شبکه خبری المیادین لبنان ضمن پوشش زنده بخش‌هایی از مناظره دوم انتخاباتی ایران، به تاریخچه این مناظرات پرداخت.

ویژه‌برنامه المیادین؛ در تاریخ مناظرات انتخاباتی کدام جریان پیروز بوده است؟

قدس آنلاین: شبکه خبری المیادین، در ادامه پوشش ویژه اخبار سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، میزبان «محمد مهدی شریعتمدار» تحلیلگر سیاسی و کارشناس ارشد امور سیاسی غرب آسیا بود. 

این شبکه در ویژه‌برنامه روز سه‌شنبه که همزمان با برگزاری مناظره دوم پخش شد، به تاریخ مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گزارش کرد که اولین مناظره در انتخابات سال ۱۳۷۶ برگزار شد که بارزترین چهره‌های آن علی اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی بودند. 


اولین مناظره

المیادین گزارش کرد، در انتخابات سال ۱۳۸۰ به دلیل کثرت نامزدان، مناظره برگزار نشد و در سال ۱۳۸۴ انتخابات دو مرحله‌ای شد و مناظره بین دو نماینده مرحله دوم در موضوعات فرهنگی و اقتصادی برگزار شد و بسیار در نتیجه انتخابات اثرگذار بود. 

بنا بر این گزارش، انتخابات سال ۱۳۸۸ با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار شد و تحلیلگران این مشارکت را به دلیل مناظرات انتخاباتی آن سال دانستند. مناظرات در انتخابات سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ ادامه یافت و تا امسال برگزار شده است. 


شریعتمدار در استودیو تهران المیادین

مجری المیادین از شریعتمدار پرسید، اولین مناظره در سال ۱۳۷۶ بین ناطق نوری و محمد خاتمی بوده و نتیجه انتخابات هم می‌گویند غافلگیرکننده بود. اما سوال این است که آیا این نظر درست است که می‌گویند اصلاح‌طلبان بیشتر در این مناظرات پیروز شده‌اند یا خیر. شریعتمدار گفت، بروز پررنگ دو جریان از آن سال بود و قبل از آن دولت شیخ هاشمی رفسنجانی بود. همه رؤسای جمهوری که از آن سال انتخاب شده‌اند، هیچ یک از جریان حاکم نبوده‌اند.

شریعتمدار افزود: به این معنا که رئیس‌جمهورها از همان خط سیاسی حاکم نبوده‌اند. وقتی وزارت کشور   ان تخابات را برگزار کرده، دولت حاکم و مستقر نمی‌تواند نظر خودش را تحمیل کند و نامزد مد نظرش لزوما پیروز شود. بالعکس تا کنون همه رئیس‌جمهوران بعد از آن تاریخ، از خط سیاسی مقابل آن دولت حاکم بوده است. 

اما در خصوص سوال شما باید بگویم خیر. اینطور نیست که اصلاح‌طلبان پیروز مناظرات بوده‌اند. گاهی اصلاح‌طلبان و گاهی اصولگرایان. در مورد آخر هم حسن روحانی را هر چند مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت اما نمی‌توان او را به معنای دقیق، اصلاح‌طلب دانست. 


پخش مناظره به همراه گزارش خبرنگاران المیادین

شبکه المیادین همچنین در این ویژه‌برنامه بخش‌هایی از مناظره امروز  نامزدهای ریاست جمهوری را به شکل زنده پخش کرد. 


پخش مناظره به همراه گزارش خبرنگاران المیادین

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.