مسئولان دانشگاه هنرهای زیبا هامبورگ، یکی از استادان یهودی این دانشگاه و از بازماندگان هولوکاست را به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی اخراج کردند.

بازمانده هولوکاست به دلیل انتقاد از اسراییل از دانشگاه اخراج شد

قدس آنلاین: مسئولان دانشگاه هنرهای زیبا هامبورگ، یکی از استادان یهودی این دانشگاه و از بازماندگان هولوکاست را به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی اخراج کردند. آدام برومبرگ، استاد عکاسی دانشگاه هنرهای زیبا هامبورگ، چندی پیش در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، رژیم صهیونیستی را حکومتی آپارتاید معرفی کرده بود.

اواسط ماه مه، آدام برومبرگ، استاد عکاسی دانشگاه هنرهای زیبا هامبورگ در صفحه اینستاگرام خود، دولت اسرائیل را به عنوان یک رژیم آپارتاید معرفی کرد. او گفت که راست‌گرایان افراطی در غزه، به مردم فلسطین و حماس حمله می‌کنند. برومبرگ، علاوه بر رژیم صهیونیستی، خواستار تحریم سازمان‌ها و انجمن‌های فرهنگی شد که با این رژیم همکاری می‌کنند. به طور مثال، او از موزه زابلودویچ در لندن نام برد که با رژیم صهیونیستی همکاری نزدیکی دارد. این استاد دانشگاه، همچنین اطلاعات زیادی از مراکز فرهنگی و هنرمندان آلمانی که تحت نفوذ اسرائیل کار می‌کنند، در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او خطاب به همه هنرمندان آلمان و سایر نقاط جهان گفت که در صورت همکاری با اسرائیل، شریک جرم آنها خواهند بود.

از آن زمان، برخی از کاربران طرفدار رژیم صهیونیستی در اینستاگرام، این استاد دانشگاه را به یهودی‌ستیزی متهم کردند. این در حالی است که برومبرگ، یهودی است و خانواده‌اش از بازماندگان هولوکاست هستند. همچنین او در دوران آپارتاید در آُفریقای جنوبی بزرگ شده است و تجربیات زیادی از رفتارهای نژادپرستانه دارد. با این وجود، خبرها حاکی از آن است که مسئولان دانشگاه هنرهای زیبا هامبورگ نیز به بهانه یهودی‌ستیزی به همکاری خود با این مدرس دانشگاه پایان داده‌اند.

آنها مدعی‌اند که تحریم سازمان‌ها و انجمن‌هایی که با اسرائیل همکاری دارند، بر اساس قوانین آلمان، یهودی‌ستیزی محسوب می‌شود. چرا که پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) در سال ۲۰۱۹، قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل به عنوان یهودی‌ستیزی طبقه‌بندی می‌شود.

البته در دسامبر سال ۲۰۲۰، گروهی از فرهنگیان، طوماری برای حذف این قانون تهیه کردند که برومبرگ نیز آن را امضا کرد. او در این باره به خبرنگار تاگس‌تسایتونگ گفت: «تهیه و امضا این طومار به آسانی انجام نشد. اما ما می‌خواستیم به قانون ظالمانه آلمان اعتراض کنیم. بر اساس این قانون، انتقاد از صهیونیسم به معنای یهودستیزی است. در واقع آلمانی‌ها برای آنکه مسئله هولوکاست را کم‌رنگ کنند، در هر شرایطی از اسرائیل حمایت می‌کنند. حال سوال من این است که چرا فلسطینیان باید هزینه گناه آلمانی‌ها در گذشته را بپردازند؟»

او همچنین در بخش دیگری از مصاحبه گفت: «پوجو زابلودویچ و همسرش تا به امروز یک مجموعه هنری متشکل از ۵ هزار اثر هنری جمع‌آوری و نمایشگاهی بین‌المللی از این آثار در لندن راه‌اندازی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های «اشپین‌واچ» و «مانیتور خاورمیانه» این مجموعه تنها در راستای تبلیغ منافع اسرائیل ایجاد شده است.»

برومبرگ در این باره اضافه کرد: «اکنون مشخص شده است که خانواده زابلودویچ نقشی اساسی در روابط میان انگلیس و اسرائیل دارند. به‌همین دلیل، هنرمندان بسیاری از سال ۲۰۱۴، همکاری با موزه زابلودویچ را تحریم کرده‌اند.»

این استاد عکاسی، صریحاً زابلودویچ را به «باهنرشویی» متهم کرد. باهنرشویی به معنای از بین‌بردن جنایات سیاسی و فساد اقتصادی با سوء‌استفاده از لطافت و زیبایی هنر است. به گفته او، زابلودویچ از فروش آثار هنری و فرهنگی برای تبلیغ اسرائیل استفاده می‌کند و می‌خواهد به دولت نژادپرست اسرائیل، مشروعیت دهد.

برومبرگ در این باره گفت: «در سال ۲۰۱۰، گروهی به من پیشنهاد دادند که در ازای ۱۰۰ هزار دلار، یک پروژه عکاسی را به انتخاب خودم در اسرائیل به نمایش بگذارم. من مخالفت کردم. آنها در واقع می‌خواستند، من را به عنوان یک هنرمند بخرند تا به نفع اسرائیل اقدامی انجام دهند. این نمونه بارز تلاش برای باهنرشویی است.»

برومبرگ در سال ۱۹۷۰ در آفریقای جنوبی در یک خانواده یهودی متولد شد. خانواده او از بازماندگان هولوکاست بودند. این استاد دانشگاه، از ۱۶ سالگی علیه آپارتاید فعالیت‌های زیادی داشته است.

در حال‌حاضر، تعدادی از اعضای خانواده وی در بیت‌المقدس زندگی می‌کنند. با اوج گرفتن اوضاع در نوار غزه، خانواده او نیز در شرایط نامناسبی قرار گرفته‌اند. به‌طور مثال، خواهرزاده او مجبور است با کودک تازه متولدش در پناهگاه مخفی شود. بنابراین، برومبرگ نگران خانواده‌اش است. با این وجود، او می‌داند که فلسطینیان شرایط خیلی سخت‌تری را تجربه می‌کنند. او در این باره گفت: «بسیاری از یهودیان از شرایط پیش آمده ناراضی هستند، اما نمی‌توان آن را با نگاهی که فلسطینیان در نوار غزه تجربه می‌کنند، مقایسه کرد. فلسطینیان رنج زیادی می‌برند.»

برومبرگ معتقد است که انتقاد از رژیم صهیونیستی را نباید با یهودی‌ستیزی یکی دانست: «از نظر من هر کسی که طرفدار نتانیاهو باشد، از یک سیستم آپارتاید حمایت می‌کند. همه باید بدانند که برابر دانستن یهودستیزی و انتقاد از اسرائیل، به خودی خود یهودی‌ستیزی محسوب می‌شود. همه باید بدانند که تحمل و صلح از اصول دین یهود است.»

به اعتقاد برومبرگ جهان در حال تغییر است. او در این باره گفت: «در حال‌حاضر، جهان نوعی همبستگی مقطعی را تجربه می‌کند. بسیاری در سراسر جهان، سعی می‌کنند تا از مواضع فلسطینیان حمایت کنند. سال‌ها پیش، جهانیان توجهی چندان به مسائل فلسطین نداشتند، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن توجه می‌کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.