کتاب گویای مثنوی معنوی به روایت ساعد باقری، شاعر و پژوهشگر نام‌آشنا، در دو دی‌وی‌دی به همت نشر نیستان به بازار آمد.

 «مثنوی معنوی» به روایت ساعد باقری منتشر شد

قدس آنلاینساعد باقری (متولد ۱۳۳۹) شاعر، پژوهشگر ادب فارسی، ترانه‌سرا و مجری‌کارشناس برنامه‌های ادبی تلویزیون و رادیو یکی از چند صدای معدود شناخته‌شده در زمینه خواندن متن‌های ادبی متون کلاسیک در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و خارج از صداوسیما کار خواندن متن‌هایی مانند گلستان، بوستان و منظومه‌های عطار را از سال ۷۸ آغاز کرد.

وی از اواخر سال ۱۳۹۸ خواندن مثنوی معنوی اثر برجسته مولانا (شاعر قرن ششم) را به همت بخش صوتی انتشارات نیستان آغاز کرد. باقری پیش از آن نیز گنجینه الاسرار عمان سامانی و بوستان سعدی را برای همین انتشارات خوانده بود.

مثنوی معنوی جدیدترین اثر وی در این قالب است که پیش از این در پلتفرم‌های مختلف ارائه‌دهنده کتاب‌های صوتی عرضه شده بود و اکنون در دو دی‌وی‌دی (لوح فشرده) و جمعا به مدت ۱۰۵ ساعت به شکل مستقل به دست علاقه‌مندان رسیده است.

به گفته باقری ضبط مثنوی‌خوانی که پیش از دوران کرونا آغاز شده بود، بعد از آغاز شیوع کرونا مدتی متوقف ولی اخیرا و به دلیل اهمیت این کار با رعایت شرایط و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همراهی همکاران استودیو در انتشارات نیستان پی گرفته شده است. 

مبنای باقری در خواندن مثنوی، قدیم‌ترین نسخه موجود این اثر و نسخه معروف به نسخه قونیه است که مرحوم گولپینارلی از روی آن مثنوی را شرح و نثر کرده است،‌ حین خواندن ابیات توضیحات لازم را نیز ارائه می‌دهد و گاه روایت‌های مختلف را بیان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.