یک کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد مقدار ریسکی که اکنون در رابطه با انتخابات در بازار سرمایه وجود دارد، پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رییس‌جمهوری از بین برود و شاهد رونق در معاملات بازار سهام باشیم.

٨ عامل تاثیرگذار بر بازگشت شاخص بورس به مدار رشد

به گزارش قدس آنلاین «پیمان حدادی» در گفت‌وگو با  ایرنا به علت رشد این روزهای شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: افزایش حجم معاملات در بازار در کنار افزایش نسبی قیمت‌ها و نیز کاهش تعداد نمادهای حاضر در صف فروش در روزهای گذشته، نویدبخش حرکت بازار به سمت تعادل است و بعد از نزدیک به ١٠ ماه از روند نزولی شاخص بورس، اکنون معاملات در حال خارج شدن از مسیر اصلاحی است.

ثبات نسبی دلار

وی با بیان اینکه ثبات نسبی قیمت ارز یکی از مهمترین عواملی بود که در هفته‌های گذشته روند تعادلی بازار سهام را رقم زد، اظهار داشت: این روزها فعالان حاضر در بازار سرمایه کمتر از دلار در محدوده‌های قیمتی ٢٠ هزار تومان یا کمتر از آن صحبت می‌کنند.

حدادی خاطرنشان‌کرد: در اردیبهشت‌ماه گمانه‌زنی‌های مربوط به کاهش نرخ دلار به کمتر از ٢٠ هزار تومان به شدت موجب آسیب به بازار سهام شد، بنابراین ایجاد ثبات نسبی در قیمت ارز یکی از مهمترین عواملی بود که باعث شد تا شاخص بورس روند صعودی را در پیش بگیرد.

فاصله گرفتن فعالان بازار سرمایه از اخبار مذاکرات وین

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: در فروردین و اردیبهشت‌ماه یکی از عوامل موثر بر بازار سهام بحث مربوط به مذاکرات وین بود، فاصله گرفتن فعالان بازار سرمایه از اخبار مذاکرات زمینه کمک به ثبات نسبی در معاملات را در روزهای گذشته فراهم کرد.

وی بیان‌داشت: هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی در زمینه بحث مذاکرات وین مطرح می‌شد که آثار مثبت و منفی به نتیجه رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه ابهامی را در بازار به وجود آورده بود، این در حالی است که اکنون دیگر این ابهام‌ها کمتر در تصمیمات فعالان بازار سرمایه نقش دارد.

کاهش ریسک معاملات بورس با مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری

حدادی افزود: با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن کاندیداهای نهایی تا حدود زیادی بازار سرمایه توانسته است ریسک انتخابات را مدیریت کند و از این طریق شاهد کاهش ریسک موجود در بازار هستیم.

وی اضافه‌کرد: اکثر کاندیداها در خصوص بازار سرمایه و حمایت از این بازار وعده‌هایی دادند که در صورت واقعی بودن وعده‌ها، به‌طور حتم می‌تواند برای روند بازار سرمایه مثبت باشد.

نقش پررنگ تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بر معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آنکه دیگر عاملی که در مثبت شدن روند بازار تاثیرگذار بود و به رشد شاخص کل و سهام بزرگ بازار کمک کرد بحث تزریق ٢٠٠ میلیون دلاری بود که واریز بخشی از آن انجام شده است، گفت: این مبلغ قرار است در چند مرحله واریز شود که براساس صحبت‌های انجام شده توسط رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در روزهای آینده شاهد واریزی باقیمانده آن در بازار خواهیم بود.

حدادی اظهار داشت: ممکن است از نظر ریالی این واریزی حدود چهار هزار میلیارد تومان باشد و عدد چندان قابل توجهی در برابر معاملاتی که در بازار انجام می شود محسوب نشود، اما این اقدام نشان می دهد که سران قوا تصمیم دارند تا حداقل از طریق واریز نقدینگی و دیگر راه های ممکن بار دیگر از بازار سرمایه حمایت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این اقدام بیش از آنکه بخواهد از لحاظ ریالی به بازار سرمایه کمک کند، موجب تزریق عوامل مثبت روانی در بازار شد که زمینه بازگشت اعتماد دوباره به بازار را برای ورود نقدینگی‌ها فراهم کرد.

ثبات معاملات در بازارهای جهانی 

وی با اشاره به اینکه روند معاملات در بازارهای جهانی و ثبات ایجاد شده در این بازار از دیگر عواملی بود که در هفته‌های گذشته به رشد قیمت‌های سهام شاخص ساز در بازار کمک کرد، گفت: پس از رشدهایی که در نیمه دوم سال ٩٩ در بازار جهانی رخ داد بسیاری از تحلیلگران به دنبال اصلاح در قیمت‌های بازار جهانی بودند که این موضوع گمانه زنی هایی را برای تغییر روند بازار ایجاد کرد، در حالی که از یک ماه گذشه زمینه ثبات نسبی در معاملات بازارهای جهانی فراهم شده است.

حدادی اظهار داشت: این ثبات نسبی در قیمت‌های جهان و نرخ ارز باعث شد تا گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌های بورسی و فرابورسی در اردیبهشت‌ماه مطلوب باشد و روند بازار هم از نظر بنیادی به دنبال خرید سهام پیش برود.

ثبات و کاهش در نرخ بهره بانکی

 به گفته وی، ثبات و کاهش در نرخ بهره بانکی از دیگر عواملی بود که می تواند در میان‌مدت به بهبود روند بازار سرمایه کمک کند.

افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام 

حدادی، به افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام در هفته‌های گذشته اشاره کرد و افزود: ثبات و رکود معاملات در بازارهای موازی اعم از مسکن، طلا، سکه و خودرو زمینه ورود نقدینگی به بازار سهام را فراهم کرد، اکنون این بازارها نسبت به بازار سرمایه گران‌تر هستند و بازار سرمایه از نظر ارزش ذاتی در شرایط بهتری نسبت به دیگر بازارها قرار دارد.

ریزش رمز ارزها 

این کارشناس بازار سرمایه همچنین ریزش رمز ارزها را به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار بر بهبود معاملات بورس دانست و گفت: بازار رمز ارزها به عنوان رقبای اصلی بازار سهام تلقی می‌شود، با توجه به نوسانات منفی و عجیبی که در  این بازار رخ داده به نظر می رسد نقدینگی که در ماه های گذشته در رمز ارزها حرکت کرده بود در حال خروج از این بازار و بازگشت به بازار سهام باشد.

پیشروی صف‌های فروش سهام کوچک به سمت تعادل 

وی تاکید کرد: همچنان در بازار سهام بعد از چند ماه نمادهای کوچک بازار که بیش از ۲۵۰ نماد هستند درگیر صف های فروش و روز به روز در حال نزدیک شدن به تعادل هستند.

حدادی بیان‌داشت: اکنون دیگر بازار سهام مانند چند وقت گذشته شاهد فروشنده ای خاص نیست اما خریداران به دنبال خرید در قیمت‌های منفی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش حجم معاملات در کنار کاهش تعداد صف‌های فروش و افزایش صف‌های خرید در روزهای گذشته، از جمله عواملی هستند که نشان می دهد بازار در حال حرکت به سمت تعادل است. 

رفع کامل ریسک‌های موجود در بازار بعد از انتخابات

وی به چرخش نقدینگی در میان صنایع بزرگ بازار اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از اتفاقات مثبت و خوب بازار در هفته‌های گذشته است که به نظر می‌رسد مقدار ریسکی که اکنون در رابطه با انتخابات در بازار سرمایه وجود دارد پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن شخص رییس‌جمهوری از بین برود و شاهد رونق در معاملات بازار سهام باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.