نباید به این اتفاق که معادلات زیادی را دگرگون کرده به صورت تک بعدی نگاه کرد.

هفت محور شکست رژیم صهیونیستی در عملیات "شمشیر قدس"

قدس آنلاین: جنگ دوازده روزه مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و عملیات "شمشیر قدس" اگر چه به لحاظ نظامی و حجم و عمق عملیات موشکی گروه های مقاومت بر علیه اهداف تعیین شده در اراضی اشغالی در نوع خود فوق العاده، بی سابقه و برهم زننده معادلات نظامی و امنیتی برای رژیم اشغالگر بود، اما ابعاد این رویداد به شاخصه های نظامی ان محدود نیست.

نیروهای مقاومت نشان دادند طی سالهای اخیر تا چه حد در افزایش توان نظامی و موشکی خود که می‌تواند معادلات نظامی را در جنگ با ارتش صهیونیستی جابجا کند موفق بوده‌اند و چه دستاوردهای شگرفی را رقم زده‌اند.

جنگ دوازده روزه هم به لحاظ تعداد موشکهایی که از سوی گروه های مقاومت به سمت سرزمین‌های اشغای و بر سر گنبد آهنین رژیم صهیونیستی فرود آمد و توانست این سامانه دفاعی را که درباره نفوذناپذیر بودنش افسانه‌ها سر هم شده بود مختل کند و به اهداف خود اصابت کند و چه به لحاظ عمق نفوذ و بردافزایش یافته این موشک ها و هم از نظر قدرت تخریب شرایط را برای همیشه در برابر رژیم صهیونیستی برای تجاوز و تعدی به غزه و کرانه باختری و اجرای سیاست اشغالگری و توسعه طلبی تغییر داد.

ارتش رژیم صهیونیستی هر چقدر هم که با بمباران ساختمانها و زیربناهای غزه را ویران کرده و هر تعداد فلسطینی را که به شهادت رسانه باشد، حتی اگر ده ها نفر از آنها فرماندهان مقاومت باشند، فلسطینی ها آنها را جایگزین خواهند کرد، اما معادله امنیت و مواجهه نظامی برای همیشه در سرزمین‌های اشغالی پس از جنگ اخیر جابجا شده‌است.

یک تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در این باره در گفتگو با قدس اآلاین به تشریح ابعاد گسترده سیاسی، امنیتی، اجتماعی و پروپاگاندایی شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ پرداخته  و اظهار داشت: اسرائیل با پرداختن به ابعاد نظامی این نبرد و تکیه بر تحلیل آماری و لجستیکی ان تلاش دارد تا ابعاد گسترده و مهم شکست خود را پنهان کند.

جعفر قنادباشی با اشاره به اینکه تحلیل آماری تعداد موشکهای و بمب‌های رد و بدل شده و میزان تخریب فیزیکی در حملات دو طرف بالطبع با توجه به برتری نظامی اسرائیل نتیجه را به نفع این رژیم نشان می‌دهد، کفت تحلیل و ارزیابی تک بعدی و نظامی صرف این نبرد یک روش انحرافی است درحالی که ابعاد سکشتها و لطماتی که این رژیم در جریان این رویارویی متحمل شد بسیار عظیم و تعیین کننده است.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها سالهاست که کار می‌کنند تا موضوع فلسطین را تمام شده جلوه دهند و صلح فلسطینی ها با این رژیم را یک امر محتوم بنامند، گفت: بالطبع این روند باید به صلح اعراب و اسرائیل منهی شود و در چهار سال دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ دیدیم که با فشار و حمایت آمریکا شماری از کشورهای ضعیف النفس عربی تن به این پروژه داده و اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل کردند.

این کارشناس مسائل جهان اسلام خاطرنشان کرد: کنفرانس های بزرگی در اروپا با همین هدف برگزار شد، آمریکا سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد و این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در هر فرصتی موضوع فلسطین را یکسره عنوان کرد.  اما با این جنگ بر همه معلوم شد که مقاومت مردم فلسطین ادامه دارد و پروژه سازش طرحی شکست خورده و نمایشی است.

قناد باشی تصریح کرد: دومین حوزه شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ واکنش منفی جهان به ساست اشغال خزنده سرزمین های فلسطینی هاست. سیاستی که از سال ۱۹۶۷ به این سو به صورت مستمر و در خفا تحت عنوان شهرک سازی در ناطق مختلف کرانه غربی و بیت المقدس دنبال شده است.

وی با اشاره به اینکه جنگ اخیر در نتیجه تلاش رژیم صهیونیستی برای تصرف منطقه شیخ جراح در قدس شرقی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: این اتفاق سبب شد موضوع تجاوز و اشغال اراضی فلسطینی ها یک بار دیگر  در کانون توجه افکار عمومی قرار گیرد و جامعه جهانی به  آن واکنش نشان دهد و اسرائیل با موجی از مخالفت و محکومیت در سطح بین‌المللی روبرو شود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در نتیجه این اتفاق بخصوص دستور کار رژیم صهیونیستی برای الحاق کامل کرانه باختری  دیگر قابل اجرا نیست و رژیم صهیونیستی لاجرم باید انرا فراموش کند و با وجود اینکه بخشهایی از کرانه باختری در اشغال است و با دیوار حائل ادر تصرف قرار گرفته اما اینکه کل کرانه باختری را به اراضی اشغالی محلق کنند  شرایطش دیگر از بین رفته است.

وی سومین شکست اسرائیل را اتحاد مجدد و همکرایی توان گروه‌های مقاومت عنوان کرد و اظهار داشت: اسرائیلی‌ها علاقه مند بودند اختلافات  بین گروه‌های مقاومت فلسطینی همواره باقی باشد و این گروه ها با هم درگیری و تنش داشته باشند و نتوانند در مسائل مختلف با هم همکاری و همگرایی پیدا کنند.

قنادباشی افزود: رژیم صهیونیستی از اختلاف میان گروه های فلسطینی به نفع خود و برای پیشبرد موضوع اشغال خزنده و تحمیل طرح سازش استفاده می‌کرد و یکی از دلایلی که این رژیم غزه را از کرانه باختری بطور کامل جدا کرد و هیچ ارتباط زمینی بین ایم دو منطقه اجازه نداد برقرار بشود برای جداکردن گروه های فلسطیمی به ویژه حماس و تشکیلات خودگران بود.  اما در جنگ اخیر دیدیم که یک وحدت عظیم بین همه فلسطینی ها و گروه های جهادی شکل گرفت و به عملیات مشترک و همراهی بدل شد و مردم سرزمین های ۴۸ هم با آن همراه شدند.

این تحلیلگر مسائل منطقه چهارمین شکست رژیم صهیونیستی را شکل‌گیری یک وحدت منطقه‌ای بر علیه رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: اینکه حتی مردم یمن هم با وجود درگیری در جنگ علیه ائتلاف رژیم سعودی بر علیه کشورشان اعلام کردند آماده‌اند واحدهایی را برای دفاع به فلسطین اعزام کنند یا اعلام آمادگی گروه های عراقی برای پیوستن به فلسطینی‌ها در جنگ و اتفاق های مشابه در دیگر کشورهای اسلامی و اینکه شیعیان اعلام  کردند که می‌خواهند به کمک برادران اهل سنت خود در جنگ با  کفار و رژیم صهیونیستی بروند یک نمایش عظیم  و نمادین از وحدت بین شیعه و سنی بود.

وی افزود: اما مسئله‌ای که سبب شد آتش بس صورت گیرد این بود که سران برخی کشورهای عربی مثل اردن و مصر و عربستان نگران قیام ملتهای عرب  بودند و بهآمریکا و انگلیستان در این باره هشدار دادند. مشخصا دولت مصر به واشنگتن هشدار داد که نشانه های قیام و حرکت مردم این کشور به سمت مرزهای فلسطین وجود دارد و در این صورت نمی تواند جلو این موج را بگیرد.

قناد باشی اظهار داشت پنجمین و مهمترین دستاورد این نبرد بی اثر شدن و رنگ باختن برچست تروریسم بر محور مقاومت بود.  آمریکایی ها رسما حماس را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده بودند اما حمایت و پشتیبانی گسترده و در سطح جهانی از این گروه و دیگر گروهاهی مقاومت در برابر ظلم و تجاوز رژیم صهیونیستی تمامی تبلیغات و برچسب زنی ها نه تنها بر علیه این گروه ها که تمامی محور مقاومت را خنثی کرد.

راهپیمایی های ده‌ها و صدها هزار نفری از استرالسا گرفته تا قلب اروپا و مرکز آمریکا در حمایت از فلسطین و مقاومت بر این ادعا و تبلیغات و پروپاگاندای چند ده ساله در مرود محور مقاومت خط بطلان کشید و در حالی که تمامی رسانه ها و ابزارهای تبلیغات و جهت دهی افکار در دست لابی های صهیونیستی و دولتهای غربی حامی آنهاست این حرکت جهانی در حد اعجاز  و یک رفراندوم جهانی به نفع مقاومت بود و تایید اینکه گروه های مقاومت فلسطین در مقابل ظلم و تضییع حقوقشان در حل دفاع هستند و نمی‌توان انها را تروریست خواند.

این کارشناس مسائل جهان عرب با بیان اینکه مقاومت هم نیرو دارد هم توان عملیاتی و هم اطلاعات لازم را، خاطرنشان کرد: مردم فلسطین تنها پشتوانه مردمینیاز دارد. و به گفته سید حسن نصرالله گفت مقاومت تا این لحظه هیچ گاه این سطح از پشتوانه  مردمی را نداشته است. در نتیجه عملیات شمشیر قدس برچسب تروریسم برای محور مقاومت بی خاصیت شد و پشتوانه مردمی در سطح جهانی  برای مقاومت بوجود آمد.

قناد باشی اضافه کرد اسرائیلی ها دوست داشتند روند عادی سازی ادامه پیدا کند اما بعد از این پیروزی محور مقاومت نه تنها این روند متوقف شده که کشورهایی که در دوران ترامپ گام در این راه گذاشتند خود را بازنده و زیاد دیده می بینند از اینرو در طول جنگ دیدیم که امارات و بحرین از ترس  در حالت فوق العاده امنیتی به سر می‌بردند. . این ششمین دستاورد مهم این اتفاق بود.

وی هفتمین و آخرین نتیجه مهم این مواجهه سرنوشت ساز را شکست و سقوط نتانیاهو و ناکامی وی در رسیدن به قدرت و پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اینکه احزاب سیاسی تصمیم گرفتند در یک اتفاق کم سابقه به این شکل بر علیه تانیاهو ائتلاف کنند تا مانع رسیدن دوباره او به قدرت بشوند یکی از دلایلش شکست مفتضحانه او در جنگ اخیر بود. جنگی که او به راه انداخت تا وانمود کند اگر تندورها در اسرائیل قدرت را از دست بدهند ممکن است امنیت رژیم صهیونیستی به خطر بیفتد و اسرائیل مجبور است او را برگزیند، اما در عمل نتیجه‌ای کاملا متفاوت و معکوس برای نتانیاهو رقم خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.