پس از گذشت دو روز از حمله وحشیانه به یک خانواده مسلمان در کانادا، مقام‌های مختلفی درباره این حادثه موضع‌گیری کرده‌اند.

«ترودو» نخست وزیر مهد ترور

به گزارش فارس، نخست‌وزیر کانادا در مجلس عوام این کشور درباره حمله یک جوان ۲۰ ساله سفیدپوست به پنج عضو یک خانواده مسلمان با کامیون و کشتن چهار تن از آن‌ها واکنش نشان داد. جاستین ترودو در این سخنرانی خود، گروه‌های دست‌راستی و افراطی را عامل این حمله خواند و آن را تروریستی اعلام کرد. وی گفت: ما به مبارزه با نفرت‌پراکنی چه در فضای آنلاین و چه آفلاین ادامه خواهیم داد و اقدام‌های بیشتری برای برچیدن گروه‌های دست‌راستی نفرت‌پراکن انجام خواهیم داد. ما آن‌ها را در لیست تروریستی کانادا قرار دادیم.

رئیس جمهور ترکیه نیز این حمله تروریستی علیه یک خانواده مسلمان را اسلام‌هراسی خواند و بر ضرورت حمایت از مسلمانان تأکید کرد. رجب طیب اردوغان در جلسه با اعضای پارلمان این کشور، در این باره گفت: تازه‌ترین حمله در کانادا نشان می‌دهد اسلام‌هراسی به چه سطحی رسیده است. وی تصریح کرد: ترکیه به مبارزه مستمر با اسلام‌هراسی و دفاع از حقوق مظلومان ادامه خواهد داد. به گفته اردوغان، مسلمانان به طور کلی در سراسر جهان و ترکیه‌ای‌ها در اروپا به صورت خاص اهداف اصلی نفرت‌پراکنی بوده‌اند.

گفتنی است، یک خانواده مسلمان هنگام عبور از خیابانی در شهر لندن واقع در استان انتاریوی کانادا هدف حمله یک جوان سفیدپوست قرار گرفتند که بر اثر آن، چهار نفر کشته و یک کودک ۹ ساله به دلیل شدت جراحت‌ها در بیمارستان بستری شد. مقام‌های پلیس کانادا هنوز نام قربانیان این حمله تروریستی را اعلام نکرده‌اند اما برخی رسانه‌ها تصویری از اعضای این خانواده مسلمان منتشر کردند. رئیس پلیس شهر لندن استان انتاریو پیش از این گفته بود: مسئولان معتقدند این حادثه، اقدامی عامدانه و از پیش طراحی شده بوده و علت حمله به قربانیان، مذهب آن‌ها بوده است. پایگاه لندن فری‌پرس این حمله را یکی از خشونت‌های جاری علیه مسلمان‌ها در کانادا توصیف کرده و نوشته: شورای ملی مسلمانان کانادا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ موفق شده بیش از ۳۰۰ حمله منجر به جراحت علیه مسلمان‌ها را که بیش از ۳۰ مورد آن‌ها با خشونت‌های شدید فیزیکی همراه بوده‌اند، شناسایی کند. شهردار لندن هم درباره قربانیان این حادثه تصریح کرد: آن‌ها آدم‌های بی‌گناهی بودند که تنها به این دلیل که مسلمان بودند، کشته شدند. حملات مرگبار علیه مسلمانان در کانادا دارای سابقه است. در سال ۲۰۱۷ نیز یک مرد مسلح با تیراندازی به مسجد شهر کِبِک این کشور، ۶ مسلمان کانادایی را قربانی روحیات نژادپرستانه خود کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.