۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 756239

نتانیاهو و دلایل برکناری از قدرت

دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه

سرانجام پس از حدود ۱۲ سال، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر راست‌گرای رژیم صهیونیستی با ائتلافی که جمع عمده‌ای از احزاب مخالف را شامل می‌شود، برکنار شد. این احزاب مخالف که نفتالی بنت، گیدئون صعر و آویگدور لیبرمن راست‌گرای افراطی و یائیر لاپید و بنی گانتز میانه‌رو تا هورو ویتز و میراف میخاییلی چپ‌گرا به همراه منصور عباس عرب را شامل می‌شود، با وجود اختلافات درونی بسیار اما در یک موضوع واحد به نام برکناری نتانیاهو با یکدیگر متحد شده و تصمیم گرفتند دیگر به نخست‌وزیر کنونی رژیم اسرائیل اجازه تداوم حضور سیاسی ندهند. این افراد هر کدام نماینده طیفی از صهیونیست‌ها هستند و اختلافاتشان کاملاً برجسته است. اما در این برهه از زمان بر سر یک مسئله اشتراک نظر داشتند که آن هم برکناری بنیامین نتانیاهو بود. در واقع، تنها عامل شکل‌گیری این ائتلاف، دشمنی با رهبر حزب لیکود بود.

در صورت نهایی شدن این توافق میان احزاب صهیونیست، ابتدا نفتالی بنت به مدت دو سال نخست‌وزیر خواهد شد و پس از آن یائیر لاپید تا پایان دوره چهار ساله این پست را در اختیار می‌گیرد. در چنین حالتی، دولت موسوم به وحدت می‌تواند به بن‌بستی که در دو سال اخیر با برگزاری چهار انتخابات اسرائیل را در آن گرفتار کرده، تا حدودی پایان دهد.

بنیامین نتانیاهو بدون شک سیاستمداری بی‌نظیر در تاریخ رژیم اسرائیل است که توانسته در میان گرگ‌های صهیونیست، جایگاه خود را در هر شرایطی به عنوان نفر اول اجرایی نگه دارد. پرونده فساد او مدت‌ها بود توسط دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی دنبال می‌شد و به همین علت هم همواره سعی در حفظ جایگاه نخست‌وزیری خود به هر قیمتی داشت. موشه یعلون، یائیر لاپید، نفتالی بنت و گیدئون صعر کسانی بودند که به دلیل خودکامگی‌های نتانیاهو از حزب لیکود جدا شدند؛ اما باز هم کسی حریف او نشد و اگر منصور عباس عرب به داد آن‌ها نمی‌رسید و نازش را نمی‌کشیدند، باز هم رژیم صهیونیستی به بن‌بست سیاسی می‌خورد و در انتظار برگزاری انتخابات مجدد می‌نشست.

از سوی دیگر، از نقش دموکرات‌ها و شخص جو بایدن نیز نباید گذشت؛ چرا که اسرائیلی‌ها به خوبی درک می‌کنند بدون هماهنگی با آمریکای میانه‌رو نخواهند توانست منافع خود را پیگیری کنند و مانع اصلی این همگرایی، شخص نتانیاهو بود. در نتیجه، به نظر می‌رسد عواملی همچون بحران کرونا، فساد نخست‌وزیر و همسر او، ناتوانی در تأمین امنیت شهروندان یهودی و کنترل دشمنان اسرائیل از شمال تا جنوب، قائل شدن امتیازات خاص برای حریدیم‌ها و ارتودوکس‌ها و شخصی کردن قدرت در حزب لیکود موجب شد رقبای نتانیاهو با یکدیگر ائتلاف کنند و در نهایت موفق شدند او را کنار بزنند. مهم‌ترین عامل خارجی هم هماهنگ نبودن رئیس جمهور دموکرات آمریکا با رهبر حزب لیکود قلمداد می‌شد. با توجه به سه اتهام بنیامین نتانیاهو که شامل رشوه‌خواری، سوءاستفاده شخصی از قدرت و اختلاس است، حتی احتمال زندانی شدن وی در آینده‌ای نه چندان دور هم دور از ذهن نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.