برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۰ با شعار اصلی «خدمت کریمانه؛ گره‌گشایی به رسم اهل بیت علیهم‌السلام» اجرا می‌شود. این شعار کلی که اسامی روزهای دهه کرامت نیز با الهام از آن انتخاب شده است، فرصت بهره‌گیری از ظرفیت‌های این دهه برای گره‌گشایی از مردم به‌ویژه آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا را فراهم کرده است.

گره گشایی از کار مردم با مشارکت سیاسی و اجتماعی

به منظور توجه به گره‌گشایی‌هایی که این روزها بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد با حجت‌الاسلام مرتضی ادیب‌یزدی، کارشناس مذهبی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود.

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت که از اول تا ۱۱ ذی‌القعده است، می‌گوید: یکم ذی‌القعده ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و یازدهم این ماه ولادت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) و میانه این دهه یعنی ششم ذی‌القعده، سالروز ولادت حضرت احمد بن موسی(ع) است. در تشبیه، ایشان همچون علمدار کربلا برای امام رضا(ع) بوده‌اند و شهادتشان نیز اینچنین بوده یعنی دو دستشان را قطع کردند و بر سر مبارکشان عمود آهنین زدند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه این دهه یادآور خاطرات شیرین ولادت فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر(ع) است، تصریح می‌کند: از نظر شمار فرزندان معصومان(ع) مدفون در ایران، تعداد فرزندان امام کاظم(ع) بیشتر است و این حضور سبب برکات بسیار برای ایران و ایرانیان در طول تاریخ شده است.

برکات گرامیداشت دهه کرامت

وی با اشاره به برکات و آثار بزرگداشت دهه کرامت، اضافه می‌کند: درباره برکات برگرفته از اقامه دهه کرامت هر چه سخن بگوییم باز هم جای کار دارد، چنان‌که تحقق شعار «خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع) » را می‌توان از این برکات دانست.

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی تأکید می‌کند: امروز در کشور بیش از هر امر دیگری نیازمند احیای سنت‌های رسول خدا(ص) و حضرات معصومین(ع) هستیم به‌ویژه در شرایطی که فضای مجازی واقعیت را تحت تأثیر قرار داده و جای اشاعه رفتارها، سبک زندگی و سیره ائمه(ع) در آن به‌شدت خالی است و اشارات معدود و محدودی که می‌شود، کافی و مؤثر نیست. از این‌رو، ضرورت دارد برای احیای این سنت‌ها بیش از این‌ها کار شود و جامعه جایگاه معصومین(ع) به عنوان معلمان قطعی و اصلی آحاد بشر را بشناسد. باید توجه داشت جایی که پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) و فرزندانشان هستند کفران نعمت است به دیگران و مکاتب دیگر رجوع شود و این بی‌توجهی و ناسپاسی، موجب سقوط و ظلمت می‌شود.

گره‌گشایی از مردم در صدر فعالیت‌های اهل بیت(ع)

این کارشناس مذهبی در ادامه می‌گوید: در میان رفتارهایی که ائمه(ع) در زندگانی نورانی خویش داشته‌اند مسئله گره‌گشایی از مردم در صدر اولویت بوده است، چنان‌که نقل است امام صادق(ع) با یکی از اصحاب سرّ خود مشغول طواف بودند و آن صحابی مشغول ذکر و ثنا بود. در فرصتی از طواف، شخصی در کنار گوش آن صحابی نکته‌ای گفت و رفت. امام صادق(ع) از چیستی سخن و خواسته او پرسیدند، آن صحابی عرضه کرد: حاجتی داشت بعد از طواف انجام می‌دهم، امام صادق(ع) فرمودند: نه! طواف را رها کن و برای رفع مشکل او برو. این تأکید نشان از اهتمام به رفع دغدغه و مشکلات مردم در سیره ائمه(ع) دارد.

وی در ادامه می‌گوید: در این عالم بالاتر و برتر از دست‌های گره‌گشا نیست، چنان‌که دستان قمر بنی‌هاشم، علمدار کربلا(ع) گره‌گشا بود و دست خدا در دستان ایشان تبلور یافت و به‌خاطر همین گره‌گشایی‌ها خداوند پرچم ایشان را تا قیامت بالا نگه داشته است: «رفع الله رایت العباس». تا این پرچم بالا بود کسی جرئت جسارت به خیمه‌های حضرت سیدالشهدا(ع) را نداشت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه انسان از نظر جسمی و روحی ضعیف است، ابراز می‌کند: انسان در آماج خطرات و ابتلائات قرار دارد و همیشه خوف و گره‌های فکری در او هست، در این میان، موفق کسی است که بتواند روحیه والا و بالایی را به جامعه انتقال دهد تا مردم به برکت این روحیه که رجا و امیدواری نام دارد مشکلاتشان برطرف شود. باید توجه داشت اینکه بخواهیم به جزء جزء مشکلات دیگران بپردازیم و درصدد رفع آن‌ها بربیاییم ممکن نیست، چون هر مشکلی که برطرف می‌شود مشکلی دیگر رخ می‌نمایاند. راه نجات آن است روحیه امیدواری، صلابت و عزت‌مداری به افراد و آحاد مردم تفهیم شود تا همه برای خود چنان جایگاهی قائل باشند که مشکلات را بزرگ نشمارند و درصدد دریافتن جوهره وجودی خویش به عنوان انسان برآیند.

به جامعه امید و نشاط معنوی بدهیم

وی با بیان اینکه اگر بتوان با گره‌گشایی به سیره اهل بیت(ع) به مردم امید اجتماعی و نشاط معنوی بدهیم در واقع به آن‌ها ماهیگیری یاد داده‌ایم، می‌گوید: خدای متعال در سوره مبارکه قیامت از سرانگشتان دست صحبت کرده است؛ این سرانگشتان قصه‌ها دارد و کارهای بسیار از آن‌ها برمی‌آید. چند روز دیگر در کشور انتخابات برگزار می‌شود و دشمنان درصدد هستند مردم را از حضور و تأثیر این حضور ناامید کنند، اما خداوند سرانگشت مشکل‌گشا را در اختیار همه قرار داده تا برای عزت و استقلال کشور در عرصه انتخابات حضور بیابند.

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی با اشاره به برخی نظرات و اقوال مبنی بر حضور نیافتن در انتخابات به دلیل پاره‌ای از مشکلات که در کشور وجود دارد، می‌افزاید: تعجب است از آنان که از حضور در انتخابات سر باز می‌زنند! نظام و انقلاب و رهبری به جای خود، اما این نعمت رأی‌دهی پس از قرن‌ها به برکت انقلاب برای ایرانیان ایجاد شده است. اگر این اقتدار مبتنی بر ولایت سرسوزنی کاهش یابد دشمنان تاریخ و تمدن ایران به احدی مهلت نمی‌دهند؛ چنان‌که همه توطئه‌های چنددهه اخیر آن‌ها در منطقه برای ضربه زدن به ایران اسلامی بوده است اما همان سرانگشتان مشکل‌گشا دشمن را در همه ادوار ناامید کرده است.

وی درباره برکات حضور مردم در انتخابات در عرصه گره‌گشایی از مشکلات مختلف کشور، می‌گوید: این انگشت‌هایی که پای برگه‌های رأی می‌خورد مشکل‌گشایی از کشور است؛ آن‌هایی که به این وظیفه عمل نمی‌کنند نه فقط به خود بلکه به دیگران هم ضربه می‌زنند، برای همین هم شرکت در انتخابات فرض و واجب است. آن‌ها هم که به بهانه احراز صلاحیت نشدن خود در انتخابات شرکت نکنند به جای خداپرستی، دچار خودپرستی شده‌اند، حتی اگر در حق آن‌ها ظلم شده باشد نباید چنین رویه‌ای داشته باشند. این نظام با خون حاج قاسم‌ها رشد کرده و بارور شده و باید حفظ شود؛ باید در مقابل مشکلات صبور بود و اگر نگاه و هدف ما خدمت به مردم و کشور است، جایگاه دیگری برای خدمت یافت. قهر کردن با نظام و صندوق‌ها، ظلم مسلم و آشکار به کشور و شهداست.

اگر قرار بود کسی قهر کند، امام رضا(ع) باید چنین می‌کرد

این کارشناس مذهبی با اشاره به پذیرش ولایتعهدی مأمون از سوی امام رضا(ع) و تلاش آن حضرت(ع) برای رشد و اعتلای شیعه از این مسیر، اظهار می‌کند: اگر قرار بود کسی از حضور در عرصه سیاست و مشارکت‌های اجتماعی قهر کند، باید امام رضا(ع) به عنوان امام معصوم(ع) چنین می‌کردند، به‌ویژه آنکه می‌دانستند چرا مأمون از ایشان برای حضور در مرو دعوت کرده است؛ باوجود این آمدند و شرایط به گونه‌ای شد که این حضور و هجرت نام شیعه را در پرتوی عالم آل رسول(ص) عالمگیر کرد و همه دریافتند شیعه زنده و در تکاپو و تأثیرگذار است.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: اگرچه حضرت ثامن‌الحجج(ع) اصل نظام جائر عباسی را قبول نداشتند اما با فعالیت‌های سیاسی و حضور در عرصه اجتماع قهر نکردند و این حضور در میدان حضرت رضا(ع)، در دفاع از حقانیت شیعه ولو در دربار مأمون تأثیری شگرف در تاریخ بر جای داشت. از این‌رو، باید از ایشان حضور در صحنه به‌خصوص مواضع سرنوشت‌ساز را آموخت و اینچنین از کیان مذهب و مکتب دفاع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.