یکی از اقشاری که حضور آن ها در شورای شهر احساس می شود، پژوهش گران و اساتید دانشگاه هستند. در این دوره نیز تعدادی از مدرسین دانشگاه ها در انتخابات شورای شهر نامزد شده اند که سرکار خانم دکتر حمیده فاخری یکی از این افراد است.

برای حل مشکلات «مشهد مقدس» ۱۴ راهبرد تدوین کرده ام

به منظور آشنایی با برنامه های دکتر حمیده فاخری نامزد انتخابات شورای شهر  طی  گفت و گویی با وی برنامه هایش برای حل مشکلات شهری مشهد را که مبتنی بر پژوهش های میدانی او در ماه گذشته است را بررسی کرده ایم.

خانم دکتر ابتدائاً خود را معرفی بفرمائید

من حمیده فاخری هستم. دارای مدرک دکترا در رشته «شیمی – فیزیک» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. تدریس در دانشگاه و انتشار مقالات علمی گوناگون در رشته تحصیلی خود، مهمترین سابقه علمی من می باشد.

چه شد که نامزد شورای شهر شدید؟

در سه ماهه آخر سال گذشته که به علت فضای کرونا، فعالیت های علمی با محدودیت هایی مواجه شد، فرصتی دست داد تا پژوهشی در حاشیه شهر مشهد انجام دهم. مستند به نتایج این پژوهش عرض می کنم که می شود برای  مشکلات شهر مشهد راه حل های جامعی در نظر گرفت که در ادامه توضیح خواهم داد.

چه سوابقی دارید که خود را برای انتخابات شورا مناسب می دانید؟

من در حوزه های فرهنگی و تربیتی کارهای مختلفی انجام دادم. مشکلات حاشیه شهر مشهد و نیازهای بانوان شهر مشهد، را کاملاً می شناسم. در بحث خانواده کار تخصصی انجام داده ام. من در حوزه اولیا و مربیان هم سابقه کار ۱۵ ساله دارم. همچنین سابقه ۱۲ سال خادمی حضرت رضا (ع) و انجام فعالیت های فرهنگی در حرم مطهر رضوی و مجموع اقدامات گفته شده، تجربه خوبی برای حوزه اجتماعی و فرهنگی و زیارت به من داده است.

پس طبیعتاً برای حضور در شورای شهر کمیسیون فرهنگی را انتخاب کرده اید؟

بله، من کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و زیارت را مدنظر دارم.

هویت اصلی شهر مشهد را در چه عنصری می بینید؟

هویت اصلی شهر مشهد طبیعتاً به دلیل وجود مضجع علی بن موسی الرضا (ع) هویتی فرهنگی و زیارتی هست. مشهد به عنوان پایتخت معنوی نه تنها ایران، بلکه پایتخت معنوی جهان شیعه، کانون این هویت است. من به همراه مجموعه ای از خادمان حرم مطهر رضوی و یکی از کارگروه های فعال در کمیته امداد، در حاشیه شهر مشهد، زنان سرپرست خانوار و مشکلات آنها را رصد و بررسی کرده و می دانم که این مشکلات قابل حل است.

شما از همکاری با کمیته امداد صحبت کردید. می دانید که در مدیریت شهری، مدیریت یکپارچه ای وجود ندارد و نهادهای دیگری نیز حضور دارند در صورت رأی آوری بنا دارید از این ظرفیت ها استفاده کنید؟

حتما باید این کار را کرد. بر اساس آیه شریفه مربوط به «شورا» همه این نهادها باید دارای اتاق فکری باشند تا با هم افزایی مشکلات را حل کرد. کلید اصلی این مسئله هم در ایجاد ارتباط این نهادها با یکدیگر است که مدیریت آن با شورای شهر است. مثلاً در صنعت گردشگری شما می توانید، دانشجو، استاد، گردشگر، تولیدکننده های سوغات مشهد و نهادهای حاکمیتی را به هم مرتبط کنید. منتهی این منوط به این است که پروژه های دانشگاهی تبدیل به پروژه هایی عملیاتی و مبتنی بر نیازهای جامعه باشد.

در صورت پیروزی به شورای شهر اولین کاری که می کنید، چیست؟

به محض ورود همین اتاق فکری که عرض کردم را تشکیل خواهم داد. ما باید از خرد جمعی در پیاده سازی راهبردهای خود استفاده کنیم و از ظرفیت همه نخبگان فارغ از  سلیقه سیاسی یا فرهنگی آنها در اتاق فکر خود بهره ببریم.

به شورای شهر فعلی چه نقدهایی دارید؟

به نظر من نقدهای زیادی به شورای شهر پنجم به ویژه در حوزه های فرهنگی وارد است اما به نظرم باید از مرحله نقد عبور کرد. ما فرصتی برای نقد نداریم. فقط باید عمل کرد.

یک اولویت مهم شهر مشهد را در حال حاضر چه می دانید؟

با توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی و همچنین با وجود ۱.۵ میلیون نفر حاشیه نشین آن هم در فضای کرونا، نشاط خانواده بسیار مهم است. نشاط برای خانواده مورد تأکید اسلام هست و برای حل این مسئله باید تدبیر فوری اندیشید. در حال حاضر بودجه شهر مشهد در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان هست که با توجه به جمعیت مشهد سرانه هر مشهدی در سال جاری حدوداً نفری ۶ میلیون تومان می باشد. می توان با این بودجه در حوزه نشاط اجتماعی تدابیر خاصی اندیشید.

در صحبت های خود به پژوهش سال گذشته درباره مشکلات شهری اشاره کردید. ماحصل این پژوهش را توضیح می دهید؟

برای حل مشکلات شهری به برقراری تعامل و مدیریت یکپارچه بین شهرداری، استانداری و آستان قدس رضوی به منظور حل مشکلات حاشیه شهر اعتقاد دارم. حذف موازی کاری ها، هماهنگی ها در اقدامات،  استفاده مناسب از منابع و همدلی مسئولانه از مهمترین اتفاقاتی است که در این بخش ان شاء الله باید رخ دهد.

اشاره کردید که هویت اصلی شهر مشهد، زیارتی است. در حوزه تکریم زائران به چه برنامه ای رسیده اید؟

برای این منظور ما به راهکارهایی رسیده ایم که مهمترین آنها تهیه سوغات فرهنگی متناسب با شئونات پایتخت معنوی جهان اسلام، استفاده از دانش آموختگان و جوانان جویای کار مانند زبان آموختگان، استفاده مناسب از بستر مجازی و تهیه اپلیکیشن های مرتبط و استفاده از توانمندی های نظری و عملی صاحب نظران و اندیشمندان، دانشگاهیان و آستان قدس رضوی می باشد.

به نظر من نقدهای زیادی به شورای شهر پنجم به ویژه در حوزه های فرهنگی وارد است اما به نظرم باید از مرحله نقد عبور کرد. ما فرصتی برای نقد نداریم. فقط باید عمل کرد.

در حوزه مبلمان شهری و ساخت و ساز در شهر چه ایده هایی دارید؟

مبنا و نقطه عزیمت اصلی برای حل و فصل مشکلات حمل و نقل شهری در کلان شهرها، سیاست هایی است کـه توسـط مراجـع رسـمی و نهادهـای تصمیم گیر اتخاذ می شود. بر اساس تحقیقی که من انجام داده ام، هرگونـه توزیع و تخصیص منابع انسانی و مالی نیز باید بر پایـه ایـن راهبردهـا انجـام پـذیرد که مسئله تسریع در ساخت قطار شهری و استفاده از ظرفیت های خالی سکونت در شهرهای جدید مهمترین تغییراتی است که باید در این سیاست ها داده شود و محور مدیریت آن باید در قالب اعمال فلسفه عملی اسلامی در تمام موارد شکل گیرد.

در پژوهش خود بخشی را به بانوان اختصاص داده اید. در راهبرد خود به چه راه حل هایی رسیده اید؟

برقراری تعامل بین شورای شهر با نهادهای دیگر در ایجاد کار پاره‌ وقت برای بانوان شهرمان مشهدالرضا که هم از تجربۀ شیرین فرزندآوری لذت ببرند و هم از توانمندی‌های آنان در اجتماع استفاده شود این امر فاخر نیز در سایۀ فضای مجازی و کارگروه‌های مشاوره و آموزش‌های موردنیاز به آنان قابل حصول خواهد بود تا همراستا با ایجاد نظام تدوین تا عمل پی ریزی شود.

کم کم وارد دوران پساکرونا می شویم. به نظر شما مهمترین اتفاقی که شهر مشهد در این دوران باید تجربه کند چیست؟

من در راهبرد سیزدهم خود به این مسئله رسیده ام که هوشمندسازی شهر بعد از کرونا، یک الزام و واقعیت ملموس است که بدون آن بسیاری از فعالیت‌های جاری دچار اختلال می‌شود. توجه به حمل و نقل عمومی، توسعه زیرساخت‌ها، مشارکت شهروندان در توسعه فرهنگی شهر و هوشمندسازی شهر در دوران پسا کرونا باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

در پایان اگر نکته قابل ذکری را در نظر دارید، بفرمائید.

یکی از مشکلات شهر مشهد مسئله کشف رود است. ساماندهی کشف رود که با همراهی همه دستگاه‌هایی دولتی و خصوصی با دید بانی مردمی قابل حصول خواهد بود. باید کاری کرد که این رودخانه به یک تفرجگاه بزرگ بدل گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.