پوریا اسدی؛ عکاس، فیلمساز و مدرس دانشگاه مدتی است که به عکاسی پانورامای ۳۶۰ درجه می‌پردازد و تصاویری قابل توجه از مناظر طبیعت ارائه می‌کند و با خلاقیت‌هایی که داشته عکس‌های متفاوتی خلق کرده و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته که با اقبال مخاطبان مواجه شده است.

 بفرمایید طبیعت ۳۶۰ درجه

او سابقه تدریس و کار اجرایی نیز دارد و آثارش برگزیده جشنواره‌های متفاوت بوده است. در صفحه امروز گفت‌وگوی ما را با پوریا اسدی در خصوص هنر عکاسی و تکنیک پانورامای ۳۶۰ درجه بخوانید.

عکس‌های شما با تکنیک‌ها و خلاقیت‌های خاصی همراه است، راجع به این تکنیک صحبت کنید.

تکنیک پانوراما همیشه به شکل ۱۸۰ درجه انجام می‌شود. برای تهیه یک عکس پانورامای۳۶۰ درجه باید ۹ تا ۸۰ فریم عکس از زوایای مختلف یک سوژه، عکاسی شود و این فریم‌ها در کنار هم چیده شوند تا به یک عکس پانورامای ۳۶۰ درجه برسیم. اگر نقطه مرکزی عکس یا خود سوژه درست انتخاب نشود نمی‌توان یک عکس پانورامای ۳۶۰ درجه خوب را تولید کرد، علاوه بر این، تهیه چنین عکسی حدود سه ساعت زمان برای عکاسی و پس از آن یک روز زمان برای چیدمان فریم‌ها در کنار هم نیاز دارد تا در نهایت یک فریم عکس بدست آید، این دشواری‌های عکاسی پانوراما سبب می‌شود در دنیای عکاسی کمتر با چنین آثاری مواجه شویم.

 نرم‌افزارهایی وجود دارد که عکس ساده را به پانورامای ۳۶۰ درجه تبدیل می‌کند؟

بله اما آن تصاویر کیفیت و رزولیشن مناسب برای چاپ ندارند، در حالی ‌که در عکاسی پانورامای ۳۶۰ درجه کیفیت رنگ و تصویر بالاست.

 این تکنیک بیشتر در چه نوع عکاسی استفاده می‌شود؟

 پانورامای۳۶۰ درجه اغلب برای عکاسی از اماکن عمومی و بناهای تاریخی انجام می‌شود، به دلیل اینکه سوژه‌ها ثابت هستند و می‌توان چندین فریم عکس یکسان از آن‌ها گرفت. نمونه‌هایی از این کارها در ایران هم انجام شده است اما پانورامای ۳۶۰ درجه در عکاسی طبیعت به ندرت استفاده می‌شود و در ایران نمونه آن وجود ندارد. این کار بسیار دشوار است زیرا در طبیعت حرکت وجود دارد و کوچک‌ترین حرکت باد یا تغییر سرعت شاتر می‌تواند موجب تغییر شکل سوژه شود و تأثیر منفی در عکس بگذارد.

علاوه بر این احتمال خراب شدن تجهیزات عکاسی هم در طبیعت وجود دارد زیرا بسیاری از مسیرهایی که انتخاب می‌شود ممکن است سخت‌گذر بوده و امکان رفتن به این مسیرها با خودرو نباشد و عکاس ناگزیر باید ساعت‌ها با پای پیاده مسیر را طی کند تا به مقصد برسد.

 با توجه به این سختی‌ها انگیزه شما برای استفاده از این تکنیک چیست؟

 هنرمندان معمولاً خلاقیت را دوست دارند و عکاسان هم تلاش می‌کنند تصاویری خلاقانه ایجاد کنند. تکنیک پانورامای۳۶۰ درجه هم ابزاری برای ایجاد تفاوت در زاویه نگاه و تصاویری است که بینندگان پیش از این دیده‌اند.

 جامعه بیشتر به چه نوع عکس‌هایی علاقه‌مند است و توجه نشان می‌دهد؟

 عکاسی از طبیعت برای مردم جذاب‌تر است چون مخاطب در هنر به دنبال آرامش است و عکس‌های طبیعت این آرامش را به او می‌دهد.

 آیا هنرمند عکاس می‌تواند نگاه حرفه‌ای به این هنر داشته باشد؟

 دنیای عکاسی گسترده و متنوع است، عکاسان با هزاران تکنیک مختلف روبه‌رو هستند که اگر بخواهند می‌توانند با استفاده از خلاقیت خود آن تکنیک‌ها را در عکاسی به کار بگیرند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها به رشته عکاسی توجه بیشتری می‌شود و این هنر دانش‌آموختگان زیادی دارد، اما متأسفانه بسیاری از عکاسان عکاسی را فقط داشتن دوربین می‌دانند و از استفاده از تکنیک‌های متنوع آن غافل

هستند.

 جایگاه عکاسان ایرانی در جهان چگونه است و آن‌ها با چه مشکلاتی در حوزه عکاسی از طبیعت روبه‌رو هستند؟

 با توجه به پارامترهایی که در جشنواره‌های عکاسی بین‌المللی وجود دارد، عکاسان ایرانی جایگاه ویژه‌ای در عکاسی جهان و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، اما متأسفانه تحریم‌ها بر این جایگاه تأثیر گذاشته است. بسیاری از جشنواره‌ها برای نام‌نویسی چند دلار یا یورو دریافت می‌کنند و وقتی هنرمند عکاس از ایران قصد شرکت در این جشنواره را دارد، به دلیل وجود تحریم‌های مختلف، امکان واریز پول برای نام‌نویسی را ندارد و حق هنرمند ضایع می‌شود.

علاوه بر این، اگر هنرمند ایرانی امکان حضور در جشنواره‌های خارجی را پیدا کند و پس از کسب مقام بخواهد جایزه‌اش را دریافت کند، ممکن است مسئولان برگزاری به دلیل تحریم‌ها، جایزه نقدی را واریز

نکنند.

 جهان بر چه جنبه‌هایی از عکاسی ایران توجه دارد و چه نوع عکاسی از ایران برای آن‌ها جذابیت دارد؟

 برای بیشتر عکاسان خارجی باور این موضوع که عکاسان ایرانی می‌توانند آثار فاخری خلق کنند و در جشنواره‌ها برگزیده شوند، سخت است و کمتر این موضوع را قبول می‌کنند، اما درصد کمی از درخشش عکاسان ایرانی خوشحال می‌شوند.

معماری ایران برای مردم جهان بسیار جذاب است و آن‌ها از عکس‌هایی که نشان‌دهنده اقلیم، فرهنگ و طبیعت ایران باشد استقبال می‌کنند.

 با توجه به اینکه شما مدرس هنر عکاسی هستید، بگویید یک علاقه‌مند به عکاسی باید بر چه موضوعی از این هنر توجه و تحقیق کند؟

 مدرس عکاسی به جای ترویج این هنر باید هنرجویان را ترغیب کند، زیرا اگر بخواهیم برای هنرجویان عکاسی را ترویج کنیم ممکن است سبب دلزدگی شود و برای جلوگیری از این معضل، لازم است هنرجویان را به سمت پرورش خلاقیت ذهن سوق دهیم، علاوه بر این، هر اندازه ذهن عکاس خلاق‌تر شود آثار زیباتر و فاخرتری خلق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.