نشست مشترک وزرای جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و کشاورزی کشور عراق، به میزبانی استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

برگزاری نشست مشترک وزرای جهاد کشاورزی ایران و عراق

به گزارش قدس آنلاین، نشست مشترک کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی کشور عراق با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی در خصوص بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه کشاورزی در محل دفتر استاندار برگزار شد و طرفین به بحث و تبادل نظر پرداختند.
استاندار خراسان رضوی در بخشی از این نشست با تشریح ظرفیت‌های فراوان استان اظهار کرد: استان خراسان رضوی دومین استان کشور از لحاظ جمعیت، چهارمین استان کشور از نظر مساحت و ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و  ترکمنستان دارد.
معتمدیان با بیان اینکه دومین فرودگاه بزرگ کشور در مشهد مقدس قرار دارد، افزود: قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا، روزانه حدود ۳۰۰ پرواز از اقصی نقاط کشور و کشورهای منطقه در این فرودگاه داشتیم.
وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از مناطق مهم کشور در حوزه کشاورزی است، گفت: ظرفیت سطح زیر کشت زراعی و باغی خراسان رضوی یک میلیون هکتار است. در این راستا ۱۱ درصد کل باغات کشاورزی کشور متعلق به خراسان رضوی و ۷ درصد تولیدات کشاورزی کشور هم به این استان تعلق دارد.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده زعفران جهان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید سالانه این استان ۳۲۰ تن بوده و مجموع صادرات ۷۸ درصدی کشور در حوزه زعفران متعلق به خراسان رضوی است.
معتمدیان همچنین با بیان اینکه خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده گوشت قرمز کشور است، گفت: خراسان رضوی دومین تولیدکننده تخم مرغ، سومین تولید کننده شیر، دومین تولید کننده پسته و دومین تولید کننده پیله ابریشم کشور است. همچنین این استان سومین استان کشور در بحث شراکت تجاری در صادرات به عراق محسوب می‌شود.
وی در پایان ابراز کرد: برای کشت فراسرزمینی و صادرات به کشور عراق آمادگی داریم.
محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی کشور عراق در پاسخ به سخنان استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: از استاندار خراسان رضوی سپاسگذار هستم. اولین بار که وارد مشهد شدم مشاهده کردم که باغات زیبایی دارید و این نشان‌دهنده سعی و کوشش استانداری و شهردار مشهد است.
وی تاکید کرد: مشهد یک امتیاز ویژه در بخش کشاورزی دارد. در این راستا مشهد هم شهر مقدس و هم شهر کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست با اشاره به نتایج و تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده، اظهار کرد: مراودات تجاری خیلی خوبی با کشور عراق داریم و میزان زیادی از کالاهای ما به کشور عراق صادر می‌شود. همچنین ۲۳ درصد از این کالاها مربوط به بخش کشاورزی است.
کاظم خاوازی ادامه داد: کالاهای ما باید نظم خاصی برای صادرات به عراق داشته و از تعرفه ترجیحی برخوردار باشد و دیگر مقررات مربوط به گمرک و کیفیت محصولات کشاورزی و پروتکل‌های مرتبط با دامپزشکی نیز باید رعایت شود تا در مرزها دچار مشکل نشویم. از این رو لازم است تا به همکاری بیشتری برسیم.
وی تصریح کرد: امضای واردات بسیاری از کالاها به عهده وزیر کشاورزی و وزیر تجارت عراق است. در این راستا پس از بازدید وزیر کشاورزی کشور عراق از نمایشگاه دام، طیور و آبزیان اصفهان آماده امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و عراق خواهیم شد.
وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که وزیر محترم کشاورزی عراق قول دادند تا آن را پیگیری کنند، بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی ما و شرکت‌های مرتبط با بخش کشاورزی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.