بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «بازسازی دینی؛ نگاهی روان شناختی به توبه» را روانه بازار نشر کرد.

کتاب «بازسازی دینی؛ نگاهی روان شناختی به توبه» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، فهم چگونگی فرایند تغییر و دگرگونی انسان و ایجاد روشهایی کارا برای تغییر ساحت‌های وجودی از جمله مسائلی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان و پژوهشگران گروههای مختلف را به خود مشغول کرده است؛ «توبه» مهم ترین و پرکاربردترین واژه ای است که در متون دینی گویای ضرورت بازسازی و دگرگونی انسان است.

در کتاب حاضر تلاش شده تا الگوی بازسازی دینی با محوریت مفهوم توبه را با بهره‌گیری از متون دینی، علوم روان شناختی و میراث علمی مسلمانان صورت‌بندی شود.

در این کتاب با بازشناسی مراحل تغییر و بازسازی دینی و عوامل تسهیل‌گر و بازدارنده، الگوی بازسازی دینی و الگوهای تغییر رفتار در علوم روان شناختی مقایسه شد و نقاط اشتراک و افتراق این الگوها بررسی شد.

کتاب «بازسازی دینی؛ نگاهی روان شناختی به توبه» در سه بخش با عناوین «توبه در منابع روان شناسی»، «توبه در منابع اسلامی» و «نتیجه گیری» و ۱۰ فصل به مباحثی همچون «الگوهای تغییر رفتار در روانشناسی، توبه و احساس گناه و شرم، تعریف و تحلیل ماهیت توبه، مبانی روانشناختی توبه، پیامدهای فردی و اجتماعی توبه، عوامل تسعیل گر توبه و... و. اشاره دارد.

محمد تقی تبیک نویسنده این کتاب تلاش کرده در پژوهش حاضر مقدماتی همچون، تحلیل ضرورت بازسازی دینی و جایگاه آن در متون دینی با تکیه بر مفهوم توبه، ماهیت توبه و بازشناسی مولفه‌های تشکیل دهنده آن در متون دینی، ویژگیهای شخصیتی و موقعیتی تسهیل‌گر و بازدارنده تداوم توبه، جایگاه امید و سبک نگرش خوش بینانه در فرایند تحقق توبه، رابطه میان توبه و تغییر شخصیت و... را واکاوی کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: یکی از مسائل مهمی که در قرآن کریم و سخنان معصومان(ع) بر آن تاکید شده بحث خوش‌بینی به خداست. صفات فراوانی در قرآن کریم وجود دارد که بیانگر خواست خداوند بر شکل گیری تصور خوش بینانه در ذهن بندگان راجع به اوست. خداوند خود را با اوصافی همچون غفار، تواب، رئوف، رحیم، مهربان، قریب، مجیب، ودود و ... معرفی می‌کند.

این کتاب در شمارگان ۲۰۰ نسخه و قطع رقعی تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است.

منبع: آستان ‌نیوز

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.