حتماً تاکنون برای تمدید اعتبار گواهی‌نامه رانندگی سروکارتان به دفاتر پیشخوان افتاده است. جایی که فرد پس از پایان زمان اعتبار گواهی‌نامه رانندگی‌اش به آنجا مراجعه کرده و مراحلی را که برای تمدید در نظر گرفته‌اند را طی می‌نماید تا گواهی‌نامه جدید برایش صادر شود.

دردسر معاینات پزشکی دریافت  گواهی‌نامه!

دفاتر پیشخوان پس از  پرکردن یکسری اطلاعات شخصی و کتبی نمودن آن و نیز دریافت انواع و اقسام تعرفه از جمله دیرکرد زمان تمدید برای هر سال ۲۵ هزار تومان! (فلسفه این بند از مراحل تمدید را هنوز هیچ فردی نمی‌داند که برای دیر اقدام کردن تمدید زمان گواهی‌نامه که شاید در این مدت یک بار هم رانندگی نکرده، باید جریمه پرداخت کند!)  فرد متقاضی را برای معاینات چشم نزد پزشک معتمد می‌فرستند. داستان امروز ما قرار است از اینجا شروع شود.

برای تمدید گواهی‌نامه رانندگی‌ام اول صبح راهی یکی از دفاتر پیشخوان مشهد شدم و پس از اینکه مراحل اولیه در دفتر  پیشخوان به اتمام رسید متصدی آنجا اعلام کرد باید برای مرحله آخر و جهت معاینات چشمی به مطب یکی از پزشکان معتمد راهنمایی و رانندگی مراجعه کنم.

نارضایتی مردم از عملکرد برخی از پزشکان معتمد!

۱۳ مطب پزشک در فهرستی که بر تابلوی اعلانات دفتر پیشخوان سنجاق شده بود برای این موضوع در معرض دید مراجعان قرار گرفته بود. نزدیک‌ترین مطب پزشک معتمدی که در آن فهرست وجود داشت و برای حوالی خیابان امام‌خمینی(ره) در نظر گرفته شده بود را انتخاب کردم و راهی شدم. به محل آدرس که رسیدم خانم جوانی پیش از ما آنجا بود، تابلویی که بالای ورودی نصب شده بود مضمونش نشان‌دهنده طی مراحل معاینات چشمی متقاضیان گواهی‌نامه رانندگی است، اما آنجا بسته بود. از آن خانم در مورد بسته‌بودن مطب پرسیدیم که پاسخ این بود، گویا چند روزی می‌شود که دکتر نیست! گفته بودند امروز می‌آید، من که تماس گرفتم به من گفتند اگر تا ساعت ۱۰ آمدند که هیچ وگرنه دکتر نخواهد آمد! این صحبت‌ها را آن خانم با لحنی معترضانه می‌گفت و حسابی شاکی بود از اینکه چگونه می‌شود پزشکی که مورد اعتماد نهادی انتظامی مثل راهنمایی و رانندگی است این گونه  نسبت به وقت و شرایط کار مردم بی‌توجه باشد؟

فرصت شلوغی برای جولان کرونا در مطب پزشک معتمد!

با این حال نیم ساعتی معطل گرفتن پاسخ قطعی شدم و در این فاصله زمانی چند نفر دیگری هم آمدند و مثل ما معطل شدند، اما خبری از آقای دکتر نشد. سرانجام همانی شد که آن خانم می‌گفت، دکتر پس از ساعت ۱۰ و تا حوالی ساعت ۱۰:۳۰ نیامد که نیامد  و ناچار برای اینکه کار نیمه‌تمام نماند بقیه آدرس ۱۲ مطب دیگر را نگاهی انداختیم که قرار شد به مطبی در خیابان قائم در منطقه سیدی مراجعه کنیم.

ساعت حدود ۱۱ به آنجا رسیدیم پیش از ما ۲۰ نفری آمده بودند و منشی دکتر اسامی آن‌ها را یادداشت کرده بود. مطب فضای کوچکی داشت و تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان در راه‌پله‌ها ایستاده بودند. فضا برای انتشار ویروس کرونا جان می‌داد و درگیر کردن دست‌کم ۳۰ -۲۰ نفری که در آنجا حاضر بودند.

دکتر طبق برنامه قرار بود ساعت ۹ شروع به کار کند اما ساعت از ۱۱ گذشته و هنوز نیامده بود و منشی مدعی بود دکتر در جلسه حضور دارد. صدای اعتراض و تماس‌های مکرر منشی آقای دکتر سبب شد سروکله پزشک معتمد پیدا شود.

فهرست مراجعان به ۳۰ نفر رسیده بود و جای سوزن انداختن در مطب، راهرو و راه‌پله‌ها نبود! دکتر ویزیتش را که شروع کرد یکی، دو نفری که معاینه شدند دستگاه کارتخوان مطب به مشکل خورد و این بار صدای اعتراض حاضران بیشتر شد و دکتر کارش را رها کرد و معطل راه‌اندازی دستگاه کارتخوان شد تا اینکه پس از ۱۵ یا ۲۰ دقیقه کارتخوان راه افتاد و معاینات از سر گرفته شد! گرچه در فواصل مختلف باز هم این مشکل برای کارتخوان مطب آقای پزشک معتمد پیش می‌آمد و مراجعه‌کنندگان دوباره شاکی می‌شدند.

ازدهام و شلوغی مطب در شرایطی که برخی از مراجعه‌کنندگان حتی ماسک هم نداشتند، داستان مراجعه به پزشک معتمد راهنمایی و رانندگی برای معاینات چشم را پرماجراتر می‌کرد.

چراهای بی‌پاسخ

اینکه در شهری مانند مشهد با ۳ میلیون نفر جمعیت چرا تنها ۱۳ مرکز برای مراجعان معاینات رانندگی در نظر گرفته شده است و نکته دیگر اینکه چرا در پراکندگی این مراکز عدالت رعایت نشده و در بولوار پیروزی در فاصله کمتر از یک کیلومتر دو مرکز وجود دارد و در منطقه قاسم‌آباد با حدود یک‌میلیون نفر جمعیت ساکن (قاسم‌آباد و الهیه) یک مرکز وجود دارد.

پرسش دیگر اینکه چرا پزشکی که چنین امتیازی را به دست می‌آورد که این خدمت را به دوایر دولتی ارائه دهد مقید و ملزم به حضور در محل کار خود نیست، در حالی که می‌داند هر روز مراجعان زیادی برای اخذ و تمدید گواهی‌نامه مراجعه می‌کنند.

نکته پایانی اینکه چرا در زمانی که صحبت از دولت الکترونیک است وهمچنین بر کاهش تجمعات برای پیشگیری از کرونا تأکید می‌شود فرایندی برای نوبت‌دهی این مراکز تعریف نمی‌شود تا از ازدحام شهروندان جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    مطلب خیلی عالی بود. مطب چشم پزشکی واقع در امام خمینی44 هنوز هم در لیست قرار داره اما همیشه تعطیله و مردم رو معطل میکنن خبرنگاران محترم لطفا برای حذف اینگونه پزشک ها و افزایش تعداد معاینات چشم پیگیری کنید
  • سعید ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام . پزشکان معاینه گواهینامه بویژه مطب ... دکتر ... هیچ ارزشی برای وقت مردم قائل نیستند . حتی حداقل ترین اطلاع رسانی را پشت درب مطب ندارند . ۲ مرتبه طبق فهرست موجود در پیشخوان پلیس باضافه ۱۰ پیروزی به پزشک مراجعه کردم پس از یکساعت گذران وقت پشیمان از حدر رفتن وقتم برگشتم. و هنوز پس از ۲ روز موفق نشدم .