با اعلام رسمی نتیجه اعتراض ۱۰ هزار نفر به رد صلاحیتشان در انتخابات شوراهای شهر و روستا، زنگ رقابت‌ها رسما به صدا درآمده و جریان‌های سیاسی به‌زودی از فهرست‌های انتخاباتی‌شان رونمایی خواهند کرد.

آغاز رقابت کاندیداهای شوراهای شهر از ۲۰ خرداد

به گزارش قدس آنلاین ، رقابت‌های داوطلبان پارلمان شهری، در حالی آغاز می‌شود که حاصل روند رسیدگی به اعتراضات منجر به تغییر شرایط ۸ شهری که ردصلاحیت کاندیداهایشان سبب شده امکان رقابت و برگزاری انتخابات را از دست بدهند، نشده است و هنوز اصلاح‌طلبان به رد صلاحیت گسترده کاندیداهایشان معترضند؛ هرچند حمیدرضا کاظمی، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات می‌گوید که این ۸ شهر به‌دلیل کمبود داوطلب از حد نصاب افتاده‌اند.

به‌گفته حمیدرضا کاظمی در شهرهای کشور ۵۱ هزار و ۶۰۰ نفر نام‌نویسی کرده بودند که پس از رسیدگی هیأت‌های اجرایی در سراسر کشور و سپس هیأت نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها در سراسر کشور، بحث رد صلاحیت ۱۱هزار و ۳۹۷ نفر مطرح شد که ۸ هزار و ۸۵ نفر اعتراض کردند. ۶ هزار و ۳۹۸ نفر هم به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات کشور اعتراض کرده بودند که صلاحیت هزار و ۴۷۲ نفر مورد تأیید قرار گرفت و به وزارت کشور اعلام شد.

بزرگی این اعداد وقتی مشخص می‌شود که در کنار آمار رد صلاحیت‌شده‌های دوره قبلی انتخابات شورای شهر پنجم مقایسه شود؛ جایی که کمتر از ۲ هزار نفر از داوطلبان رد صلاحیت شدند. اما این دوره که ترکیب هیأت نظارت بر انتخابات از نمایندگان نزدیک به جریان پایداری در مجلس تشکیل شده حتی از ۱۲ عضو فعلی شورای شهر تهران ابتدا فقط ۲ نفر و پس از اعتراض ۵ عضو دیگر تأیید صلاحیت شدند. کرج، اصفهان، رشت، سمنان و شیراز نیز ازجمله دیگر شهرهایی بودند که رد صلاحیت داوطلبان در آنها خبرساز شد و اصلاح‌طلبان از ردصلاحیت ۸۰ درصدی کاندیداهایشان در برخی از این شهرها خبر دادند.

همچنین به‌گفته رئیس هیأت نظارت قرار است تا پس از انتخابات برای ۸ شهری که انتخابات آنها به حد نصاب نرسیده «تدبیری» اندیشیده شود. شهر بخشایش در آذربایجان‌شرقی، شهر اشترجان در اصفهان، شهرهای طرج و سده، کامفیروز و حسن‌آباد در فارس، شهر توره در مرکزی و شهر لیردف در هرمزگان ۸ شهری هستند که به‌دلیل رد صلاحیت کاندیداها امکان برگزاری انتخابات ششمین دوره شهر و روستا در آنها میسر نیست.  انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا ۲۸ خردادماه همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و از ۲۰ خرداد فرصت تبلیغات برای کاندیداهای این رقابت‌ها شروع خواهد شد.

انتقاد همه‌جانبه به عملکرد هیأت نظارت

رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در شهرهای مختلف تاحدی بوده که چهره‌های شاخص جبهه اصلاحات فرصت حضور در رقابت‌ها را به‌دست نیاوردند و از ۱۲ عضو شورای فعلی شهر تهران فقط ۷ تن احراز صلاحیت شدند. علی اعطا، سیدآرش میلانی، الهام فخاری، محمد علیخانی، مجید فراهانی، محمد سالاری و افشین حبیب‌زاده ۷ نماینده‌ای هستند که احراز صلاحیت شده‌اند و زهرا نژادبهرام، محمودمیرلوحی، حجت نظری، محمدجواد حق‌شناس و زهرا صدراعظم‌نوری ۵ عضو فعلی شورای شهر هستند که رد صلاحیت شده‌اند. 

انتقاد به عملکرد مجلس در رد صلاحیت‌ها حتی در میان نمایندگان اصولگرا نیز شنیده شده و کاظم دلخوش، عضو کمیسیون حقوقی گفته که هیأت نظارت در بررسی صلاحیت‌ها فراقانونی عمل کرده است. محمدباقر قالیباف نیز جلسه‌ای با وزیر کشور و اعضای این هیأت برگزار کرد و طبق گزارش‌ها در این جلسه بر رعایت قانون در روند احراز صلاحیت‌ها تأکید شده است.

درنهایت اما این اعتراض‌ها تغییر محسوسی را در روند کار نمایندگان اصولگرا نداشت و آمار گسترده ردصلاحیت‌شدگان تغییری نکرد. اعضای هیأت نظارت نیز همچنان از عملکرد خود دفاع می‌کند؛ تا جایی که حمیدرضا کاظمی، رئیس این هیأت در نشست خبری گفت: «ما مثل قاضی هستیم و مجموعه‌ها مثل ضابط هستند. نظارت ما استصوابی نیست، کیفی و قانونی است. به همین‌خاطر، نظر مراجع قانونی را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ یعنی این امکان وجود دارد که مرجعی در مورد شخصی نظری داشته باشد و صلاحیت او تأیید شود.» این در حالی است که برخی منتقدان تأکید کرده بودند که این هیأت با نظارت استصوابی آمار رد صلاحیت‌ شده‌ها را به بیش از ۱۱ هزار نفر رسانده است.

از دیگر نقاط مورد انتقاد عملکرد اصولگرایان در هیأت نظارت رد صلاحیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد به‌دلیل عدم ‌التزام به اسلام بود. درحالی‌که طبق قانون او باید به دین خود التزام می‌داشت؛ هرچند رئیس هیأت نظارت به این موضوع نیز مثل دیگر سؤالات پاسخ روشنی نداده   و مشخص نیست که علت دقیق رد صلاحیت نیکنام چه بوده است.
 

کد خبر 606068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.