وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش زنده‌یاد علی مرادخانی در میراث‌داری و خلق آثار تازه هنری به‌ویژه موسیقایی گفت: وی در حافظه تاریخی هنرمندان باقی خواهد ماند.

 مرادخانی در حافظه تاریخی هنرمندان خواهد ماند

قدس آنلاین: به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی امروز (چهارشنبه، ۱۹ خرداد) در آیین خاکسپاری مرحوم علی مرادخانی در بهشت زهرا با اشاره به بیش از سه دهه مدیریت به یادماندنی آن مرحوم در عرصه فرهنگ و هنر گفت: زیست فردی ایشان خاص و شور زندگی در گفتارش نمایان بود. همه صورتش لبخند و سرشار از زندگی بود. ترکیب هنر و تدین را می شد در زندگی او دید. با همه وجود، شیفتگی هنر را داشت و الگوی تواضع، ادب، متانت و صمیمیت بود. 
وی افزود: در جای جای حوزه فرهنگ و هنر ایران می توان نقش مدیریتی ایشان را یافت‌. دغدغه داشت که نسیم و عطر فرهنگ و هنر ایران به همه جهان برسد. بخشی از معرفی فرهنگ و هنر ایران به جهان توسط ایشان انجام شد. او تعلق خاطری به حوزه موسیقی داشت و علاوه بر میراث داری در خلق و تولید آثار تازه نقش داشت. همچنین پناهگاه اهل موسیقی بود. او در حافظه تاریخی هنرمندان خواهد ماند.

زنده یاد علی مرادخانی (متولد ۱۳۳۷) مدیر پیشین امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه موسیقی تهران، یک ماه پیش به کرونا مبتلا و به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شده بود که صبح دوشنبه (۱۷ خرداد) دعوت حق را لبیک گفت. مراسم خاکسپاری وی امروز در بهشت زهرا با حضور فعلی و علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و مسکن، محسن نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و جمعی از هنرمندان در حال برگزاری است.

 مرحوم مرادخانی در حافظه تاریخی هنرمندان خواهد ماند
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: باعث تاسف است این شخصیت گرانقدر را از دست دادیم. یکی از چیزهایی که مرحوم پیگیری می کرد مساله واکسن هنرمندان بود. در همان شرایط دشوار با دیگران تماس می گرفت و موردی پیگیری می کرد.

وی ادامه داد: دوستی او با هنرمندان از نوع اداری و تشریفاتی نبود. از نوع جوشش دلی بود. او از یک سو با ایران و فرهنگ و هنر پیوند داشت و از سوی دیگر در ساختار اداری کار می کرد. همان زمانی که پست اداری نداشت نیز موثر بود. با گفت‌وگو و بدون بخشنامه بسیاری راه ها را باز می کرد.
مرحوم مرادخانی اولین سمفونی آیینی یعنی سمفونی عاشورا را در ایران اجرا کرد که این کار شجاعت می خواست. این اقدامش نشاندهنده علاقه او به سیدالشهداء بود. سال ها بعد سفیر ما در یکی از کشورهای اروپایی پیگیری کرد که این سمفونی آنجا هم اجرا شود.

مرادخانی پناهگاه اهالی موسیقی بود

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز گفت: در همه این سال ها دو پناهگاه و ستون داشتیم که یکی از آنها رفت. دومین پناه ما استاد داوود گنجه ای است که اینجا تشریف دارند.
وی ادامه داد: از ۳۱ سال پیش او را شناختیم‌. از روزی که آمد قدمش برای اهالی موسیقی مبارک بود. او را عضو خانواده خودش می دانستند. جامعه سینما و تئاتر او را به اندازه ما می‌شناختند و دوست داشتند. مرادخانی یک نام بود و منصب نبود. همه جا حرفی که می زد شنیده می‌شد. از سال ۸۳ در مرکز موسیقی بود ولی سمت مهمی نداشت. در همه این ۹ سال جامعه موسیقی به او مراجعه می‌کردند. هیچ کس نمی دانست او چه کاره است. روزی که استاد همایون خرم به رحمت خدا رفت اجازه نمی‌دادند استاد (محمدرضا) شجریان جایی بخواند. به مرحوم گفتم استاد شجریان می‌خواهد در مراسم خاکسپاری بخواند که موافقت کرد. مرادخانی شجاعت داشت که هزینه بدهد. 

همچنین پیروز حناچی، شهردار تهران با ارسال پیامی به این مراسم درگذشت مرحوم مرادخانی را تسلیت گفت. وی در این پیام نوشته بود: مرحوم مرادخانی در سال های پربرکت عمر خود منشا اثر و برکت بود. این ضایعه را به خانواده گرامی وی تسلیت عرض می‌گویم. وی با تاسیس خانه و موزه موسیقی تلاش کرد هنرمندان گرد هم جمع شوند و امور خود را پیگیری کنند.

خشایار اعتمادی، خواننده پاپ نیز اظهار داشت: اگر حمایت محکم و جانانه مرحوم مرادخانی نبود، بخشی از موسیقی یعنی موسیقی پاپ وجود نداشت.  هم اکنون افراد زیادی در این عرصه از هنر فعالیت دارند.
وی افزود: سال ۷۳ وقتی برای فعالیت هنری به ایشان مراجعه کردم به من گفتند صبور باش. شک داشتم که موسیقی پاپ در کشور ما رونق بگیرد. ایشان گفتند می شود و شد. 

در پایان این مراسم کوتاه که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شده بود، محمد مرادخانی، فرزند مرحوم مرادخانی از حضار تشکر و حجت الاسلام دعایی برای آن مرحوم نماز میت را قرائت کرد و علی مرادخانی راهی خانه ابدی شد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.