بیژن عبدی گفت: دولت سیزدهم باید با انضباط مالی مراقب کاهش کسری بودجه باشد تا به هر بهانه‌ای برای تأمین کسری دولت برای خلق پول به سراغ بانک مرکزی نرود.

دولت سیزدهم باید اصلاحات بانکی را کلید بزند/ مهمترین گام دولت آینده باید جلوگیری از خلق پول باشد

بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص وظایف دولت آینده در اصلاحات بانکی و اهمیت این موضوع به قدس آنلاین گفت: قطعا ساختار بانکی کشور ایرادات زیاد و بزرگی دارد، ایراداتی که دولت آینده برای رفع آن باید با سرعت ودقت نظر به مباحث لازم ورود کند. بنده معتقدم شاید اولین کاری که دولت سیزدهم در اصلاحات بانکی باید کلید بزند مانع تراشی در برابر خلق پول بی‌ضابطه و بی قاعده‌ای است که بانک‌های خصوصی با چراغ سبزدولت برای تأمین منافع خود انجام می‌دهند و تورم زیادی را به مردم تحمیل می‌کنند.

وی دراین باره افزود: ضمن اینکه دولت سیزدهم باید با انضباط مالی مراقب کاهش کسری بودجه باشد تا به هر بهانه‌ای برای تأمین کسری دولت برای خلق پول به سراغ بانک مرکزی نرود. خلق پول تنها زمانی مجاز است که متناسب با آن کالای فیزیکی در جامعه تولید شود، بنابراین اگر تولید افزایش یافت دولت متناسب با آن می تواند دست به خلق پول بزند در غیر این صورت باید جلوی خلق پول گرفته شود این اولین گام کلیدی است که باید در شبکه یک بانکی اتفاق بیفتد.

عبدی در خصوص چالش های سود بانکی اعم از افزایش یا کاهش آن گفت: نکته کلیدی دوم مسأله سود بانکی است، چون سود بانکی همپای نرخ تورم نیست مردم تلاش می کنند به میزان دارایی و سرمایه خود طلا، سکه، زمین و مسکن بخرند تا اینکه در بانک سپرده گذاری کنند لذا دولت سیزدهم باید تدبیر مناسبی برای ایجاد تحول دررابطه پولی بین سپرده گذار و بانک ایجاد کند، حال این سرمایه به سمت بورس برود یا بورس صنایع یا تولید یا بانک از طریق بانک هم باید در راستای حمایت از تولید به شکل تسهیلات در خدمت تولید هزینه شود.

 کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: به هر حال دولت سیزدهم باید جلوی رانت خواران را بگیرد، از هر گونه امضای طلایی ممانعت به عمل آورد و اجازه مدیریت به مدیرانی که این ابزار را برای رانت خواران فراهم کردند، ندهد.

بیژن عبدی در انتها خاطر نشان کرد: اگر دولت آینده اصلاحات لازم را در بخش های مهمی که اقتصاد را متحول می‌کند مد نظر قرار دهد و با کمک مجلس قوانین لازم الاجرا را برای آن تصویب وبه مرحله اجرا دربیاورند از قبیل اصلاحات بانکی و مالیاتی، قطعا اقتصاد کشور می‌تواند نفسی تازه کند ونفس رانت خواران و ویژه خواران کم کم بریده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.