اگر مستأجر هستید و قرارداد یکساله شما به پایان رسیده پیشنهاد ما این است که هرچه زودتر و هرطور می‌توانید با صاحبخانه‌تان دست‌کم برای یک سال دیگر به توافق برسید؛ در غیر این صورت هزینه چند میلیونی جابه‌جایی و اسباب‌کشی در انتظار شما خواهد بود.

هزینه میلیونی برای چند ساعت اسباب‌کشی!

بیشترین هزینه جابه جایی مسکن مربوط  به کمیسیون بنگاه یا مشاور املاک است و بخش مهم دیگر هم به هزینه کرایه ماشین حمل بار و دستمزد کارگر مربوط می‌شود، حتی برای جابه‌جایی هر وسیله و هر ساعت اضافه باید پول جداگانه‌ای پرداخت شود.

در شرایطی که قیمت اجاره‌خانه‌ها در برخی موارد ۱۰۰درصد افزایش یافته است، مستأجران با دغدغه گران شدن نرخ حمل اثاثیه منزل نیز مواجه‌اند، به طوری که هر سال باید رقمی را به عنوان کرایه حمل بار و کارگر برای جابه‌جایی لوازم منزل پرداخت کنند که بار مالی مضاعفی را بر جیب مستأجرانی که از درآمد کمی برخوردارند تحمیل می‌کند.

دفترهای باربری‌های کنارخیابانی

این روزها مؤسسه‌های حمل بار به‌ویژه به صورت غیرمجاز و بدون داشتن دفتر کار و پروانه کسب، فضای مجازی را در قرق خود درآورده‌اند؛ کامیون‌هایی که در سطح شهر و کنار خیابان‌های اصلی شهر توقف کرده و دفتر کارشان را با یک تلفن بنا کرده‌اند، به فعالیت مشغول هستند.

با این حال، با برخی شرکت‌های حمل بار که تماس گرفتیم در بیشتر موارد چهار کارگر برای تسریع در انجام کار اسباب‌کشی پیشنهاد می‌کردند. در بیشتر باربری‌ها نرخ‌ها متفاوت است و قیمت‌های هر شرکت با دیگری فرق می‌کند و تقریباً هیچ‌کدامشان برای قیمت‌گذاری کاری به تعرفه‌های مصوب اتحادیه ندارند. این شرکت‌ها برای هرکارگر حداقل ساعتی

۴۰ هزار تومان و برای کامیون مسقف ساعتی ۹۰هزار تومان را اعلام می‌کنند.

این یعنی هزینه اولیه کارگرها و ماشین حمل بار جمعاً در خوشبینانه‌ترین حالت برای پنج ساعت کار حدود ۶۵۰هزار تومان می‌شود و هر ساعت اضافه برای اسباب‌کشی، باید هزینه آن پرداخت شود. این تازه اول ماجراست! خدا نکند چشم کارگرها به یخچال سایدبای‌ساید، گاوصندوق، بوفه، مبل تختخواب شو و... بیفتد؛ در این حالت باید برای جابه‌جایی این وسایل حجیم، سنگین و به گفته باربری‌ها حساس هزینه اضافه پرداخت کنید. برای مثال جابه‌جایی یخچال سایدبای‌ساید برای هر طبقه (طبقه‌های مبدأ و مقصد محاسبه می‌شود)، ۵۰هزار تومان به هزینه‌هایتان اضافه می‌شود، یعنی اگر بخواهیم هزینه‌ حمل یک یخچال ساید از طبقه چهارم به طبقه سوم را حساب کنیم، باید تعداد طبقات جابه‌جایی را هفت ‌طبقه در نظر بگیریم؛ در این صورت جابه‌جای تنها یک یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید ۳۵۰هزار تومان برای شما آب می‌خورد.

هزینه لوکس برای کالای لوکس

اگر میز ناهارخوری ۶نفره به بالا هم داشته باشید به ازای هرطبقه ۳۰هزار تومان هزینه روی دستتان می‌گذارد، هزینه‌ جابه‌جایی گاوصندوق کاملاً به وزن آن مربوط است و پشت تلفن به شما قیمت نمی‌دهند، اما کمترین هزینه جابه‌جایی گاوصندوق برای هر طبقه ۴۰هزار تومان است. برای جابه‌جایی برخی کالاهای لوکس باید هزینه‌های لوکس هم بپردازید مثلاً برای جابه‌جایی یک پیانو بزرگ باید به ازای هرطبقه ۷۰هزار تومان ناقابل به مبلغ کل هزینه اسباب‌کشی خود اضافه کنید، به عبارتی برای چهار طبقه در مبدأ و مقصد تنها ۲۸۰هزار تومان هزینه حمل پیانو شما می‌شود.

تبلیغات دردسرساز در فضای مجازی

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل درون شهری مشهد در این خصوص با اشاره به اینکه نرخ‌های حمل بار، مصوب کمیسیون نظارت است، گفت: نرخ کارگر دست اتحادیه نیست و در واقع بیشتر مشکلات ما هم به همین موضوع مربوط است، این افراد در هر جا که فعالیت می‌کنند برای خودشان نرخ دارند و به دفتر مربوط کمیسیون می‌پردازند در حقیقت توافقی است، اما ماشین‌ها اجازه ندارند بیشتر از آن نرخی که برایشان مصوب شده از شهروندان مطالبه کنند.

خلیل دانش‌عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه شهروندان برای گرفتن ماشین حمل اثاثیه می‌توانند با تماس با اتحادیه از واحدهای مجاز اطلاعات کسب کنند، افزود: مسبب بسیاری از گرانی‌ها و نرخ‌های متفاوت و در بسیاری از موارد سرقت‌هایی که از منازل انجام می‌شود؛ سایت‌های پذیرنده آگهی هستند که با گرفتن اندک مبلغی هر آگهی را روی سایت خود قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه این روزها شکایت‌ها درخصوص سرقت اثاثیه منزل شهروندان توسط باربران و کارگران غیرمجاز افزایش پیدا کرده است، افزود: هویت این کارگران به دلیل اینکه به طور موقت فعالیت می‌کنند توسط شرکت‌ها مشخص نیست و باید همان‌گونه که مدیران شرکت‌ها توسط اداره اماکن تأیید صلاحیت می‌شوند، کارگران و رانندگان این شرکت‌ها هم توسط اماکن صلاحیتشان تأیید شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از آگهی‌هایی که به عنوان حمل بار در فضای مجازی وجود دارند هیچ‌گونه مجوزی ندارند، اظهار کرد: درحال حاضر ۲۵۰مؤسسه حمل بار مجاز عضو اتحادیه در حال فعالیت‌اند و مابقی به صورت غیرمجاز و فردی فعالیت می‌کنند.

اختلاف شهرداری و اتحادیه

به ضرر مردم

در حالی که عنوان می‌شود مدیریت، نظارت و ساماندهی بر تمامی امور حمل‌ونقل بار و مسافر برعهده شهرداری‌ است، رئیس اتحادیه حمل بار و اثاثیه مشهد می‌گوید: شهرداری تنها یک برچسب می‌دهد و پولش را می‌گیرد و هیچ نظارت دیگری بر مؤسسه‌های کرایه و حمل بار ندارد و نرخ‌گذاری نیز برعهده اتحادیه است، یعنی هنوز اختلاف بین شهرداری و اتحادیه حمل بار در شهر باقی است و متضرر اصلی در این بین مردم هستند.

وی افزود: اکنون چند روزی است با وجود دادن مجوز تردد از سوی شهرداری به کامیون‌های حمل بار، اما مأموران شهرداری و انتظامی خودروهای حمل بار را به دلایل مختلف مثلاً تردد در ساعت‌های غیرمجاز جریمه می‌کنند و این امر موجب می‌شود هزینه این جریمه توسط باربران از جیب مردم گرفته شود.

وی افزود: اسباب‌کشی از ساعت ۸ شب به بعد ممنوع است، مگر اینکه از کلانتری محل مجوز دریافت شود، این درحالی است که اسباب‌کشی که از ساعت ۳ بعدازظهر شروع شده و مثلاً به دلیل حجم بالای وسایل تا ساعت ۱۰شب زمان برده است، نباید مشمول جریمه شود.

وی به شهروندان توصیه می‌کند از واحدها و مؤسسه‌های باربری مجاز ماشین برای حمل اثاثیه منزل خود کرایه کنند تا اتحادیه بتواند نظارت و کنترل بیشتری بر نرخ‌ها و شکایت‌های احتمالی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.