در حالی که دور پنجم نشست کمیسیون مشترک برجام در وین میان ایران و گروه ۱+۴ هم به تازگی و بدون رسیدن به نتیجه ملموسی پایان یافته و دیپلمات‌ها برای مشورت چند روزه باز هم به پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند، درظاهر سوی دیگر پازل غرب برای فشار بر کشورمان و وادار کردن ایران به امتیازدهی و پذیرش شروط آن‌ها از کانال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال کانالیزه شدن است.

 دوربین‌ها به ساعت صفر نزدیک می‌شوند...

بر این اساس دو روز پیش بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به تمام خویشتن‌داری‌های تهران در مقابل زیاده‌خواهی‌های این نهاد تحت امر کشورهای غربی، پس از پایان نشست شورای حکام در گزارشی مغرضانه جمهوری اسلامی را به کم کاری در همکاری با این نهاد متهم کرد. رافائل گروسی همچنین ادعا کرد ایران به پرسش‌ها در خصوص چهار محل مشکوک که از سوی آژانس مورد تردید قرار گرفته، پاسخ نداده است!

آژانس تحت امر آمریکا

این ادعا و اظهارات تحریک کننده آقای دبیرکل در حالی مطرح می شود که بر اساس گزارشی که دو ماه پیش در خبرگزاری بلومبرگ منتشر شد، بازرسی‌های آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال گذشته میلادی به رکورد جدیدی رسید. آژانس پارسال هر ماه سه بازرسی سرزده از فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشت. این گزارش می‌افزاید یک پنجم از ۱۶۱بازرسی سرزده آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای بین‌المللی مربوط به ایران بوده است.

پس در حالی که همه آمارها از واقعیت همکاری کامل جمهوری اسلامی با آژانس در راستای شفاف سازی برنامه هسته‌ای صلح آمیزش حکایت دارد، دلیل سفسطه و اتهام زنی دوباره دبیرکل این نهاد به تهران چیست؟ به نظر ریشه این اظهارات مغرضانه را باید در سخنان چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا جست و جو کرد. آنتونی بلینکن که روز دوشنبه در نشست استماع گزارش  کمیسیون روابط خارجه مجلس نمایندگان این کشور حضور یافته بود، با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران از کنترل خارج شده است، وادار ساختن تهران برای بازگشت به برجام را راه مهار ایران عنوان کرد. وی در این باره گفته بود: برنامه هسته‌ای ایران در طول (اجرای) توافق هسته‌ای تحت کنترل بود؛ اما اکنون از کنترل خارج شده است.

سیاسی کاری آژانس

با مرور نکات گفته شده می‌توان به خوبی علت انتشار گزارش ضد ایرانی اخیر آژانس را دریافت. درست در زمانی که هیئت‌های مذاکره کننده برای احیای برجام در وین به شدت تحت فشارند و تایمر تمدید فرجه آژانس برای ادامه کار دوربین‌هایش به سرعت به ساعت صفر نزدیک می‌شود، مدیرکل آژانس به میدان می‌آید و تلاش می‌کند چالشی جدید به‌وجود آورد؛ نقشی را که قبلاً هم در موقعیت‌های خاص ایفا کرده است. همین مسئله سبب شد روز سه شنبه سفیر ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سخنانی به گروسی یادآور شود آژانس باید از هرگونه دستور کار سیاسی فاصله بگیرد.

غریب آبادی: از ایران انتظار اجرای تعهدات برجامی را  نداشته باشید

غریب آبادی روز گذشته نیز به گزارش آژانس واکنش نشان داد و گفت: در پاسخ به هیئت‌هایی که از ایران خواستند اقدام‌های جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کند، مایلم تصریح کنم از ایران انتظار نداشته باشید در حالی که تحت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه است، همچنان تعهدات هسته‌ای خود را تحت برجام نیز اجرا کند. وی تصریح کرد: اقدام‌های ما کاملاً منطبق با مفاد برجام و حقوق ما بوده و واکنشی است به نقض تعهدات آمریکا، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی.

آژانس بازوی اجرایی و نظارتی ایالات متحده

یک تحلیلگر سیاسی نیز ضمن اذعان به این نکته می‌گوید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به عنوان بازوی اجرایی و نظارتی ایالات متحده بر ایران عمل کرده تا با فشار سیاسی، جمهوری اسلامی را وادار کند به همه خواسته‌های سیاسی واشنگتن تن دهد. دکتر سید مصطفی خوش چشم در این باره ادامه داد: در شرایطی که قرارداد برجام هنوز به‌طور رسمی پابرجا بود، همه گزارش‌های این نهاد به پایبندی تهران بر تعهداتش صحه می‌گذاشت، ولی به محض اینکه بحث‌های دوباره بین ایران و ایالات متحده بر سر برجام بالا گرفت، این روند تغییر یافت. اکنون هم در همراهی با آمریکا مواضع این نهاد تغییر پیدا کرده و سعی می کند با تهدید، ارعاب و فشار ایران را وادار به خواسته‌های طرف غربی کند و به برجام بازگردد.

خوش چشم این نوع رویکرد را کلاس درسی برای سیاستمداران ما خواند و گفت: یادمان نرود که با امضای برجام موضوع "PMD” یا «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ما به‌کلی بسته شد. اما رویکرد اخیر آژانس نشان می دهد این پرونده بسته یا باز باشد برای طرف غربی که تنها به دنبال بهانه جویی است، تفاوتی نمی‌کند. آن‌ها اگر بخواهند هر لحظه می توانند موضوعی را بهانه و از رهگذر آژانس این فشار کانالیزه را بر ما وارد کنند.

بازی نخ نما

به نظر می‌رسد گروسی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا موظف شده است تا در گزارش‌های خود، مؤلفه‌های مبهم و تهدیدساز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تقویت کند. گروسی می‌خواهد از این طریق، ضمن تهدید کشورمان به صدور قطعنامه ضد ایرانی جدید در شورای حکام، قدرت مانور آمریکا و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه را در وین تقویت کند. این قطعنامه‌ها، مبتنی بر نیاز تاکتیکی خاص آمریکا و متحدانش به مدیر کل آژانس دیکته می شود.

مراقب فرسایشی کردن مذاکرات باشیم

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در این رابطه با بیان اینکه ما زمان تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها این پیش‌بینی را داشتیم که آمریکایی‌ها در مسیر بازگشت به برجام سنگ‌اندازی و بهانه تراشی خواهند کرد، اظهار کرد: بعداً معلوم شد این قانون چقدر توانست مسیر مذاکره را از موضع قدرت برای تیم مذاکره کننده دولت باز کند. این دیپلمات ارشد پیشین با تأکید بر اینکه با موضع گروسی، پیش‌بینی‌ای که ما در مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشتیم تحقق پیدا کرد، افزود: کشورهای غربی به دنبال این هستند مذاکرات را فرسایشی کنند و ما به آقای عراقچی و ظریف تأکیدمان این بوده مراقب فرسایشی کردن مذاکرات باشند. در هر حال، بازی نخ نمای اخیر گروسی و همراهانش به وضوح نشان داد آژانس یکی از قطعات پازل واشنگتن و تروئیکای اروپایی در تقابل و فشار حداکثری علیه ایران محسوب می‌شود. در این میان، نمی توان رفتار آژانس را در چارچوبی غیر از بازی تروئیکای اروپایی در قبال ایران و برجام مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در نهایت فشارهای اخیر گروسی و همراهانش، نباید ذره ای گارد ما را در برابر وی و گردانندگان بازی آژانس، یعنی آمریکا و تروئیکای اروپایی باز کرده و حرکت در ذیل راهبرد مقاومت فعال نباید حتی لحظه ای از سوی دلسوزان نظام و منافع ملی مورد تردید و غفلت قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.