۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 756256

شهرداری به عنوان نهادی مردمی که بیشترین تعامل و تماس را با شهروندان دارد، به طور طبیعی باید بیشترین ظرفیت پاسخگویی به مردم را نیز داشته باشد. درواقع وظیفه ذاتی این نهاد، رسیدگی به مشکلات و مطالبات شهروندان و فراهم ساختن زمینه آسایش و رفاه آنان و به عبارتی مصداق خدمتگزاری مردم است.

رسانه‌ها نیز بی‌هیچ تردیدی پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند و از آن جهت که شهرداری همانند سایر دستگاه‌های دولتی، عمومی و خدماتی، می‌تواند (مفت و مجانی) از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع از نیازها و مطالبات شهروندان و شناسایی و رفع مشکلات مردمی بهره بگیرد؛ غیرمنطقی و غیرعقلانی است که نسبت به این فرصت بی‌توجه باشد.

در عین حال چند سالی است کم و بیش بی‌تفاوتی مدیریت شهری و شهرداری نسبت به یادداشت‌ها و گزارش‌هایی که بازتاب خواسته و مشکلات شهروندان و اهالی محلات مختلف مشهد بوده است را شاهد بوده‌ایم که به زعم نگارنده مصداق آشکار کاستی و انفعال شهرداری در عمل به اصلی‌ترین وظیفه قانونی‌اش است.

البته قصد ندارم اقدام‌های متعدد اجرایی و پروژه‌های عمرانی بسیاری که در گوشه گوشه شهر انجام شده و یا در حال اجراست را نادیده انگارم اما آنچه مسلم است مدیریت شهری مشهد در وظیفه «شهر داری»‌اش، عملکرد مطلوبی نداشته است. به عنوان نمونه می‌توان به کیفیت اسفبار آسفالت معابر فرعی و خیابان‌های اصلی شهر اشاره کرد که بارها نوشته‌ و متذکر شده‌ایم. این وضعیت نه تنها برای شهروندان زیانبار و حادثه‌ساز شده که آبروی شهرمان را در برابر زائران و میهمانان صاحب این ملک برده است. شهرداری اما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؛ چاله و دست‌اندازهای قدیمی که به آثار باستانی بدل شده و شرکت‌های خدماتی هم هر روز بر تعداد دست‌اندازهای معابر شهر اضافه می‌کنند و دریغ از حتی یک نظارت؛ ترمیم اصولی و استانداردسازی پیشکش! تازه‌ترین نمونه این مشکل را هم می‌توان در طول بولوارهای پرتردد خیام شمالی و شریعتی دید.

وضعیت جمع‌آوری زباله به‌ویژه در محلات شلوغ و حاشیه‌ای شهر فلاکتبار است. در همین آرشیو کوچک عکس حافظه موبایلم، ده‌ها تصویر انباشت زباله در محلات و معابر مختلف شهر یافت می‌شود. شکایت اهالی برخی مناطق شهر از جمله قاسم‌آباد از ساعت نامناسب جمع‌آوری زباله (۳ تا ۵ بامداد) و سرو صدای گاری و کامیون‌های فرسوده و کارگرانی که خواب شبانه را به کام آن‌ها تلخ کرده‌اند، همچنان به قوت خود باقی است.

وجود اشکال در سامانه آبیاری فضای سبز جزایر میانی بزرگراه‌ها که تاکنون سبب حوادث رانندگی متعددی نیز بوده هنوز برطرف نشده است، ساخت‌وسازهای بدون پروانه و غیرمجاز در مناطق مختلف شهر همچنان در حال انجام است، استفاده از مصالح بی‌کیفیت و غیراستاندارد در پروژه‌های شهری تداوم دارد و موارد متعدد بسیاری که ذکر تمام آن‌ها در این نوشتار نمی‌گنجد اما تاکنون در مورد هر یک از این مشکلات بارها نوشته‌ایم و به نمایندگی از شهروندان خواستار رفع آن شده‌ایم.

امید است مدیران شهری در واپسین روزهایی که به انتخابات شورای اسلامی شهر باقی‌ مانده است، سنت‌شکنی کرده و واکنشی نشان دهند و با رفع این مشکلات، خاطره خوبی از خود برای شهروندان به جا گذاشته و یا اگر مانع و کاستی در این راه وجود دارد، افکار عمومی را از آن مطلع کنند تا تلاش برای رفع کاستی و موانع احتمالی را از نمایندگان مردم در دوره بعدی شورای شهر بخواهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.