از مدت‌ها پیش تحرکات رسانه‌های معاند و گروه‌های ضدانقلاب در خارج از کشور برای مأیوس کردن مردم نسبت به مشارکت در انتخابات پیش رو آغاز شده و هرچه به ۲۸ خرداد نزدیک می‌شویم این فعالیت‌ها شدت بیشتری می‌گیرد.

 روی مشارکت  قشر خاکستری تمرکز کنیم

هشتگ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده و ضد انقلاب به دنبال ترویج آن است، نشان از هراس دشمنان جمهوری اسلامی نسب به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دارد. با محمد لسانی، کارشناس، پژوهشگر و مدرس رسانه درباره تأثیری که تبلیغات مأیوس کننده و براندازانه با محوریت هشتگ «رأی بی رأی» در شبکه‌های اجتماعی روی کاربران داخلی دارد، گفت و گو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تأثیری که شبکه‌های اجتماعی در میزان مشارکت مردم درانتخاب پیش رو دارند را چطور تحلیل می‌کنید؟

شبکه‌های اجتماعی یک دسته از رسانه‌های اجتماعی هستند که به صورت مویرگی متأثر از شبکه روابط افراد به صورت حلقه گونه عمل می‌کنند، در واقع شبکه‌های اجتماعی از درون حلقه‌های روابط افراد می‌جوشند و حلقه ارتباطات افراد را توسعه می‌دهند؛ یعنی افراد جدیدی را به حلقه‌های ارتباطی پیوند می‌دهند به همین دلیل مهم‌ترین مسئله در این حلقه‌های ارتباطی حس عاطفی و شناختی است که افراد از آن‌ها متأثر می‌شوند که ممکن است این حلقه‌ها متشکل از دوست، همکار، آشنا یا فامیل باشد. از سوی دیگر ما سپرهای شناختی داریم که این سپرهای شناختی سبب می‌شوند به راحتی به دیگران اعتماد نکنیم و پیام‌های مختلف، پشت این سپرهای شناختی باقی می‌مانند، اما کاری که شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند این است که مانند یک اسب تروا، پیام‌ها را به این سپرهای شناختی نفوذ می‌دهند، افراد این‌ها را می‌بییند و متأثر می‌شوند؛ درنتیجه تأثیر شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک گونه از رسانه‌های اجتماعی بسیار بالاست. امروز بسیاری از رسانه‌های رسمی استفاده نمی‌کنند، در حالی‌که در سال‌های گذشته، ارجاع به رسانه‌های رسمی زیاد بود، ولی اکنون شرایط به سمتی رفته که بیش از ۹۰ درصد خوراک خبری از طریق شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات مبتنی بر پلتفرم‌هاست.

در این فضا، تحرکات جریان ضدانقلاب و افراد ناآگاه برای ایجاد یأس و ناامیدی درباره انتخاب پیش رو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

الان چهار هشتگ فعال که معاندین از خارج کشور پیگیری می‌کنند  در فضای مجازی وجود دارد؛ هشتگ‌های «رأی بی رأی»، «نه به جمهوری اسلامی»، «براندازم» و «سرنگونی». با بررسی این چهار هشتگ که در ترندینگ روزانه شبکه‌های اجتماعی قابل پیگیری است می‌بینیم که عموماً این‌ها روی نفی ساختار و طرد هرگونه مدل مشارکت، سرمایه گذاری می‌کنند، عملاً سرمایه‌گذاری اصلی آن‌ها روی بی اعتبار کردن مشارکت سیاسی در کشور است.

این خیلی خطرناک است؛ چون در تمام دنیا حتی انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده هم تأکید و تمرکزشون روی شعار

«no choice no voice» بود که اگر انتخاب نکنی صدایی در میان صداها نخواهی داشت. دعوت به مشارکت انتخاباتی در همه کشورهای دموکراتیک انجام می‌شود؛ چون مشارکت در انتخابات نشان دهنده فرهیختگی و نخبگی شهروندان هر کشوری است، اما دشمنان این ساختار را در جمهوری اسلامی دارند برعکس می‌چینند و به‌خاطر اعتبارزدایی از ساختار حاکمیت روی عدم مشارکت تبلیغ می‌کنند. با بررسی این چهار هشتگ فعال در شبکه‌های اجتماعی به این نتیجه می‌رسیم این‌ها سیاست پلکانی را دنبال می‌کنند که در گام اول روی عدم مشارکت سرمایه گذاری می‌کند، اما در پله‌های بعدی با هشتگ‌های براندازم و سرنگونی به تقابل با رژیم می‌رود. این مسئله به شدت خطرناک است؛ چون سوءاستفاده جریان معاند از عدم مشارکت در انتخابات، زمینه ساز آشوب‌های بعدی می‌شود.

جبهه انقلاب چقدر برای افزایش میزان مشارکت، با این تحرکات مقابله کرده و تولید محتوا داشته است؟

به نظر می‌رسد جبهه انقلاب برای افزایش میزان مشارکت، تمرکزش بر کلونی‌های ارتباطی است. کلونی‌های ارتباطی مثل یک شبکه اجتماعی عمل می‌کنند که هم عیب دارد هم حسن. عیبش این است که افرادی خارج از این کلونی قرار می‌گیرند که بیشتر قشر خاکستری هستند اما حسنش این است که در داخل کلونی، پمپاژ پیام و تحریک انگیزه برای مشارکت بیشتر می‌شود.

طبق برآوردهای جمعیت شناختی، ۳۰ درصد آرای همیشگی داریم که مربوط به معتقدان به تغییر از طریق مشارکت سیاسی می‌شود، ۳۰ درصد افرادی داریم که اعتقاد فریز شده دارند و بر آتش زیر خاکستر عدم مشارکت می‌دمند. ۴۰ درصد باقی مانده هم گروه تعیین کننده ای هستند که بین رأی دادن و رأی ندادنشان فاصله کمی وجود دارد؛ یعنی تحریک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.